مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق دیروز به منظور دیدار با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه از طریق مرز زمینی هابور وارد این کشور شد. هدف بارزانی از این سفر دیدار از مناطق کردنشین ترکیه عنوان شده است.
کد خبر: ۶۱۵۹۴۸

به گزارش ایرنا، بارزانی به دعوت نخست‌وزیر ترکیه برای شرکت در مراسمی در شهر دیاربکر وارد ترکیه شد. وی در مرز هابور مورد استقبال محمد امین دیندار، نماینده مردم شهر شیرناک از حزب حاکم عدالت و توسعه و مصطفی آکگون، کفیل استاندار شیرناک و مسئولان محلی قرار گرفت.

بارزانی را در این سفر شیوان پرور، خواننده کرد که اهل ترکیه است و از 36 سال قبل ترکیه را ترک کرده همراهی می‌کرد. دیدار بارزانی از استان دیاربکر ترکیه و دیدار با اردوغان، نخست‌وزیر این کشور در آن شهر، یک موفقیت سیاسی برای اردوغان حداقل نزد کردهای ترکیه خواهد بود و نخست‌وزیر ترکیه سعی در بهره‌برداری از این دیدار در تبلیغات انتخابات آینده خواهد داشت.

محل دیدار اردوغان و بارزانی شهر دیاربکر در جنوب شرق ترکیه تعیین شده است. یک منبع نزدیک به دولت ترکیه به خبرگزاری فرانسه گفت که تعیین این محل نیز اقدامی نمادین است.

وی در ادامه تاکید کرد: دولت ترکیه می‌خواهد تعهد خود را به پایان دادن به درگیری‌ قهرآمیز با کردها نشان دهد، هرچند که این روزها وضع چندان مطلوب نیست.

دیاربکر شهری است که در آن پیام نوروزی عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب پ.ک.ک در برابر صدها هزار نفر قرائت شد. اوجالان در این پیام خود خاطرنشان کرده بود که: «وقت آن فرارسیده است که سلاح‌ها خاموش شود.»

حزب پ.ک.ک در مقابل پیشنهاد آتش‌بس، خواستار اجرای اصلاحات سیاسی با هدف افزایش حقوق سیاسی و فرهنگی کردها شد، اما شش ماه بعد در ماه سپتامبر با توافق نکردن پ.‌ک.‌ک و آنکارا، مذاکرات صلح میان گروه یادشده و دولت ترکیه متوقف شد.

بارزانی پیش از سفر خود به ترکیه حزب اتحاد دموکراتیک که شاخه منشعب از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در سوریه است را مورد انتقاد قرار داد و گفت این حزب به تنهایی نمی‌تواند از منافع کردها دفاع کند. بارزانی در ادامه گفت: این حقیقت دارد که ما انتقادهایی علیه سیاست‌ و خط‌مشی این حزب داریم. ما خواهان این مساله هستیم که حزب اتحاد دموکراتیک به نیازهای تمام کردها توجه داشته باشد. عملکرد و اقدامات این حزب در سوریه به نفع کردها نیست. نگرانی‌ ما درباره سرنوشت برادرانمان در شمال سوریه و جلوگیری از بدتر و وخیم‌تر شدن اوضاع کنونی در این کشور است.

در همین رابطه عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه نیز اعلام کرد کشورش با اقدام کردهای سوریه برای تشکیل دولت انتقالی در شمال این کشور مخالف است. گل با بیان این که کشورش با اعمال فشار هر گروهی علیه گروه‌های دیگر در سوریه مخالف است، گفت: آنکارا نمی‌تواند اجازه دهد سوریه که امروز با آشوب دست و پنجه نرم می‌کند، تقسیم و تجزیه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها