سرانجام پس از چند ماه رفت و برگشت، شورای نگهبان به طرح بازنشستگی با کمتر از ده سال سابقه بیمه بله گفت تا به بلاتکلیفی بیمه‌شدگانی که به دلیل ازکارافتادگی امکان ادامه اشتغال را ندارند و تنها امیدشان این است که مستمری بازنشستگی شامل حال آنها شود، پایان دهد.
کد خبر: ۶۱۰۱۴۶

شورای نگهبان، روز گذشته طرح دو فوریتی تعیین تکلیف تامین اجتماعی در مورد افرادی که ده سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند، (پس از اصلاحاتی که در مجلس انجام شده بود) تصویب کرد تا مهر اجرایی شدن بر این قانون بنشیند.در طرح دو فوریتی که به تصویب شورای نگهبان رسیده است، افراد مختلف می‌توانند با پرداخت پول به سازمان تامین اجتماعی و خرید حداقل ده سال سابقه پرداخت بیمه، از مزایای بازنشستگی با دریافت ده روز مستمری و دسترسی رایگان به خدمات درمانی بهره‌مند شوند.محمدحسن زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی، در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این‌که سازمان تامین اجتماعی به محض ابلاغ این طرح برای اجرای آن آمادگی کامل دارد در توضیح جزئیات بازنشستگی با ده سال و کمتر سابقه بیمه‌پردازی می‌گوید: این طرح که پس از تصویب دو فوریت آن در شورای نگهبان حالا به‌عنوان یک قانون برای تامین اجتماعی لازم‌الاجراست، شامل دو گروه از افراد می‌شود.

گروه اول: افراد شاغل که کمتر از ده سال سابقه بیمه‌پردازی دارند با شرط سنی 60 سال برای مردان و 55 سال برای زنان، این افراد می‌توانند مابه‌التفاوت ده سال سابقه بیمه را پرداخت کرده و از قانون فوق بهره‌مند شوند.

گروه دوم: افرادی که فوت کرده‌اند و سابقه بیمه‌پردازی‌شان کمتر از 10 سال بوده است. برای این افراد نیازی نیست که مابه‌التفاوت سنوات بیمه‌پردازی را پر کنند و به بازماندگان آنها به میزان سنواتی که حق بیمه پرداخت کرده‌اند، مستمری تعیین و پرداخت خواهد شد.

محدودیت 10 سال نداریم

هرچند در طرح دو فوریتی بازنشستگی با ده سال سابقه بیمه‌پردازی تاکید شده است، اما تامین اجتماعی محدودیتی برای این‌که فقط افرادی که با داشتن ده سال سابقه بیمه‌پردازی بتوانند از این قانون استفاده کنند، ندارد.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر این‌که این تبصره برای شاغلان است، می‌گوید: محدودیتی در این زمینه وجود ندارد، افراد می‌توانند حتی در صورت داشتن سابقه بیمه‌پردازی بیشتر از ده سال درخواست بازنشستگی بدهند البته با لحاظ شرط سنی، که به ازای سنوات بیمه‌پردازی مستمری آنها تعیین و پرداخت خواهد شد. به گفته زدا، سقف این درخواست تا 20 سال سابقه بیمه‌پردازی خواهد بود.

خدمات درمانی رایگان

افرادی که از مزایای بازنشستگی با ده سال سابقه بیمه استفاده کنند، می‌توانند از خدمات درمانی رایگان بهره‌مند شوند.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در این باره توضیح می‌دهد: اکثر این افراد ممکن است به دلیل قطع بیمه‌پردازی ارتباط‌شان با سازمان تامین اجتماعی قطع شده باشد که در این صورت به محض این‌که این افراد حق بیمه خود را پرداخت کنند، مجددا تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرند و ارتباط‌شان به سازمان وصل می‌شود.

به این ترتیب آنها می‌توانند دوباره دفترچه بیمه درمانی بگیرند و به این ترتیب با مراجعه به مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی خدمات درمانی ارائه شده برای آنها به صورت صد درصد رایگان خواهد بود.

به گفته زدا، این افراد در مراکز درمانی غیرملکی که همان مراکز درمانی طرف قرارداد هستند نیز می‌توانند با پرداخت فرانشیز از خدمات درمانی استفاده کنند.

بیمه‌شدگان راهی شعب نشوند

از آنجا که به روال اعلام چنین خبرهایی، بسیاری از بیمه‌شدگان و بازماندگان تامین اجتماعی که خود را مشمول می‌دانند، بلافاصله عازم شعب تامین اجتماعی می‌شوند، اما آنجا به در بسته می‌خورند، به همین دلیل است که معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی، از این افراد می‌خواهد که برای استفاده از تسهیلات این قانون جدید عجله نکنند.

زدا تاکید می‌کند: تا زمانی که این قانون به سازمان تامین اجتماعی برای اجرا ابلاغ نشده است، افراد باید دست نگه دارند.

وی با بیان این‌که منابع مالی این قانون باید به حساب تامین اجتماعی واریز شود، توضیح می‌دهد: براساس آنچه مجلس و شورای نگهبان تصویب کرده‌اند، منابع مالی اجرای این قانون، قرار است از محل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تامین شود، به این ترتیب که این سازمان موظف است علاوه بر حق ثبت فعلی از محل اضافه کردن یک در 10 هزارم قیمت منطقه‌ای بابت حق ثبت اموال غیرمنقول دریافت و به ردیف خاصی در خزانه‌داری کل واریز کند.

زدا تاکید کرد: اگر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هرچه سریع‌تر نسبت به تامین منابع مالی اجرای این قانون اقدام کند، سازمان تامین اجتماعی نیز خواهد توانست بازنشستگی با ده سال و کمتر، سابقه بیمه‌پردازی را اجرایی کند.

طرحی با اما و اگرهای زیاد

طرح بازنشستگی بیمه‌شدگان با کمتر از ده سال سابقه بیمه، اولین بار سیزدهم شهریور امسال به تصویب نمایندگان مجلس رسید، اما از همان ابتدا با انتقادهایی ازسوی صاحب‌نظران امور بیمه‌ای و نیز کارشناسان تامین اجتماعی مواجه شد.

چگونگی تامین منابع مالی، هزینه‌های اجرای این طرح و همچنین مغایرت محتوای طرح با برخی اصول محاسبات بیمه‌ای از نقدهایی بود که به نسخه اولیه این طرح وارد کردند.

شورای نگهبان نیز به طرح اولیه مصوب مجلس، دو ایراد اساسی گرفت: اولین ایراد بار مالی فراوانی بود که این طرح به تامین اجتماعی تحمیل می‌کرد و ایراد دوم این‌که شورای نگهبان این طرح را خلاف اصل 75 (بر تامین هزینه‌های طرح تاکید دارد) و 112 (این اصل بر تصمیم نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره برخی مصوبات اشاره دارد) قانون اساسی دانسته بود.

تلاش مجلس برای رفع ایرادها

مجلسی‌ها یک ماه وقت گذاشتند تا با کمک مسئولان تامین اجتماعی ایرادهای مطرح شده از سوی شورای نگهبان را اصلاح کنند تا شاید به این ترتیب نظر موافق شورای نگهبان را برای تائید این طرح بگیرند.

به این ترتیب این طرح پس از اصلاحات اعمال شده در مجلس بار دیگر به شورای نگهبان ارسال شد تا این‌که روز گذشته، طرح دوفوریتی تعیین تکلیف تامین اجتماعی درباره افرادی که ده سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند، به تصویب شورای نگهبان رسید.

حالا با تائید اصلاحیه طرح دوفوریتی مجلس از سوی شورای نگهبان، مصوبه مجلس جنبه قانونی به خود گرفته و دولت و سازمان تامین اجتماعی موظف به اجرای آن هستند.

پوران محمدی /‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها