خبرهای مربوط به جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از دیگر کشورهای دنیا همچنان ادامه دارد. در مقابل تمام انتقادهای مطرح شده علیه آمریکایی‌ها، ژنرال کیث الکساندر، رئیس آژانس امنیت ملی واکنش نشان داد و با کمال ناباوری از این اقدامات دفاع کرد. حال جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا واکنشی متفاوت به این مساله نشان داده و کوشیده است تا به زیاده‌روی‌ها دراین باره اذعان کند.
کد خبر: ۶۱۱۵۱۹

به گزارش ایسنا، وزیر امورخارجه آمریکا در اظهاراتی بی‌سابقه اذعان کرد جاسوسی آمریکا در مواردی بیش از حد و افراط بوده است. البته او عنوان کرد چنین اقداماتی که روابط واشنگتن با متحدان نزدیکش را خدشه‌دار می‌کند، تکرار نخواهد شد. وی گفت تلاش واشنگتن در این راستا بود که اگر تهدیداتی وجود داشته باشد، در خصوص آنها تصمیم بگیرد. با این حال، جان کری نیز همچون دیگر مقامات آمریکا به نحوی از این جاسوسی‌ها دفاع کرد و با دستاویز قرار دادن جمع‌آوری اطلاعات برای مبارزه با تروریسم، سعی در توجیه این اقدام آمریکا داشت. وی گفت: ما از سقوط هواپیماها، انفجار ساختمان‌ها و ترور افراد جلوگیری کرده‌ایم، زیرا پیش از اجرای این طرح‌ها توانستیم از آنها اطلاع پیدا کنیم.

این اظهارات در حالی بیان شده که هر روز خبر تازه‌ای از دامنه جاسوسی‌های آمریکا در رسانه‌ها مطرح می‌‌شود. تازه‌ترین خبر مربوط به گزارشی است که در یکی از روزنامه‌های استرالیا چاپ شده است. این گزارش نشان می‌دهد از سفارت این کشور در پکن برای جاسوسی تحت رهبری آمریکا در آسیا استفاده شده است و اجرای این عملیات به نحوی بوده که حتی بیشتر دیپلمات‌های استرالیایی از آن بی‌اطلاع بودند. علت استفاده از سفارت استرالیا این است که این کشور یکی از پنج کشور عضو «ائتلاف پنج چشم» است؛ این پنج کشور بر اساس این ائتلاف با یکدیگر تبادل اطلاعات جاسوسی دارند و در عین حال علیه یکدیگر جاسوسی نمی‌کنند. استرالیا، کانادا، نیوزیلند، انگلیس و آمریکا جزو این ائتلاف هستند.

هوا چونیانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این موضوع اعلام کرد: «چین بشدت نگران این گزارش است و از آمریکا می‌خواهد در این باره توضیح دهد. ما همچنین از سفارتخانه‌های خارجی در چین می‌خواهیم به اصول روابط دیپلماتیک احترام بگذارند».

از سوی دیگر، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی تازه فاش کرد این جاسوسی‌ها حتی به شرکت‌های بزرگ اینترنتی نیز رسیده است. بر این اساس، طبق یک گزارش محرمانه به تاریخ نهم ژانویه 2013 سازمان امنیت ملی آمریکا در هر روز میلیون‌ها اطلاعات را از شبکه‌های داخلی یاهو و گوگل استخراج کرده و به انبارهای اطلاعاتی خود در مقرش در فورت مید ارسال کرده است. این جاسوسی‌ها شامل اطلاعات درباره زمان ارسال ایمیل‌ها، فرستنده و دریافت‌کننده و محتوای ایمیل‌ها نظیر متن، تصویر و صدا بوده است.

و آخرین خبر در این موضوع این‌که رئیس‌جمهور آمریکا با بازبینی فعالیت‌های نظارتی و جاسوسی این کشور از آژانس امنیت ملی آمریکا خواسته است جاسوسی از پایگاه‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی را متوقف کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها