مناطق 11 و 18 آلوده‌ترین مناطق تهران است

هوای پایتخت از شرایط هشدار خارج شد

مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از قرار گرفتن هوای پایتخت در مرز محدوده سالم و ناسالم خبر داد و گفت: به این ترتیب هم‌اکنون هوای تهران از شرایط هشدار فاصله گرفت.
کد خبر: ۶۱۵۰۸۱

یوسف رشیدی با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش باران و وزش باد از عصر دیروز در تهران عنوان کرد: به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود هوای پایتخت امروز (سه‌شنبه) در شرایط سالم قرار گیرد.

مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: اکنون شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون روی عدد 101 یعنی در مرز هوای سالم و ناسالم قرار گرفته است.

به گفته وی، روز یکشنبه ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون روی عدد 142 و در آستانه شرایط هشدار بود، اما عصر دیروز با کاهش 41 واحدی این شاخص، هوای پایتخت از شرایط هشدار فاصله گرفت.رشیدی تصریح کرد: اکنون محدوده ایستگاه‌های پارک قائم منطقه 18 و پارک رازی منطقه 11 از نظر شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون آلوده‌ترین مناطق پایتخت هستند و شاخص این مناطق روی عدد 125 ایستاده است.

به گزارش مهر، وی با بیان این‌که اکنون هشت ایستگاه در تهران در شرایط سالم و 11 ایستگاه در شرایط ناسالم است، اظهار کرد: ایستگاه گلبرگ در منطقه هشت که شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در این ایستگاه روی عدد 70 است، سالم‌ترین منطقه پایتخت است.

برنامه دولت برای مقابله با آلودگی هوا

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت برای مقابله با ریزگردها برنامه جدی دارد که به‌صورت جدا از بحث آلودگی هوا آن را پیگیری می‌کند.

به گزارش فارس و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، معصومه ابتکار با بیان این‌که دولت برای مقابله با ریزگردها برنامه جدی دارد که به‌صورت جدا از بحث آلودگی هوا آن را پیگیری می‌کند، افزود: آلودگی‌های ناشی از ریزگردها معضلی است که در سال‌های گذشته به مشکل آلاینده‌ها و آلودگی هوا اضافه شده و باید به‌طور جداگانه به آن رسیدگی کرد.

وی درباره رفع منشأ و از بین رفتن منبع ریزگردها، اظهار کرد: علاوه بر فعالیت‌های داخل کشور اقداماتی نیز باید در عرصه بین‌الملل و از سوی سازمان‌های بین‌المللی و برخی کشورهای همسایه صورت پذیرد تا منبع ریزگردها از بین برود.

ابتکار عنوان کرد: بخشی از معضل ریزگردها به منابع طبیعی، مدیریت جلوگیری از بیابان‌زایی و مدیریت عرصه سرزمینی مربوط می‌شود و بخشی هم به دیگر کشورهای همجوار مانند عراق مربوط است که در این زمینه همکاری‌هایی شروع شده و سازمان‌های بین‌المللی مشارکت دارند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز کرد: در این زمینه صندوقی پیش‏بینی شده و امیدواریم اثرات مثبتی داشته باشد و بتوانیم کار را ادامه دهیم.

وی با اشاره به راه‏اندازی کارگروه‌های مقابله با آلودگی هوا در چند شهر بزرگ کشور یادآور شد: در تعدادی از شهرها از جمله تهران، اصفهان، اراک، کرج و اهواز کارگروه‌هایی راه‌اندازی شده تا به‌طور دقیق برنامه‌های کاهش آلودگی هوا را با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط پیگیری کنند.

ابتکار درباره ضمانت اجرای مصوبات و تصمیم‌های این کارگروه‌ها خاطرنشان کرد: قانون، استانداردها، ضوابط و مقررات ضمانت اجرای تصمیمات کارگروه‌های کاهش آلودگی هواست.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: دولت درباره کاهش آلودگی هوا مصوبه‌ای دارد که وظایف و تکالیف دستگاه‌های ذی‌ربط را مشخص کرده است. وی با اشاره به این‌که برای کاهش آلودگی هوا روی مشارکت مردمی نیز تاکید شده است، تصریح کرد: برای آگاهی بخشی و به‌کارگیری نقش و مشارکت مردم حداقل 15 بخش مختلف باید با هم همکاری کنند تا برنامه دقیق اجرا شود و آلودگی هوا به استاندارد برسد.

تشدید برخورد با خودروهای دودزا وبدون معاینه فنی

باتوجه به وضع آلودگی هوا و شرایط ایجاد شده چند روز اخیر،‌ همچنان تشدید برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی در دستور کار قرار دارد.

همزمان با اجرای طرح تردد زوج و فرد خودروها در شهر تهران به لحاظ شرایط ماندگاری هوا،‌ اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن صدور اطلاعیه‌ای از توجه و همکاری عموم مردم و شهروندان تهرانی در راستای اجرای این طرح و نیز پلیس راهور تهران بزرگ برای هماهنگی و برقراری مناسب طرح زوج و فرد خودروها از مبدأ قدردانی و تشکر کرد.

طرح تردد زوج و فرد خودروها از مبدأ کماکان ادامه دارد و در صورت خروج از وضع شرایط ناسالم هوا، رفع محدودیت تردد زوج و فرد خودروها از در منازل متعاقبا‌ طی اطلاعیه‌های بعدی در هفته آینده اعلام خواهد شد.

اورژانس به حالت آماده‌باش کامل در آمد

با افزایش آلودگی هوا در پایتخت، 140 پایگاه اورژانس به حالت آماده‌باش کامل درآمدند.

حسن عباسی، مدیر روابط‌عمومی اورژانس تهران به ایسنا گفت: در کمیته اضطراری کاهش آلودگی هوای دیروز مصوبه‌ای درباره اورژانس نداشتیم، اما همه پایگاه‌های ما در آماده‌باش کامل است. وی افزود: این مراکز به همه مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه خواهند داد.

وی اظهار کرد: در صورت افزایش آلودگی هوا و تشکیل مجدد این کمیته، تصمیمات لازم درباره اورژانس از جمله استقرار پایگاه‌های سیار در سطح شهر گرفته خواهد شد.

عباسی در پاسخ به این پرسش که آیا از صبح دیروز همزمان با تشدید آلودگی مراجعه‌ای هم داشتید، عنوان کرد: از آنجا که شهروندان فقط در شرایط ویژه از اورژانس طلب کمک می‌کنند، آماری که نشان دهد مراجعات ویژه آلودگی هوا در چه میزانی است در اختیار نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها