رئیس جمهور خواستار پیگیری موضوع از سوی وزارتخانه​های کشور و امور خارجه شد

شهادت 14 مرزبان ایرانی در حمله تروریستی

سایه شوم تروریسم بار دیگر در استان سیستان و بلوچستان خودنمایی کرد و این بار نیروهای مرزبانی یک هنگ مرزی در سراوان هدف یک حمله تروریستی قرار گرفتند؛ حمله‌ای که به شهادت 14 نفر از هموطنانمان و مجروحیت شش نفر دیگر منجر شد.
کد خبر: ۶۰۹۷۵۰

این حمله تروریستی در حالی صورت گرفته که از زمان دستگیری و اعدام عبدالمالک ریگی، سردسته گروهک تروریستی جندالله در سال 89، تاکنون شاهد چنین حمله تروریستی در این سطح در منطقه سیستان و بلوچستان نبودیم و هنوز گروهی مسئولیت این حمله تروریستی را به عهده نگرفته است.

غروب جمعه؛ نقطه صفر مرزی

این عملیات تروریستی، حوالی غروب روز جمعه، در محدوده صفر مرزی در سراوان و در حالی اتفاق می‌افتد که ماموران مرزی در حین گشتزنی، متوجه ورود افرادی از گروه‌های تروریستی و اشرار منطقه می‌شوند. درگیری آغاز می‌شود و متاسفانه یکی از خودروها که حامل نیرو بود بر اثر حمله تروریست‌ها بشدت آسیب می‌بیند.

این روایتی است که علی عبداللهی، معاون سیاسی ـ امنیتی وزارت کشور از این واقعه تروریستی بیان کرده است.

البته سردار سرتیپ حسین ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی، این رویداد را این‌گونه روایت کرده است که: «جمعه شب، اشرار مسلح با کمین، هنگام جا بجایی ماموران پاسگاه، اقدام به درگیری و به شهادت رساندن جمعی از ماموران هنگ مرزی سراوان می‌کنند».

بر اساس اخباری که منتشر شده ظاهرا، هشت نفر از ماموران مرزبانی کشورمان در همان صحنه درگیری به شهادت می‌رسند و هشت نفر نیز مجروح می‌شوند که شش نفر از مجروحان به دلیل شدت جراحت، به جمع همرزمان شهیدشان می‌پیوندند.

البته معاون سیاسی ـ امنیتی وزارت کشور در گفت‌وگوهایی که داشت، اعلام کرده بود سه نفر از ماموران مرزبانی هم به گروگان گرفته شده‌اند که البته این خبر از سوی سردار ذوالفقاری و معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان تکذیب شد.

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان در ساعات ابتدایی روز گذشته در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر، اعلام کرده بود که دو مامور مرزبانی، نیز پس از این حمله تروریستی مفقود شده بودند که پس از چند ساعت پیدا شدند.

متواری شدن اشرار بعد از رسیدن نیروهای کمکی

مدتی پس از آغاز درگیری نیروهای مرزبانی با تروریست‌ها نیروهای کمکی از راه می‌رسند و تروریست‌ها که قصد نفوذ به کشورمان را داشتند به آن سوی مرز در داخل خاک پاکستان متواری می‌شوند.

گرچه از میزان تلفات تروریست‌ها در این درگیری خبری منتشر نشده، اما معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرده تعدادی از تروریست‌های مسلح وابسته به بیگانه در این درگیری به هلاکت رسیدند .

وی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر افزود: منطقه صفر مرزی که محل درگیری مرزبانان کشورمان با تروریست‌های مسلح وابسته به بیگانه شد، از مناطق بسیار ناامنی است که دولت پاکستان اشراف امنیتی بر آن ندارد و چند بار به دولت پاکستان برای برقراری امنیت در این منطقه مرزی هشدار داده شده است.

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان اظهار کرد: تروریست‌های مسلح وابسته به بیگانه از طریق مرز پاکستان وارد کشورمان شده بودند و بعد از درگیری و به شهادت رساندن مرزبانان کشور و با دادن تلفات به خاک پاکستان متواری شدند .

روحانی: دولت مصمم به برخورد با این‌گونه شرارت‌های هدایت شده است

اما از همان ساعات اولیه پس از این حمله تروریستی، پیگیری‌ها در داخل کشور برای بررسی ابعاد این ماجرا آغاز شد.

بر همین اساس، رئیس‌جمهور کشورمان با صدور پیامی ضمن تسلیت شهادت جمعی از مرزبانان در منطقه سراوان، از وزیر کشور خواست اقدامات لازم را برای برخورد با این شرارت‌ها انجام دهد و وزارت امور خارجه را نیز موظف به پیگیری اجرای موافقت‌نامه امنیتی با پاکستان کرد.

در پیام حسن روحانی آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران مصمم است تا با تکیه بر حمایت‌های بی‌دریغ مردم عزیز در پاسداری از مرزهای میهن اسلامی با این‌گونه شرارت‌های هدایت شده برخورد کند؛ بنابراین از وزیر محترم کشور می‌خواهم تا در اسرع وقت با تشکیل کمیته‌ای ویژه با همکاری نیروی انتظامی جهت رسیدگی این امر با این شرارت‌ها برخورد و گزارش آن را در اسرع وقت به اینجانب ارائه کند. وزارت امور خارجه نیز موظف است اقدامات لازم جهت اجرای موافقت‌نامه امنیتی با پاکستان را پیگیری و نتیجه را گزارش کند.

وزارتخانه‌های کشور و امور خارجه؛ پیگیر ماجرا

در همین حال، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان این‌که وزارتخانه‌های کشور و امور خارجه به طور مشترک در حال پیگیری این موضوع هستند به ایرنا گفت: از دولت پاکستان می‌خواهیم نسبت به کنترل جدی و محکم‌تر مرزهایشان بیش از گذشته اقدام کنند.

عبداللهی با اشاره به موافقت‌نامه امنیتی بین ایران و پاکستان، خواستار جدیت بیشتر طرف پاکستانی برای کنترل مرزها در مبارزه با تروریست‌ها شد.

وی گفت: اقداماتی برای تشدید کنترل شده است و موافقت‌نامه امنیتی نیز با پاکستان داریم که طی آن طرف پاکستانی متعهد است کنترل بیشتری بر مرز خود اعمال کند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: استانداری سیستان و بلوچستان تیم ویژه‌ای را برای بررسی موضوع به منطقه اعزام کرده و در این باره شورای تأمین استان صبح شنبه (دیروز) جلسه ویژه‌ای را برای اتخاذ تصمیمات لازم برگزار کرده است . وی، اعلام کرد که شورای امنیت کشور قرار است در جلسه ویژه‌ای در اولین فرصت به بررسی این موضوع بپردازد.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: علاوه بر پیگیری و رسیدگی در داخل، حتما بررسی دو جانبه با طرف پاکستانی در این زمینه صورت می‌گیرد.

حاتم نارویی، استاندار سیستان و بلوچستان هم درباره عملیات تروریستی اخیر گفت: تروریست‌ها با استفاده از تاریکی شب و تعویض پست دیده‌بانان و نیروهای مستقر در میل 169 کوهک سراوان اقدام به تیراندازی کرده که به شهادت 14 نفر از مرزبانان و مجروح شدن شش نفر دیگر منجر شد.

نارویی افزود: نیروهای مرزبانی دراین درگیری درپاسخ به تروریست‌ها به تبادل آتش پرداختند که به دلیل قرارگیری محل حادثه در نقطه صفر مرزی، تروریست‌ها با استفاده از تاریکی شب به داخل خاک پاکستان متواری شدند. استاندارسیستان و بلوچستان درباره هلاکت یا مجروح شدن تروریست‌های مسلح هم گفت: این مساله در دست بررسی است و اخبار دقیق آن در زمانی مناسب به اطلاع مردم خواهد رسید.

اعدام 16 تروریست در زندان زاهدان

به دنبال شهادت تعدادی از هموطنانمان در این حادثه تروریستی، صبح دیروز، ۱۶متهم جرائم شرارت و امنیتی، که پیش از این حکم اعدام آنها قطعی شده بود در ندامتگاه مرکزی زاهدان در حضور مقامات قضایی به دار مجازات آویخته شدند .

به گزارش واحد مرکزی خبر، گفته می‌شود سه نفر از این معدومان از طایفه ریگی هستند که در عملیات انتحاری مسجد جامع زاهدان مشارکت داشتند .

بر اساس این گزارش، جرم این 16 اعدامی، شرارت، راه‌بندان و قاچاق مواد مخدر بوده است و اجساد این معدومان پس از اجرای حکم از سوی پزشکی قانونی تحویل نیروهای انتظامی و امنیتی شد.

محمد مرزیه، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان درباره اعدام این افراد گفت: پرونده این افراد از سال‌های قبل تکمیل شده و حکم آنان صادر و به تایید مراجع عالی قضایی هم رسیده بود و بارها به گروهک تروریستی و اعضای آنان هشدار داده بودیم که چنانچه اقدامی علیه امنیت استان سیستان و بلوچستان و کشور انجام ندهند فرصت عفو و بخشش را به این افراد خواهیم داد و چنانچه اقدامی نسنجیده انجام دهند، پاسخی کوبنده دریافت خواهند کرد که اعدام این افراد پاسخی به درگیری اعضای گروهک‌های تروریستی علیه مرزبانان سراوان و به شهادت رساندن نیروهای مرزبانی سراوان بود.

تسلیم یادداشت اعتراضی ایران به کاردار پاکستان در تهران

همچنین عصر دیروز مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه در ملاقات با کاردار پاکستان در تهران، یادداشت اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران را در رابطه با عملیات تروریستی از خاک پاکستان علیه مرزبانان جمهوری اسلامی ایران را تسلیم وی کرد.

در این ملاقات از دولت پاکستان قویا خواسته شد تا بر اساس موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی و قرارداد استرداد مجرمان بین دو کشور نسبت به برخورد قاطعانه و دستگیری رهبران و اعضای گروه تروریستی که به خاک پاکستان متواری شده‌اند مبادرت کرده تا به مجازات برسند.

در این ملاقات کاردار پاکستان ضمن ابراز تاسف از شهادت مرزبانان جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: مراتب در اسرع وقت به دولت پاکستان منعکس می شود تا بسرعت مورد پیگیری قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها