معاون وزیر نفت با اشاره به شکایت گازی ترکیه از ایران درباره گران بودن قیمت گاز صادراتی گفت: شرکت ملی گاز ایران مدارک و مستندات محکم خود را به دادگاه ارسال کرده است.
کد خبر: ۶۱۳۹۳۶

حمیدرضا عراقی در گفت‌وگو با مهر با تشریح اختلافات گازی ایران و ترکیه و با بیان این‌که اکنون ترکیه دو ادعای گازی را نسبت به ایران مطرح کرده است، افزود: در یک ادعا این کشور مطمئن نبودن روند صادرات گاز ایران مطرح کرده است.وی با اعلام این‌که چند سال قبل هم ترکیه چنین ادعایی را مطرح کرده بود، تصریح کرد: در نهایت ادعای چند سال قبل ترکیه در داوری بین‌المللی نتیجه‌ای نداد و حکم دادگاه به سود ایران صادر شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر این‌که در شرایط فعلی زیرساخت‌های صادرات گاز طبیعی ایران روند مشخص و معینی دارد، گفت: روند صادرات گاز ایران به ترکیه در چند سال اخیر نشان می‌دهد که بخوبی امنیت عرضه گاز از سوی ایران رعایت شده و در سطح مطلوبی قرار داشته است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز در تشریح دومین ادعای گازی ترکیه علیه ایران، توضیح داد: بندی در قرارداد فروش گاز ایران به ترکیه وجود دارد که مطابق با این بند هر دو طرف می‌توانند اگر قیمت‌های منطقه‌ای صادرات گاز تغییری کند، درباره بهای گاز ادعا داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که بر اساس این بند ترکیه نسبت به قیمت فعلی گاز ایران ادعا کرده است، اظهار کرد: با وجود این شرکت ملی گاز ایران روی قیمت گاز صادراتی به ترکیه استدلال‌هایی را مطرح کرده و روی آن اصرار و تاکید دارد.

عراقی با اعلام این‌که تاکنون مستندات و مدارکی درباره قیمت گاز ایران به داوری بین‌المللی ارسال شده است، تبیین کرد: اعتقاد داریم این مدارک کاملا مستند و شفاف است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر این‌که دادگاه بین‌المللی بر اساس مستندات و نوع قرارداد رای صادر خواهد کرد، یادآور شد: از این رو پیش‌بینی می‌کنیم مطابق با مدارک و مستندات ارسال شده، رای واقعی صادر شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز در پاسخ به این پرسش که آیا امکان کاهش قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه وجود دارد، توضیح داد: با توجه به مدارک محکم ایران کاهش بهای گاز صادراتی ایران به ترکیه بعید است. با وجود این باید رای نهایی را داوری بین‌المللی صادر کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها