باوجود نامزدی در ​6 بخش، فوتبال ایران جایی در میان بهترین‌های سال 2013 نداشت

دست خالی فوتبال ایران از مراسم AFC

مراسم بهترین​های فوتبال آسیا درحالی به انجام رسید که سهم فوتبال ایران از جوایز سال 2013، باوجود نامزدی در شش بخش مختلف حتی یک جایزه هم نبود.
کد خبر: ۶۱۹۶۶۹

مهم‌ترین بخش مراسم دیروز طبق معمول سال‌های گذشته انتخاب بهترین بازیکن سال آسیا بود، جایی که جواد نکونام فوتبالدوستان ایرانی را به بردن این جایزه ارزشمند پس از 9 سال امیدوار کرده بود. با این حال از قبل از شروع مراسم، زمزمه‌هایی مبنی بر این‌که نماینده ایران شانسی برای بردن این جایزه ندارد به گوش رسید و در نهایت هم آنچه مطرح شده بود به حقیقت پیوست.کنفدراسیون فوتبال آسیا ژنگ ژی، کاپیتان تیم گوانگژو گرانده چین را به دلیل نقش پررنگش در قهرمانی این تیم در لیگ قهرمانان آسیا به عنوان بهترین بازیکن سال 2013 فوتبال آسیا معرفی کرد تا به این ترتیب آخرین شانس ما برای این‌که در مراسم بهترین‌های سال 2013 دست خالی نمانیم از دست برود.

در کنار معرفی بهترین بازیکن سال آسیا، یکی از عناوینی که فدراسیون فوتبال کشورمان امید زیادی به بردن آن داشت، کسب جایزه بهترین تیم ملی فوتبال بود. صعود تیم ملی به جام جهانی فوتبال که با دو پیروزی ارزشمند یک بر صفر مقابل کره‌جنوبی به دست آمد، ما را به کسب این جایزه امیدوار کرده بود اما مسئولان کنفدراسیون آسیا در این بخش تیم زیر 20 سال عراق را شایسته عنوان بهترین تیم ملی فوتبال مردان معرفی کردند. البته نمی‌توان گفت این انتخاب انتخاب درستی نیست چراکه تیم زیر 20 سال عراق در رقابتهای جام جهانی جوانان در ترکیه شگفتی ساز لقب گرفت و تا مرحله نیمه نهایی پیش رفت. عراقی‌ها فقط سه دقیقه تا صعود به فینال جام جهانی فاصله داشتند اما پس از خوردن گل تساوی از اروگوئه در ضربات پنالتی مغلوب این تیم شدند تا شکستی تلخ و دراماتیک را در حساس ترین مرحله تجربه کنند.

در فوتسال هم جایزه نبردیم

در سال‌هایی که فوتبال سهمی از جوایز AFC نداشت، فوتسال جور فوتبال را می‌کشید، اما امسال در فوتسال هم با وجود داشتن سه نماینده در سه بخش، جوایز به غیر ایرانی‌ها رسید. در بخش بهترین بازیکن فوتسال که حسین طیبی از ایران یکی از نامزدها بود؛ جایزه به سوفات از تایلند رسید. سوفات همراه تیم چونبوری با پیروزی بر گیتی پسند قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شده بود تا تیم او نیز بالاتر از تیم کشورمان جایزه بهترین باشگاه فوتسال 2013 را به دست آورد.

در بخش بهترین تیم ملی هم باوجود قهرمانی ایران در آسیا این جایزه به تایلند رسید.

جایزه غیر آسیایی به داسیلوا رسید

یکی از بخش‌های جالب مراسم بهترین‌های فوتبال آسیا، انتخاب بهترین بازیکن خارجی شاغل در قاره آسیا ست. این جایزه به لوئیز گیلرمو داسیلوای برزیلی رسید؛ مهاجمی که طی 14 بازی 13 گل برای گوانگژو زد تا ضمن کسب عنوان آقای گلی، موثرترین بازیکن این تیم در فتح لیگ قهرمانان آسیا باشد. به لظف درخشش این برزیلی و ژنگ ژی، تیم گوانگژو هم با هدایت مارچلو لیپی عنوان بهترین تیم باشگاهی آسیا را به دست آورد.

سوت طلایی برای ویلیامز

بن ویلیامز از استرالیا به عنوان بهترین داور سال 2013 آسیا معرفی شد. ویلیامز بازی‌های مهمی را در سال جاری میلادی قضاوت کرد که یکی از آنها دیدار استقلال و اف سی سئول در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا بود. او یکی از داوران فهرست فیفا برای جام جهانی 2014 است. در مراسم بهترین‌های فوتبال آسیا ناگی توشیو کی از ژاپن در رقابت با حسن کامرانی فر جایزه بهترین کمک داور را برد. در بخش زنان نیز ساچیکو یاماگیشی از ژاپن بهترین داور شد و جایزه بهترین کمک دارو به فلاین آلیسون از استرالیا رسید.

چین؛ برنده جایزه بازی جوانمردانه

در بخش جایزه بازی جوانمردانه بیشترین امتیاز نصیب فدراسیون فوتبال چین شد. درحالی که کره‌جنوبی ژاپن با ارائه بازی‌های جوانمردانه به ترتیب 507 و 509 به دست آوردند، چینی‌ها با دریافت کمترین اخطار از داوران در بازی‌های رسمی 606 امتیاز کسب کردند و برنده جایزه بازی جوانمردانه شدند.

میانمار هم جایزه برد

جایزه رویای آسیا به فدراسیون فوتبال میانمار رسید تا نمایندگان این کشور کوچک و نه‌چندان مطرح فوتبالی، دست خالی مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا را ترک نکنند. جایزه رویای آسیا مربوط به فعالیت‌های اجتماعی فوتبال است و فدراسیونی برنده آن می‌شود که بوسیله فوتبال در مسیر ایجاد تغییرات مثبت اجتماعی تلاش کند.

برندگان دیگر جوایز سال 2013

بهترین لژیونر آسیایی: یوتو ناگاتومو (ژاپن – اینترمیلان)

بهترین آکادمی فوتبال آسیا: فدراسیون فوتبال ژاپن

بهترین تیم فوتبال زنان: تیم ملی زیر 19 سال کره‌جنوبی

بهترین مربی مرد آسیا: چوی یونگ سو (کره‌جنوبی)

بازیکن جوان آسیا: علی عدنان خادم (عراق)

فدراسیون مشتاق سال: پاکستان

بهترین فدراسیون در بخش توسعه: اردن

الهام‌بخش‌ترین فدراسیون: چین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها