به گفته کارشناسان، اجرای این طرح از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری خواهد کرد

راه‌اندازی اتاق فکر در روستاها

وجود مشکلات و کمبودهای متعدد در روستاهای کشور از جمله مواردی است که کارشناسان به عنوان عامل اصلی مهاجرت روستاییان به شهرها عنوان می‌کنند، معضلی که گفته می‌شود با راه‌اندازی اتاق فکر و شورای فرهنگ عمومی در روستاهای کشور، تا حدی مرتفع خواهد شد.
کد خبر: ۶۱۸۸۱۰

این اتاق‌های فکر و شورا‌های فرهنگ عمومی از این پس و به گفته مدیرکل امور فرهنگی، توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، در روستاهای کشور راه‌اندازی می‌شود.

رضا برزگر در مراسم راه‌اندازی اتاق فکر و شورای فرهنگی در روستای زنگیشامحله تنکابن با بیان این که آسیب‌شناسی و نیاز‌سنجی روستاها از اهداف تشکیل اتاق فکر در این مناطق است، افزود: راه‌اندازی اتاق فکر در روستاها با اتکا به توان بالای دهیاران در روستاها و با هدف تقویت همسویی و انسجام در روستاها انجام می‌شود و ‌اعضای اتاق فکر روستایی می‌توانند دولت را در انجام وظایف خود کمک کرده و در واقع کارگزاران دستگاه‌های فرهنگی در روستاها باشند.

وی تصریح کرد: از آنجا که دسترسی به مراکز فرهنگی در روستاها بسیار دشوار و در برخی نقاط عملا غیرممکن است، متولیان امور فرهنگی کشور پس از بررسی‌های فراوان، به راه‌اندازی شوراهای فرهنگی در روستاها اقدام کرده‌اند.

برزگر خاطرنشان کرد: با توجه به این که شورای فرهنگی مانند بازوان مراکز فرهنگی در روستاها ایفای نقش می‌کند، تمام معضلات و مسائل فرهنگی موجود در روستا را از نزدیک رصد کرده و پس از در میان گذاشتن آن با مراکز فرهنگی، شرایط و بستر مناسب را برای رفع آنها یا احیا و گسترش موضوعات فرهنگی در آن روستا فراهم می‌کند.

مدیرکل فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با بیان این که شورای فرهنگ عمومی در یک روستا از هر شهرستان تشکیل می‌شود، یادآور شد: امور روستایی استانداری‌ها نیز برای رئیس این شورا حکم صادر می‌کند تا این فرد برای کمک به رفع مشکلات روستاها و ارائه نظرهای کارشناسی در شورای عمومی شهرستان شرکت کند.

به گفته وی، فرهنگ کار و تلاش و تولید در روستاها، آیین مذهبی و دینی، زبان و ادبیات بومی و محلی، برگزاری جشنواره‌های بومی و محلی، ورزش‌های سنتی، معماری و صنایع دستی در روستاها، بازی‌های محلی و تولیدات زبان روستایی ازجمله مواردی است که به عنوان فرهنگ عمومی در روستا مطرح است.

این مسئول با بیان این که شورای فرهنگی باید به عنوان یک اتاق فکر در روستاها راه‌اندازی شود و برای روستاهای دارای 500 خانوار به بالا راه‌اندازی می‌شود، افزود: روحانی مستقر به عنوان رئیس، دهیار، مسئول کانون فرهنگی مسجد، رئیس شورای اسلامی روستا، فرمانده پایگاه بسیج، مدیر یکی از مدارس روستا، رئیس یکی از هیات‌های مذهبی روستا، مسئول هیات ورزشی، مسئول کتابخانه، نماینده بانوان و رئیس هیات امنای مسجد روستا اعضای اتاق فکر روستا‌ها را تشکیل می‌دهند.

به گفته وی، تدوین تقویم فرهنگی روستا، آسیب‌شناسی فرهنگی روستا و ارائه راهکار عملی مناسب، نیازسنجی فرهنگی و انعکاس مشکلات و درخواست‌های فرهنگی روستا به دستگاه‌های ذی ربط از وظایف اتاق فکر خواهد بود.

تشکیل اتاق فکر روستایی در البرز

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز نیز با اشاره به تشکیل اتاق فکر روستایی در این استان گفت: اتاق فکر از دل نخبگان، صاحب نظران روستایی و... تشکیل شده و سعی بر ارتقای سطح کیفی مدیریتی همه جانبه در زمینه حفاظت محیط زیست و گسترش توسعه روستایی استان خواهد داشت.

مجید سریزدی هدف از تشکیل و راه‌اندازی اتاق فکر را ارتقای دانش روستاییان عنوان کرد و افزود: تشکیل این اتاق به عنوان گامی بسیار مهم به منظور به مشارکت طلبیدن روستاییان در توسعه و رونق اقتصادی روستاها می‌تواند الگویی مناسب برای تحقق اهداف و برنامه‌های دولت تلقی شود.

وی با اشاره به ضرورت تقویت زیرساخت‌های روستایی در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها تصریح کرد: اگر زیرساخت‌ها تقویت و سطح درآمد در روستاها افزایش یابد، علاوه بر افزایش تولیدات، پدیده مهاجرت نیز کم رنگ‌تر خواهد شد. از این رو در طرح‌های توسعه‌ای برای روستاها، مسیرهای دسترسی به راه‌ها، خدمات عمومی و اینترنتی ازجمله نکاتی است که باید در برنامه‌ریزی‌های آینده این شوراها به عنوان یکی از اولویت‌های مهم در توسعه روستایی مدنظر قرار گیرد.به گفته سریزدی شیوه پاسخگویی به سوالات گردشگران و مطالبات روستاییان نیز امروزه متفاوت با گذشته و نیازمند تأمل و تفکر بیشتر است، از این رو نقش دهیاران و شوراهای روستایی در این فرهنگسازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ریختن و آتش زدن زباله در اطراف روستاها، ساخت‌وسازهای غیرمجاز روستایی و تفکیک نشدن آنها برحسب تفکیک صنعتی، گردشگری و بافت‌های مسکونی که خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به همراه دارد، بخشی از مشکلات روستایی عنوان کرد و گفت: یکی از وظایف اعضای شوراهای اسلامی در مدیریت بحران، مقابله با این ساخت و سازها و مشکلات است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها