طرح کاهش 40 درصدی کشته‌های تصادفات رانندگی بزودی به هیات دولت ارسال می‌شود

جاده چالوس تا پایان امسال زوج و فرد می‌شود

سرازیر شدن مسافران با خودروهای شخصی به جاده‌های شمالی کشور با فرارسیدن هر تعطیلات چند روزه‌ای که در تقویم‌ها به چشم می‌خورد، موجب شده تا این جاده‌ها در اکثر روزها با ترافیک سنگین و کندی تردد خودروها مواجه شود.
کد خبر: ۶۱۱۹۵۱

هرچند مسئولان پلیس راهور تاکنون بارها نسبت به تکمیل ظرفیت جاده‌هایی مانند هراز و چالوس هشدار داده‌اند و از مسئولان وزارت راه خواسته‌اند تا نسبت به احداث مسیرهای جدید اقدام کنند، اما تاکنون اقدام جدی در این زمینه بخصوص برای تکمیل پروژه آزادراه تهران ـ شمال انجام نشده است.

این شرایط چاره‌ای برای مسئولان پلیس نگذاشته جز این‌که محدودیت‌های ترافیکی را در جاده‌های شمالی کشور به اجرا بگذارند که یکی از مهم‌ترین گزینه‌های پیش رو زوج و فرد کردن تردد خودروها در جاده چالوس است.

به گزارش ایسنا، رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری روز گذشته خود با بیان این‌که پلیس محدودیت‌های ترافیکی جدیدی را در دست بررسی دارد، گفت: قطعا تا پایان سال یکی از این طرح‌ها به صورت آزمایشی در جاده چالوس اجرا می‌شود و اگر موفقیت‌آمیز باشد به دیگر جاده‌های مشکل‌دار بخصوص جاده‌های منتهی به استان‌های شمالی نیز توسعه خواهد یافت.

سردار اسکندر مومنی از دولت خواست هرچه سریعتر طرح‌های نیمه‌تمام در جاده‌های فیروزکوه و هراز، 12 کیلومتر از آزادراه قزوین ـ رشت و آزادراه در دست ساخت تهران ـ شمال را که سال‌هاست به اتمام نرسیده به سرانجام برساند، چون در غیر این صورت پلیس ناگزیر است محدودیت‌هایی را برای جاده‌های منتهی به استان‌های شمالی اعمال کند.

وی توضیح داد: ده میلیون نفر در شمال البرز و بیش از این میزان نیز در جنوب آن سکونت دارند، اما یک مسیر کامل جدا برای مسافرت این میزان جمعیت وجود ندارد و این امر موجب شده زندگی عادی مردم در شمال کشور نیز با اختلال جدی مواجه شود.

به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، هم‌اکنون نیز در روزهای پایانی هفته برای روان شدن ترافیک و ترددها پلیس نسبت به یکطرفه کردن جاده‌های چالوس و هراز اقدام می‌کند که این کار مشکلاتی را برای ساکنان این مناطق ایجاد می‌کند، اما با توجه به این‌که همین کار هم نمی‌تواند گرهی از مشکل باز کند پلیس محدودیت‌های جدیدی را در دست بررسی دارد که مهم‌ترین آنها اجرای طرح زوج و فرد در روزهای پایانی هفته در جاده چالوس است که قطعا پس از نهایی شدن طرح، جزئیات آن اعلام خواهد شد.

20 هزار راننده در آستانه ضبط گواهینامه

در هفت ماهه امسال دستگاه‌های دولتی در 3000 مورد تصادف به نوعی مقصر حادثه شناخته شده‌اند.

در این میان بیشترین تقصیرها متوجه شهرداری‌ها، وزارت راه و ادارات آب و فاضلاب بوده است.

مومنی همچنین در خصوص رانندگان متخلف نیز توضیح داد: 6000 راننده متخلف نمره منفی‌شان به 30 رسیده که گواهینامه آنها ضبط شده است و 20 هزار راننده نیز در آستانه ضبط گواهینامه هستند که اگر یک تخلف حادثه‌ساز دیگر داشته باشند گواهینامه آنها ضبط شده و اجازه رانندگی نخواهند داشت.

طرح کاهش 40 درصدی کشته‌های تصادفات جاده‌ای

طرح کاهش 40 درصدی کشته‌های تصادفات رانندگی درحال نهایی شدن است و بزودی برای تصویب نهایی به هیات دولت ارائه خواهد شد.

مومنی از تدوین طرح ویژه‌ای برای کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای تا پایان برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: در چند سال گذشته حدود 40 درصد کاهش در کشته‌های تصادفات کشور داشتیم که با نهایی شدن این طرح تا پایان برنامه پنجم حدود 40درصد دیگر شمار کشته‌های تصادفات رانندگی کاهش یافته و میزان کشته‌های تصادفات به حدود ده تا 15 هزار نفر می‌رسد.

استفاده از همه ظرفیت‌های کشور برای کاهش کشته‌های تصادفات و تحت پوشش قرار دادن 20 هزار کیلومتر از راه‌های کشور به صورت هوشمند و یکپارچه از مهم‌ترین محورهای این طرح است.

وی تاکید کرد: اجرای این طرح اعتبارات زیادی نیاز ندارد و می‌توان با همان بودجه‌های سالانه‌ای که به دستگاه‌های مختلف اختصاص می‌یابد، اما به صورت هدفمند این طرح را اجرا کرد.

آمارهای پزشکی قانونی می‌گوید شمار کشته‌های تصادفات در شش ماهه امسال 7 درصد معادل 800 نفر کاهش داشته است.

به گفته مومنی، استان‌های کرمان، خوزستان، اصفهان، آذربایجان غربی و گلستان بیشترین کاهش کشته و کردستان،‌ فارس، خراسان جنوبی،‌ کهگیلویه و بویراحمد و البرز بیشترین افزایش کشته را نسبت به سال گذشته داشته است.

تغییر نرخ جریمه‌های رانندگی از سال آینده

از ابتدای سال آینده قرار است نرخ‌های جدیدی به‌عنوان جریمه تخلفات رانندگی تعیین شود. مسئولان پلیس معتقدند نرخ جریمه‌ها باید بر اساس نرخ رشد تورم افزایش پیدا کند تا از بازدارندگی لازم برای جلوگیری از ارتکاب تخلفات از سوی رانندگان برخوردار شود.

مومنی در خصوص تغییر در نرخ جرایم رانندگی گفت: براساس قانون، پلیس موظف است هر سه سال یکبار نسبت به بازنگری و نرخ جرایم رانندگی بر اساس نرخ تورم کشور و دیگر موارد مربوط اقدام کند که این موضوع در حال بررسی است و قطعا از ابتدای سال 93 نرخ جرایم رانندگی تغییر خواهد کرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به تشدید بحران آلودگی هوا در فصل سرما و تمهیدات پلیس در این زمینه توضیح داد: وظیفه پلیس برخورد با خودروهای آلاینده و دودزاست، اما تاکید می‌کنیم هنوز بخشی از خودروهای تولیدی در کشور با استاندارد یورو2 که از سال 84 اجباری شده است تولید می‌شود و هنوز به استاندارد یورو4 نرسیده است که قطعا باید دستگاه‌های ذی‌ربط در این خصوص تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

تمهیدات ترافیکی برای ایام محرم

با نزدیک شدن به ایام ماه محرم، پلیس راهور ناجا طرح ترافیکی ویژه‌ای را برای برگزاری هرچه بهتر مراسم دسته‌های عزاداری به اجرا خواهد گذاشت.

بر همین اساس به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، پلیس‌‌های راهنمایی و رانندگی استان‌ها در آماده‌باش کامل به سر می‌برند و هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام شده است.

مومنی تصریح کرد: در تمام دستجات و هیات‌های عزاداری یک نفر به عنوان رابط با پلیس راهور همراهی خواهد کرد و قرار شده با هماهنگی پلیس راهور هیات‌ها و دسته‌های عزاداری مراسم خود را برگزار کنند که بر این اساس محدودیت‌هایی در معابر به صورت مقطعی اعمال خواهد شد.

جمعه‌ها، زوج یا فرد؟

جاده چالوس 80 سال پیش احداث شد و در زمان افتتاح شاید روزانه ده خودرو نیز از آن عبور نمی‌کرد، اما امروز در برخی روزها، بر اساس اعلام پلیس تا 40 هزار دستگاه خودرو در این جاده تردد می‌کند.

موضوع قطعی شدن زوج و فرد شدن تردد در جاده چالوس در حالی از سوی پلیس راهور اعلام می‌شود که پیش از این محدودیت‌هایی مانند یکطرفه شدن تردد در آخر هفته‌ها و تعطیلات نیز مطرح شده بود.

هر چند که هنوز جزئیات زوج و فرد شدن تردد در جاده چالوس اعلام نشده اما مسلما برای این طرح موضوعاتی نظیر غیرضروری بودن این تردد در ایام هفته، مشکلات تردد برای افراد بومی و شهرهای استان مازندران،چگونه محسوب شدن روز جمعه در این طرح و تا چه اندازه موثر بودن اجرای چنین طرحی از جمله مهم‌ترین سوالات مطرح شده درباره آن است و شایسته است انجام چنین طرح‌هایی حتما کارشناسی شده اجرا شود که برای شهروندان مشکلاتی پیش نیاید.

پوران محمدی ‌/‌‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها