واکنش ظریف به اظهارات جان کری

اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این‌که ایران عامل به نتیجه نرسیدن مذاکرات اخیر ژنو بود با واکنش وزیر خارجه کشورمان روبه‌رو شد.
کد خبر: ۶۱۵۶۲۵

در مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو که چندی قبل برگزار شد، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه با کارشکنی از رسیدن ایران و 1+5 به توافق جلوگیری کرد که این موضوع با انتقاد بسیاری از رسانه‌ها و مقامات غربی مواجه شد، اما چند روز بعد جان کری، وزیر خارجه آمریکا در امارات مدعی شد گروه 1+5 در ژنو متحد بود، ولی این ایران بود که آمادگی نداشت پیشنهادهای ما را بپذیرد.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر در واکنش به این اظهار نظر کری، خطاب به او نوشته است: آقای وزیر، آیا این ایران بود که نیمی از پیش‌نویس آمریکا را پنجشنبه شب زیر و رو کرد؟ و آشکارا جمعه صبح در مخالفت با آن صحبت کرد؟

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت که ایران در جریان مذاکرات ژنو در ابتدا پیشنهاد تنظیم شده از سوی آمریکا در خصوص یک معامله هسته‌‌ای را پذیرفت، اما اصلاحات به عمل آمده در آن در آخرین لحظات، مانع از حصول به یک توافق هسته‌ای شد.

به گزارش ایرنا وبه نقل از وزارت امور خارجه روسیه ، سرگئی لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که روسای جمهوری آمریکا و فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی اخیر خود پیشنهاد مشترک گروه 1+5 به ایران را برای کشورهای خود قابل قبول دانسته بودند، گفت: اما اگر کاخ سفید تصمیم گرفته از وجود پیشنهادهای واحد گروه 1+5 خبر دهد، مجبورم نکاتی را تصریح کنم.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: این بار در مذاکرات ژنو گروه 1+5 سند مشترکی را تنظیم نکرد و طرحی آمریکایی تهیه شد که ایران با آن موافقت کرد.وی اضافه کرد: به اتفاق دیگر اعضای 1+5 از این طرح حمایت کردیم، اما اگر همه شرکت‌کنندگان از آن پشتیبانی می‌کردند تائید می‌شد و شروع به اجرای توافق‌های قید شده در آن می‌کردیم.

لاوروف با بیان این که اصلاحیه‌ای درباره این طرح ارائه کردند که آن را ندیدیم، گفت: زیرا طرح به همراه اصلاحیه در لحظه آخر که باید ژنو را ترک می‌کردیم، منتشر شد.

وی افزود: موضع خود را در آن باره اعلام کرده و گفتیم که در این اصلاحیه‌ها مسائل قابل توجهی از نظر محتویات نمی‌بینیم، اما زبانی که باید سند تنظیم شود برای همه شرکت‌کنندگان در مذاکرات شامل گروه 1+5 و ایران باید قابل قبول باشد.رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: شرکای ما تصمیم گرفتند اصطلاح پیشنهاد واحد گروه 1+5 را به کار ببرند، اما در اصل چنین پیشنهادی نبود و در واقع طرحی آمریکایی بود و اصلاحیه‌هایی به آن ضمیمه شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها