وزیر راه و شهرسازی : دولت هیچ کاری که به کاهش رفاه مردم و زیان خریداران مسکن مهر منجر شود، انجام نمی‌دهد

مسکن اجتماعی؛ ایده دولت برای جایگزینی مسکن مهر

وزیر راه و شهرسازی درباره طرح جایگزین دولت یازدهم برای مسکن مهر گفت: ایده‌های کلی درباره مسکن داریم، اما براساس بررسی‌ها قرار است مدل مسکن اجتماعی را به اطلاع مردم برسانیم.
کد خبر: ۶۱۱۲۳۶

در هفته‌های اخیر زمزمه توقف طرح‌های مسکن مهر، مردم را نگران و باعث پرسش‌های مجلس شده است. این در حالی است که دولت می‌گوید منابع کافی برای ادامه دادن مسکن مهر را نداشته و فقط طرح‌های نیمه‌کاره را تکمیل می‌کند و طرح جدیدی در این چارچوب آغاز نخواهد کرد. با این حال مجلس و کارشناسان از دولت می‌خواهند ایده اجرایی خود برای جایگزین مسکن مهر را هر چه زودتر اعلام کند.

به گزارش ایرنا، عباس آخوندی دیروز پس از پایان نشست هیات دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران ورود به حوزه مسکن را نیاز به تامین منابع و دقت بسیار بالا دانست و اظهار کرد: ما می‌خواهیم نقدینگی افزایش نیابد و به این منظور، طرح‌ها باید به گونه‌ای باشد که باعث افزایش تورم نشود.

وی تزریق نقدینگی به یک طرح و افزایش یکباره تورم را مورد تائید دولت ندانست و گفت: برای دستیابی به این هدف باید طراحی‌ها براساس منابع موجود جامعه صورت گیرد و از طریق استفاده از صندوق‌های پس‌انداز مسکن اقدام شود.

آخوندی بار دیگر با تاکید بر تعهد دولت برای تکمیل طرح‌های موجود مسکن مهر گفت: دولت تمام طرح‌های موجود مسکن مهر را قبول دارد زیرا در این طرح مردم به جمهوری اسلامی اعتماد و سرمایه‌گذاری کرده‌اند.وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: دولت هیچ کاری که به کاهش رفاه مردم و زیان خریداران منجر شود، انجام نمی‌دهد.وی ادامه داد: روی سخن دولت درباره تدابیر غلط است که عوارضی را به دنبال دارد. ما در سطح خرد متعهد به شهروندان هستیم، اما در سطح کلان باید آثار این طرح‌ها را بدقت بررسی کنیم که اشتباهاتی به این بزرگی رخ ندهد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌ که نباید محدوده‌های شهرها را گسترش دهیم، گفت: مکان‌یابی طرح‌ها باید با دقت بیشتری صورت گیرد. باید طرح‌‌ها در داخل محدوده شهرها باشد و درون بافت اجتماعی باشد. آخوندی با اشاره به اهمیت میزان انبوه بودن طرح‌ها نیز افزود: این‌ که تنوع اجتماعی را از بین ببریم کار درستی نیست. باید طرح‌های بعدی را در درون شهرها تعریف کنیم و در مجموع برنامه‌ریزی دولت یازدهم برای مسکن در کل کشور است و مربوط به قشر خاص و مسکن مهر نیست.

راه‌اندازی سیستم کمک‌رسانی جدید برای سرعت عمل در حوادث

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راه‌اندازی سیستم جدید امدادی برای اعلام حوادث و کمک‌رسانی، اظهار کرد: به گونه‌ای برنامه‌ریزی خواهد شد که هنگام بروز حوادث به یکباره تمام دستگاه‌های امدادرسان و پلیس از جریان اطلاع پیدا کنند.

وی درخصوص اعلام نتایج بررسی در زمینه حادثه تصادف محور قم ـ تهران و کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان در این حادثه نیز گفت: هدف از این بررسی‌ها پی بردن به ریشه حوادث بود تا از تکرار آن جلوگیری شده و از شدت آثار آن بکاهد. تعیین و برخورد با مقصر برعهده قوه قضاییه است.

آخوندی بررسی‌ها در این خصوص را شامل ابعاد مختلفی از جمله سیستم‌های حمل و نقل عمومی، امداد، لاستیک، آموزش راننده‌ها و نحوه خروج افراد در حادثه دانست و گفت: بحث‌های مختلف در این زمینه‌ها مطرح شده که باید توجه و اصلاح شود.وی با اشاره به مشکل لاستیک‌های اتوبوس در حادثه قم ـ تهران نیز گفت: باید در بحث لاستیک‌ها استانداردهای بالاتری را در نظر بگیریم و نظارت‌ها افزایش یابد تا لاستیک تقلبی وارد کشور نشود.

آخوندی تقویت فعالیت‌های آموزشی شرکت‌های حمل و نقل را برای جلوگیری از این‌گونه حوادث، ضروری دانست و گفت: شرکت‌های حمل و نقل باید بتوانند به مردم در این زمینه آموزش‌هایی را ارائه کنند.وی ادامه داد: این موضوع تبدیل به امکانی برای آموزش شده تا از تکرار حوادث ناگوار مشابه جلوگیری شود.

تاکید دولت بر تکمیل طرح‌‌های مسکن مهر

در همین حال هیات وزیران در جلسه دیروز خود به ریاست حسن روحانی بر تکمیل طرح‌‌های مسکن مهر و خدمات جانبی آن تاکیدکرد.

به گزارش تسنیم، در این جلسه، گزارش وزارت راه و شهرسازی از طرح مسکن مهر ارائه شد و دولت در این باره بر انجام اقدامات لازم برای تکمیل طرح‌‌های مسکن مهر و تامین تدریجی خدمات آن تاکید کرد.

دولت تمامی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط را موظف کرد که برای حل مسائل و مشکلات طرح‌‌های مسکن در حوزه ماموریت خود اقدام کنند تا فرآیند تکمیل و واگذاری واحدهای پایان یافته، تسریع یابد. به موجب این تصمیم، کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست موظف شد که راه‌های تامین اعتبار مورد نیاز برای ادامه کار با توجه به تزریق نشدن پول پرقدرت که به افزایش تورم منجر خواهد شد، بررسی و به دولت پیشنهاد کند.

در ادامه این جلسه، دولت وزرای امور اقتصادی و دارایی، نیرو، راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی را موظف کرد برای آگاهی شهروندان از آثار کلان این طرح از جمله آثار تورمی که به بار آورده و تعهدات فاقد منابعی که برای دولت یازدهم مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است، اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها