به گزارش جام جم نما به نقل از یورونیوز، محورها به دلیل بار زیادی که تحمل می کنند، تحتِ فرسایش دوره ای قرار دارند و از این رو باید مرتبا کنترل شوند. اما چگونه می توان سوانح ریلی ناشی از نقص محورها را کاهش داد؟
گروهی از محققان اروپایی در ایست لی، واقع در بریتانیا تلاش می کنند تا با ارائه ابزارهای جدید برای بررسی محورهای خطوط راه آهن امنیت سفرهای ریلی اروپاییان را بیشتر کنند.
آنها به این منظور از فناوری آزمون های فراصوتی استفاده می کنند. ابتدا محورهایی که در آنها به عمد نقص هایی ایجاد شده مورد آزمون قرار می گیرند.
سپس این فناوری روی قطار واقعی آزمایش می شود. پژوهشگران ادعا می کنند که دقتِ این فناوری در حد میلی متر است.
استاوروس آورامیدیس، مهندس کنترل می گوید: «نتایج آزمایشگاهی ما نشان می دهد که طولِ کوچکترین نقص هایی که می توان درست در وسط محور اندازه گرفت ممکن است ۲ تا ۳ میلی متر باشد و ارتفاع آنها یک میلی متر. بنابراین دقت این فناوری بسیار خوب و بالاتر از استانداردهایی است که در قوانین اروپا برای بازرسی قطار وضع شده اند. »
تقریباً سه سال طول کشیده تا پژوهشگران توانستند پیش نمونه های این ابزارهای جدیدِ بازرسی قطار را آماده کنند. آنها می گویند که برای انجام این کار با چالش های زیاد روبرو بوده اند.
همانطور که دیموس لیاپتسیس، مهندس کنترل و مسئول هماهنگ کننده پروژه وارسی محورهای قطارها می گوید: «یکی از اهداف اصلی به وجود آوردن سیستمی بود که بتواند برای تمام شکلهای هندسی مختلف و قطرهای متفاوت محورها مورد استفاده قرار گیرد. در صنعت راه آهن محورهای گوناگون به کار برده می شود و تنوع آنها زیاد است. در نتیجه باید سیستمی می ساختیم که با همه گونه های شکلی سازگار باشد و این امر، به عنوان نمونه مستلزم توجه به اندازه های مختلف قطر انتهایی محورها و فاصله های متفاوت نقاط حساس از انتهای محور است.»
به عنوان مثال، قطارهای پرسرعت محورهای توخالی دارند. بنابراین پژوهشگران باید حسگرهای متفاوتی می ساختند که بتوان با آنها دیواره های حفره درونی را مانند دیواره های بیرونی وارسی کرد.
ایوان کاسترو، مهندس صنایع در این پروژه می گوید: «دو فناوری مختلف را با هم ترکیب کردیم: فناوری های فراصوتی و الکترومغناطیسی. فراصوت به ما امکان می دهد سطوح خارجی محور را وارسی کنیم. برای وارسی سطوح داخلی از فناوری الکترومغناطیسی استفاده می کنیم. با پردازش این داده های مختلف با نرم افزار واحد می توانیم مطمئن شویم که تمام محور را وارسی کرده ایم.»
این سیستم وارسی قابل حمل است و طوری طراحی شده که کار با آن از سیستم های فعلی سریع تر، ارزان تر و ساده تر باشد.
سام بروژنی، مهندس مدیریت می گوید: «تا کنون قطار یا ماشین هایی را که روی خط راه آهن کار می کنند، به کارگاه یا آشیانه خاصی مثل این که می بینید می آوردیم، چرخ ها را باز می کردیم، محورها را در می آوردیم و بعد آزمایش می کردیم. با این دستگاه وارسی دیگر نیازی به این کارهای نیست. کافیست سرپوش های انتهایی را باز کنیم و دستگاهِ وارسی را به انتهای محور وصل کنیم و از طریق آن، بدنه محور را کنترل کنیم.»
تایید این فناوری توسط سازمان های تعمیر و نگه داری شرکت های راه آهن خبر خوبی خواهد بود. پژوهشگران امیدوارند که سیستم جدید تا ۵ سال دیگر روانه بازار شود.
منبع اصلی مقاله الکس اینسپکت
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اکبرپور: آزادی استقلال را به جمع ۸ تیم نهایی نخبگان میبرد
در گفتوگوی اختصاصی «جام جم» با رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضاییه عنوان شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی بیپرده با محمد سیانکی گزارشگر و مربی فوتبال پایه