یازدهمین دوره نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی با عرضه 45 هزار کتاب انگلیسی و 5000 کتاب عربی در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۱۰۷۶۴

به گزارش جام‌جم، نمایشگاه کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های تخصصی کتاب است که همه ساله و همزمان با برنامه‌های مختلف هفته کتاب در تهران برگزار می‌شود.

این نمایشگاه سال گذشته با مشکلات بسیاری همچون نوسانات قیمت ارز، بدهی نمایشگاه کتاب تهران به ناشران بین‌المللی، کاهش بودجه نهادهای فرهنگی و افزایش حق گمرکی مواجه و سبب شد مسئولان برگزاری نمایشگاه عنوان کنند ممکن است این نمایشگاه ده ساله در سال‌های بعد برگزار نشود. با این حال امسال این نمایشگاه پیش از آغاز هفته کتاب و در روزهای دوازدهم تا پانزدهم آبان برگزار خواهد شد.

احد رضایی، رئیس یازدهمین نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی به خبرنگار ما گفت: با وجود همه مشکلات، چون نمی‌توانستیم نمایشگاه در سال اول دولت جدید برگزار نشود، تصمیم گرفتیم با کمترین بودجه، نمایشگاه را در محل دیگری برگزار کنیم. در ده دوره قبلی نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شد که امسال نمایشگاه به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نقل مکان کرد.

او، درباره مکان جدید نمایشگاه افزود: امیدواریم این تغییر محیط باعث استقبال جامعه علمی کشور شود. از سوی دیگر چون نمایشگاه در محوطه دانشگاه تهران برگزار می‌شود، نگرانیم افراد عادی برای ورود به نمایشگاه با مشکلاتی مواجه شوند. به همین دلیل صحبت‌هایی انجام دادیم تا حراست دانشگاه تهران در ایام برگزاری نمایشگاه با بازدیدکنندگان و مراجعان نمایشگاه همکاری لازم را داشته باشد.

رئیس یازدهمین نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی گفت: تاکنون 17 عضو انجمن در نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند. این ناشران نمایندگان بیش از 400 ناشر بین‌المللی در کشور هستند که در نمایشگاه یازدهم بیش از 15هزار عنوان کتاب انگلیسی و بیش از 5000 عنوان کتاب عربی و کتاب‌هایی به زبان‌های دیگر عرضه می‌کنند.

رضایی با بیان این‌که ناشران از کشورهای آمریکایی، اروپایی و کشورهای خاورمیانه در نمایشگاه حضور دارند، ادامه داد: ناشران بیشتری می‌توانستند در نمایشگاه حضور داشته باشند که به‌دلیل محدودیت جا میسر نشد.

او درباره تخفیف کتاب‌ها در این نمایشگاه گفت: ما از تسهیلات دولتی برای برپایی نمایشگاه استفاده نمی‌کنیم، بنابراین قیمت کتاب‌ها را به قیمت روز دلار محاسبه و عرضه می‌کنیم. این قیمت را امسال حدود هر دلار 3000 تومان در نظر گرفتیم. البته ناشران باید دست‌کم 10 درصد تخفیف ارائه دهند و حتی برخی کتاب‌های درسی دانشجویی تا 70درصد هم تخفیف خواهد داشت.

رئیس یازدهمین نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی درباره بدهی نمایشگاه کتاب تهران به ناشران خارجی و تأثیر آن بر نمایشگاه کاربردی و دانشگاهی گفت: بیشتر همکاران ما نتوانستند به این نمایشگاه کتاب بیایند؛ اما بعضی از محل منابع مالی خود توانستند کتاب بیاورند و به همین دلیل شاهد عرضه کتاب‌های روز در نمایشگاه یازدهم هستیم.

رضایی تأکید کرد: از ‌اکنون این زنگ خطر را به صدا درمی‌آورم که اگر بدهی ناشران خارجی از نمایشگاه‌های بیست و چهارم و بیست و پنجم تا سه ماه آینده پرداخت نشود، قطعا وضع نمایشگاه کتاب آینده از دوره قبل بدتر خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها