گزارشی از شرایط نابسامان تیم ملی در راه بازیهای آسیایی

قایقرانی ایران بار دیگر در دریای متلاطم

دورخیز قایقرانان رشته اسلالوم ایران

میزبان پیست استاندارد ندارد، پس ما مدال می گیریم

دورخیز قایقرانان رشته اسلالوم ایران برای مدال بازی های آسیایی کره جنوبی در پیست آب های آرام اینچوان
کد خبر: ۶۱۴۰۶۸
میزبان پیست استاندارد ندارد، پس ما مدال می گیریم

کانو اسلالوم یکی از 6 رشته تکنیکی فدراسیون جهانی قایقرانی است. این رشته در روز 11 سپتامبر 1932 در کشور سوئیس برای اولین بار راه اندازی شد.

از سال 1385 شمسی و در زمان ریاست احمد دنیامالی در فدراسیون قایقرانی، با خرید تجهیزات، این رشته رسما وارد ورزش ایران شد.

تکنیک و هوش از شاخص های اصلی موفقیت در این رشته است، اما در کنار آن وجود پیست های استاندارد که شرایط آب های خروشان را نیز در بر می گیرد لازمه اصلی برای این رشته بشمار می رود.

متاسفانه تا به امروز پیستی با این مشخصات و با وجود وعده های فراوان مسئولان ورزشی در ایران احداث نشده است و ورزشکاران این رشته مجبورهستند بخشی از تمرینات خود را در رودخانه های خروشان کشور و بخشی دیگر را در پیست آب های آرام دریاچه آزادی تهران پیگیری کنند که این امر تا به امروز موجب شده ملی پوشان کشور در میادین بین المللی شانس چندانی برای عرض اندام نداشته باشند.

 

بطوری که یک مدال برنز و یک مدال نقره در بخش انفرادی در مسابقات قهرمانی آسیا در چین تاکنون تنها دستاورد قهرمانان این رشته برای ورزش قایقرانی ایران بوده است.

در این رشته هدف اصلی، عبور از دروازه های قرار داده شده در مسیر، در کمترین زمان ممکن است و شامل رشته های کایاک یک نفره زنان، کایاک یک نفره مردان، کانو کانادایی یک نفره مردان و کانو کانادایی دو نفره مردان می شود. در واقع این رشته در میادین مختلف مانند المپیک 4 مدال دارد.

با این اوصاف رشته اسلالوم با وجود این که رشته جدیدی در بین رشته های مدال آور در ایران بشمار می رود، این پتانسیل را دارد که حداقل در عرصه قاره ای 4 مدال ارزشمند به ورزش ایران هدیه کند.

بازی های آسیایی گوانگجو در حالی به پایان رسید که قایقرانان اسلالوم ایرانی بدون کسب مدالی به خانه بازگشتند و مسئولان و مربیان نبود پیست استاندارد را دلیل اصلی این امر عنوان کردند.

این رشته در سال آینده میلادی، بازی های آسیایی کره جنوبی را پیش رو دارد با این تفاوت که این بار سرمربی تیم ملی خبر از شانس بالای ایران برای گرفتن مدال از این رقابت ها می دهد.

حال باید دید که بر چه پایه ای این وعده داده می شود،  در این خصوص مصطفی ثمری سرمربی تیم ملی ایران در گفت وگو با جام جم ورزشی بر این باور است که برگزاری مسابقات در پیستی غیر استاندارد، بزرگترین شانس برای قایقرانی ایران به شمار می رود، چرا که قایقرانان اسلالوم ایران دقیقا با همان شرایط موجود در این پیست در این سالها تمرین کرده اند.

وی با بیان این که قایقرانان ما از هوش و شجاعت بالایی برخوردار هستند به پیست اسلالوم دریاچه آزادی تهران اشاره کرد و گفت: قایقرانان ما برای تمرینات خود مجبور بودند در رودخانه های خروشان تمرین کنند شرایطی که صرفا فرصت کار روی 2 تکنیک از 20 تکنیک مورد نیاز برای این رشته را فراهم می کرد. برای همین همواره در مسابقات بین المللی و در شرایط پیست های استاندارد با مشکل مواجه می شدند.

ثمری می گوید حال که محل پیست محل برگزاری مسابقات اسلالوم بازی های آسیایی کره جنوبی شرایط مشابه با پیست آب های آرام آزادی دارد ملی پوشان ما این شانس را دارند که در شرایط برابر با سایر تیم ها رقابت کنند و همین امر دلیل اصلی ما برای کسب مدال است.

وی گفت: سرعت، تکنیک، قدرت و هوش قایقرانان ما در حد بالایی است و بر همین اساس ما این اطمینان را داریم که اگر شرایط اردوهای تمرینی مناسب برای ملی پوشان این رشته فراهم شود از شانس بالایی برای کسب مدال برخوردار هستیم.

سرمربی تیم ملی اسلالوم بر لزوم شرکت قایقرانان سرعتی در بازی های آسیایی اینجوان کره تاکید کرد و گفت که قایقرانان ما به لحاظ زمانی رکوردهای خوبی دارند که نباید از آن غفلت کرد.

اینطور به نظر می رسد که سرمربی تیم ملی این رشته از فرصت برابری شرایط میزبان با شرایط ایران بسیار خرسند و به موفقیت تیم ملی اسلالوم در کره جنوبی بسیار امیدوار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها