در گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر انگلیس:

روحانی: به هیچ عنوان تبعیض را نمی پذیریم

در آستانه مذاکرات ژنو، رئیس جمهور روسیه، تلفنی با رئیس جمهور کشورمان گفت‌وگو‌ کرد

روحانی: زیاده‌خواهی غرب، توافق را مشکل می‌کند

یکی دو روز مانده به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، رایزنی‌ها بشدت ادامه دارد و در همین خصوص، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیروز در تماسی تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان گفت‌وگو کرد؛ گفت‌وگویی که رئیس‌جمهور کشورمان در آن نسبت به زیاده‌خواهی طرف مقابل هشدار داد.
کد خبر: ۶۱۶۸۵۷

علاوه بر این گفت‌وگو، وزیران خارجه آمریکا و روسیه نیز تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند و مقامات فرانسوی هم به رایزنی‌های خود در سرزمین‌های اشغالی ادامه می‌دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و روسیه که به ابتکار پوتین انجام گرفت، طرفین در خصوص روابط دوجانبه، تحولات منطقه و مذاکرات هسته‌ای تبادل نظر کردند.

روحانی با اشاره به دیدار قبلی دو رئیس‌جمهور در بیشکک و تحولات مثبت پس از آن در روابط دو کشور گفت: خرسندم که روابط دو کشور پس از دیدار اخیر در مسیر سازنده‌ای قرار گرفته و اقدامات قابل توجهی در مسیر اجرایی شدن آن توافقات به‌عمل آمده است؛ امیدوارم توافقات ما، آغازی برای روابط گسترده و بلندمدت بین دو کشور دوست و همسایه باشد و بتوانیم با ادامه مذاکرات، گام‌های برداشته شده را تحکیم بخشیم.

رئیس‌جمهور درباره مذاکرات هسته‌ای، با تشکر از مواضع روسیه در اجلاس اخیر ژنو و بیان اشتراکات فراوان در نظرات دو کشور، تاکید کرد: ایران همان‌طور که بارها اعلام کرده است همه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز و زیر نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است. در مذاکرات اخیر پیشرفت‌های خوبی حاصل شده بود، ولی باید همه به این نکته توجه داشته باشند که زیاده‌خواهی‌ها می‌تواند مسیر توافق برد- برد را با دشواری‌هایی روبه‌رو کند. به نظر ما نباید شرایطی ایجاد شود که در اراده طرفین برای حصول توافق و رسیدن به نتیجه مرضی‌الطرفین خللی پدید آید.

روحانی در مورد وضع منطقه و سوریه نیز گفت: ما تلاش خواهیم کرد تحولات اخیر را برای همسایگان‌مان در منطقه تبیین کرده و نشان دهیم که ایران به دنبال صلح‌جویانه‌ترین روابط در منطقه و با همسایگان است. رئیس‌جمهور تصریح کرد: ایران و روسیه در موضوع سوریه اشتراک نظرهای زیادی با هم دارند و خوشبختانه همه کشورهای تاثیرگذار به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر جنگ راه‌حل این بحران نیست و همه پذیرفته‌اند که گروه‌های تروریستی بیشترین خطر برای منطقه هستند که متاسفانه در داخل سوریه جنایات ضد انسانی خطرناکی انجام داده و می‌دهند. ما می‌توانیم دیدگاه‌های مثبت خود را در صورتی که شرایط لازم ایجاد شود، در اجلاس ژنو ۲ به توافقات مهم تبدیل کنیم. البته حضور ما در این اجلاس بدون پیش شرط امکان‌پذیر خواهد بود.

در این مکالمه تلفنی، رئیس‌جمهور روسیه نیز با اشاره به تحولات مثبت روابط دو کشور و بیان اراده خویش برای تحکیم روابط درازمدت و صمیمانه ایران و روسیه، اقدامات مورد نظر برای توسعه روابط در آینده نزدیک را مطرح و از همکاری‌های دوجانبه اظهار خرسندی کرد.

پوتین در زمینه مذاکرات هسته‌ای در ژنو گفت: در ژنو توافق بسیار نزدیک بود و ایران هم همکاری بسیار خوبی داشت که می‌توانست به نتیجه مطلوبی منجر شود، ولی متاسفانه همان‌طور که می‌دانید با مساله‌ای که پیش آمد، توافق به تعویق افتاد. روسیه برای موفقیت این مذاکرات که در پس آن، اراده جدی طرفین وجود دارد، به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهور روسیه درباره تحولات سوریه و اجلاس ژنو۲ هم با ذکر نتایج مثبت و مفید حضور ایران، به تبیین آخرین وضع منطقه پرداخت.

پوتین: شانس واقعی برای حل موضوع هسته‌ای ایران وجود دارد

در همین حال کرملین اعلام کرد که رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور کشورمان اعلام کرده که به عقیده وی یک «شانس واقعی» برای حل موضوع هسته‌ای ایران وجود دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیسان‌جمهور روسیه و ایران حمایت خود را از تلاش‌ها برای تشکیل یک کنفرانس بین‌المللی صلح با هدف پایان دادن به جنگ داخلی سوریه ابراز کردند. همزمان با این رایزنی‌ها جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. وزرای خارجه روسیه و آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی مقدمات برگزاری کنفرانس ژنو 2 و دیدار گروه 1+5 با ایران را بررسی کردند.

به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی که به درخواست طرف آمریکایی انجام شد مقدمات برگزاری کنفرانس ژنو2 و همچنین دیدار گروه 1+5 با ایران را بررسی کردند.

گفت‌وگوی پوتین ـ روحانی و کری ـ لاوروف در حالی دیروز صورت گرفت که مذاکرات ژنو فردا آغاز می‌شود و در همین روز قرار است بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس‌جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو کند.

فرانسوا اولاند، رئیس ‌جمهور فرانسه که کشورش در دور قبلی با کارشکنی مانع از توافق ایران و 1+5 شد، اکنون در سرزمین‌های اشغالی به سر می‌برد.

رئیس‌جمهور فرانسه در این سفر برای توافق هسته‌ای با ایران چهار شرط تعیین کرده است که برخی از آنها می‌تواند مصداق همان زیاده‌خواهی‌هایی باشد که رئیس‌جمهور کشورمان در گفت‌وگوی خود با رئیس‌جمهور روسیه به آن اشاره کرده است.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره شرط‌هایش گفت: اول این‌که ایران بدون تاخیر تمام تاسیسات هسته‌ای خود را تحت نظارت بین‌المللی قرار دهد، دوم، غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد را متوقف کند.سوم، ذخایر اورانیوم غنی شده را کاهش دهد و در ‌‌‌نهایت، ساخت رآکتور (آب سنگین) اراک را متوقف کند.

این شرط‌ها در حالی از سوی اولاند مطرح شده که در مورد شرط اول باید گفت فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران همواره زیر نظارت آژانس قرار داشته است، اما شرطی مانند توقف ساخت رآکتور آب سنگین اراک به عنوان خط قرمز از سوی جمهوری اسلامی ایران عنوان شده است.

در همین حال روزنامه صهیونیستی هاآرتص هم در گزارشی مدعی شده است که توافق هسته‌ای با ایران شامل توقف هرگونه پیشرفت در کارخانه آب سنگین اراک وباقی ماندن مقدار اورانیوم غنی‌شده کشورمان در سطح فعلی خواهد بود.

این گزارش که به نقل از مقامات مطلع آمریکایی تنظیم شده است، بیان می‌دارد که از دیگر موارد توافق، اعمال یک رژیم بازرسی بی‌سابقه بر فعالیت‌های ایران خواهد بود تا تضمین کند که این کشور به تعهداتی که در توافق پذیرفته، پایبند است.

آن‌گونه که هاآرتص ادعا کرده است، این جزئیات در جلسه استماع کنگره در خصوص برنامه هسته‌ای ایران توسط رئیس‌جمهور آمریکا به استحضار قانونگذاران آمریکایی خواهد رسید.

این گزارش در ادامه ادعاهای خود می‌افزاید: بر اساس توافقی که مدنظر آمریکایی‌هاست، ایران باید فعالیت‌های مربوط به کارخانه آب سنگین اراک را متوقف کند، اما می‌تواند در خارج از این کارخانه به ایجاد زیرساخت‌هایش ادامه دهد. علاوه بر توقف غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم، ایران باید بپذیرد که سطح اورانیوم غنی‌شده خود [5 درصد] را در حد فعلی نگه دارد. بنابراین اگر ایران به مقدار جدید اورانیوم غنی کند باید از مقادیر ذخایر قبلی خود به همان اندازه بکاهد.

تاکید بر ادامه غنی‌سازی و مخالفت با تعطیلی تاسیسات فردو و اراک

همزمان با در جریان بودن این رایزنی‌های منطقه‌ای، وزیر خارجه و اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان به همراه اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، در جلسه مشترکی به بررسی این گفت‌وگوها پرداختند.

محمدحسن آصفری، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این جلسه که یکشنبه‌شب برگزار شد، گفت: در این جلسه بر ادامه غنی‌سازی تاکید شد.

آصفری با بیان این‌که در این جلسه مشترک پیرامون مذاکرات ژنو یک، 2 و 3موضوعاتی مطرح شد، گفت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده در این جلسه گزارشی در مورد مذاکرات ژنو 1 و 2 به نمایندگان ارائه کردند و برنامه‌های تیم مذاکره‌کننده در نشست ژنو 3 را نیز به اطلاع نمایندگان رساندند.

نماینده اراک در مجلس بیان کرد: در این جلسه مطرح شد با توجه به تعامل خوبی که میان تمام قواست، تیم مذاکره‌کننده دغدغه‌های مردم و مجلس را به صورت جدی دنبال کند.

آصفری تصریح کرد: تیم مذاکره‌کننده و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در این جلسه تاکید داشتند که تعلیق غنی‌سازی، تعطیلی سایت فردو، آب سنگین اراک و هیچ‌کدام از سایت‌ها در دستور کار ما نیست.

وی افزود: اعضای تیم مذاکره‌کننده در این جلسه تاکید کردند که مذاکرات را بر اساس عزت ایران دنبال می‌کنند.

آصفری گفت: غربی‌ها بدانند اگر مذاکره به نتیجه هم نرسد، آنها ضرر می‌کنند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: در این جلسه بیان شد مسئولیت پرونده هسته‌ای ایران به عهده شورای عالی امنیت ملی است، ولی در این دوره وزارت امور خارجه این مذاکرات را دنبال می‌کند.

وی گفت: در این جلسه مطرح شد موضوع غنی‌سازی نباید به عنوان صرفا غنی‌سازی باشد و برای ما درصد آن نیز مهم است.

آصفری ادامه داد، در این جلسه در مورد پیشرفت خوب مذاکرات و موضعگیری فرانسوی‌ها در مورد مذاکرات هسته‌ای بحث و گفت‌وگو و نتیجه آن شد که هر پیشنهادی که در موضوع تعطیلی سایت‌ها، تعطیلی غنی‌سازی و خروج مواد تولید شده از کشور باشد مورد قبول نیست و در بیانیه پایانی نخواهد آمد.

وی گفت: در این جلسه در مورد تلاش گسترده رژیم صهیونیستی برای ایجاد مانع در مذاکرات بحث شد و طرفین به این موضوع تاکید داشتند که تلاش گسترده اسرائیل به نتیجه نخواهد رسید و با توجه به انزوای رژیم صهیونیستی در دنیا، آنها نمی‌توانند در نتیجه مذاکرات موثر باشند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اخیرا کنگره آمریکا به دنبال تصویب لایحه‌ای برای افزایش تحریم ایران است، بنا شد اگر این لایحه به تصویب کنگره آمریکا برسد، ادامه مذاکرات تعلیق شود. وی ادامه داد: ما تا زمانی مذاکره می‌کنیم که اعتماد را ازطرف مقابل ببینیم.

جزئیات مذاکرات در شورای عالی امنیت تدوین می‌شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با اشاره به نشست مشترک اعضای این کمیسیون با وزیر امور خارجه، گفت: حفظ حقوق مسلم ملت ایران و رعایت خطوط قرمز نظام از موضوعات مورد تاکید در این نشست بود. به گزارش خانه ملت، حسین نقوی‌حسینی با بیان این که این نشست به میزبانی دکتر ظریف در ساختمان وزارت امور خارجه برگزار شد، افزود: در ابتدای این جلسه سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، گزارشی جامع از روند مذاکرات ارائه کرد.

نقوی‌حسینی اضافه کرد: حق مسلم ملت در حوزه بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای و غنی‌سازی به میزان مورد‌نیاز در داخل کشور از موارد مورد تاکید نمایندگان در نشست با مسئولان وزارت امور خارجه بود.

وی اظهار کرد: وزیر امور خارجه پس از سخنان نمایندگان، تاکید کرد که تمام جزئیات مذاکرات در شورای عالی امنیت ملی، هماهنگ شده و مسئولان نظام در جریان کل مذاکرات هستند. تصمیم‌سازی‌ها در کلان نظام صورت گرفته و ما فقط مجری تصمیمات هستیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: دکتر ظریف بر حفظ منافع ملی و حقوق مسلم ملت ایران تاکید کرد و گفت که تحریم‌ها باید کاهش یابد تا روابط با دیگر کشورها به حالت عادی بازگردد.

نقوی‌حسینی به نقل از ظریف ادامه داد: رژیم صهیونیستی از عادی‌سازی روابط ایران با کشورهای غربی ضررهای بسیاری را متحمل می‌شود، بنابراین برای به بن‌بست کشاندن مذاکرات تلاش می‌کند. وی خاطرنشان کرد: ظریف در این جلسه اشاره داشت که حدود 90 درصد مباحث در مذاکرات مورد توافق قرار گرفته و به میزان 10 درصد اختلاف نظر وجود دارد، که در دوره سوم مذاکرات درباره 10 درصد مورد اختلاف صحبت خواهیم کرد.

مذاکره کنندگان کشورمان امروز به ژنو می‌روند

تیم مذاکره‌کننده کشورمان امروز برای شرکت در دور جدید مذاکرات هسته‌ای راهی ژنو می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، هواپیمای حامل تیم هسته‌ای ایران توقفی کوتاه در رم خواهد داشت تا ظریف، وزیر امور خارجه پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای ایتالیایی‌اش به تیم هسته‌ای بپیوندد.

مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 در ژنو، فردا آغاز می‌شود و واحد مرکزی خبر پیش‌بینی کرده است این دور از مذاکرات سه روز به طول انجامد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها