مدیر عامل آب منطقه ای تهران: حتی بارندگی​های پاییز و زمستان امسال هم مشکل آب تهران را رفع نخواهد کرد

حفر چاه‌های جدید برای نجات تهران از بی‌آبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از اتخاذ تدابیر جدید برای تامین آب شرب تهران خبر داد و گفت: 36 حلقه چاه جدید در مناطق مختلف تهران حفر می‌شود.
کد خبر: ۶۰۹۷۱۷

با کاهش بارندگی و رشد مصرف، وضع آب تهران در مرز هشدار قرار گرفته و دولت درخواست صرفه‌جویی 20 درصدی را به مردم داده است.

به گزارش ایرنا، خسرو ارتقایی دیروز در نشستی خبری با اشاره به بارندگی‌های سال آبی جاری گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در حوزه استان تهران بارندگی نداشتیم، در حالی که در زمان مشابه سال آبی گذشته 9 میلی‌متر و در میانگین درازمدت مشابه 17 میلی‌متر بارندگی در استان تهران رخ داد.

وی با بیان این که در سال آبی 92-91 هم میزان بارندگی‌ها 20 درصد نسبت به متوسط درازمدت کمتر بود، افزود: با توجه به کاهش بارندگی در سال گذشته و امسال، ذخایر سدها بشدت کاهش یافته، به طوری که در زمان کنونی در سدهای امیرکبیر، لتیان، لار و طالقان به ترتیب 115، 27، 45 و 153 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است.

وی اضافه کرد: با لحاظ کردن ذخیره 111 میلیون مترمکعبی سد ماملو مجموع ذخایر آبی تهران 452 میلیون متر مکعب است و این در حالی است که ذخیره آبی سال گذشته سدهای تهران 710 میلیون متر مکعب بوده است، ضمن این‌که آب سد ماملو هنوز برای شرب قابل استفاده نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای بارندگی در شمال استان تهران در24 تا 48 ساعت آینده گفت: اگر پیش‌بینی سازمان هواشناسی محقق شود این نخستین بارندگی در شش ماه اخیر خواهد بود؛ حتی اگر بارندگی‌ها در پاییز و زمستان امسال در حد معمول باشد باز هم کمبود ذخایر جبران نمی‌شود.

ارتقایی با اشاره به ذخیره آبی سدهای تهران در ده سال اخیر، تاکید کرد در زمان کنونی در بدترین وضع ذخایر آبی طی سال‌های اخیر قرار داریم.

وی در ادامه به تمهیدات شرکت‌های آب منطقه‌ای و آبفای تهران برای تامین آب شرب مردم اشاره کرد و افزود: مجوز حفر 36 حلقه چاه جدید به آبفای تهران داده شد که این چاه‌ها در سطح تهران پراکنده است، اما عمده مشکلات در شرق و شمال‌شرق تهران وجود دارد.

ارتقایی اضافه کرد: از سوی دیگر مقرر شد شرکت آب و فاضلاب استان تهران مصارف بالا و مشترکانی که از آب خام استفاده می‌کنند را به حداقل برساند و در صورتی که این مشترکان برای نیازهای غیرشرب کمبود داشته باشند، از پساب استفاده کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، تیم مشترکی از شرکت آب منطقه‌ای و آبفای تهران در شرق و شمال‌شرق تهران تشکیل شده است تا بررسی کنند اگر دستگاه‌ها یا نهادهایی چاه‌هایی دارند که کیفیت آب آن مناسب است در اختیار شبکه قرار دهند و مصرف این مجموعه‌ها از پساب تصفیه‌خانه‌ها جبران شود.

ارتقایی با تاکید بر این که آب چاه‌ها مستقیم به شبکه تزریق نمی‌شود، گفت: این آب‌ها به مخازن منتقل شده و بعد از تصفیه و کلرزنی وارد شبکه می‌شود.

وی ضمن تاکید بر لزوم صرفه‌جویی 20 درصدی مشترکان آب گفت: اگر اطلاع‌رسانی مناسبی در این زمینه صورت گیرد، این میزان صرفه‌جویی امکان‌پذیر است.

وی از صدور پروانه بهره‌برداری به دارندگان چاه‌های آب در تهران خبر داد و گفت: تعدادی از خانه‌ها در سطح تهران چاه‌هایی دارند که آب منطقه‌ای برای استفاده غیرشرب به دارندگان این چاه‌ها مجوز بهره‌برداری می‌دهد و توصیه می‌کنیم تا حد امکان از آب تصفیه شده در مصارف غیرشرب استفاده نشود.

ارتقایی خواستار کمک شهروندان به متولیان آب برای مدیریت و مصرف بهینه آب شد و گفت: مردم می‌توانند با تماس با شماره تلفن 88961722 و سامانه پیام کوتاه 50002405 مسائل و مصارف غیربهینه آب را به ما اطلاع دهند.

وی تولید سرانه آب تهران را 355 لیتر و سرانه مصرف را 260 لیتر ذکر کرد و گفت: این در حالی است که متوسط سرانه مصرف آب شرب در دنیا 150 تا 160 لیتر است و حتی اگر 20 درصد صرفه‌جویی در تهران محقق شود باز هم از سرانه جهانی بالاتر خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان این که درتهران به تعداد کافی مخزن و شبکه وجود ندارد، گفت: یکی از تصمیمات جلسات مشترک با شرکت آبفای تهران اتصال رینگ غربی و شرقی تهران با استفاده از یک خط انتقال هفت کیلومتری است که با اجرای آن در شرایط بحرانی بخشی از آب را از سامانه غرب به شرق منتقل می‌کند.این مقام مسئول برداشت آب از منابع آبی در تهران را روزانه دو میلیون و 737 هزار متر مکعب ذکر کرد و افزود: از این مقدار یک میلیون و 162 هزار متر مکعب از چاه‌ها و بقیه از سدها تامین می‌شود.

ارتقایی با بیان این که در زمان کنونی 40 درصد از آب برداشتی از حدود 450 حلقه چاه تامین می‌شود، گفت: این در حالی است که در شرایط مطلوب نسبت استفاده از آب‌های سطحی نسبت به آب‌های زیرزمینی 75 به 25 درصد بوده است.

وی در بخش دیگر از اظهاراتش دربار ه مصرف آب شهرداری گفت: شهرداری تهران 250 حلقه چاه مجاز دارد که سالانه 140 میلیون متر مکعب آب از این چاه‌ها برداشت می‌کند و تصور ما این است که شهرداری در مجموع 250 میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی برداشت می‌کند.

به گفته وی این به این معنا نیست که آب این چاه‌ها برای شرب مناسب است و این چاه‌ها فاقد مشخصات فنی چاه برای آب شرب هستند، ولی در هر صورت از پتانسیل زمین برداشت می‌شود و اگر این چاه‌ها نبود می‌توانستیم چاه‌های با مشخصات فنی حفر کنیم.

قیمت انشعاب برق برای خریداران تا نیمه مهر افزایش نمی‌یابد

وزیر نیرو گفت: متقاضیانی که تا نیمه نخست مهر برای خرید انشعاب برق درخواست داده‌اند، مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حمید چیت‌چیان با اشاره به این‌که هزینه انشعاب برق برای این گروه از متقاضیان با نرخ‌های پیشین محاسبه می‌شود، افزود: هزینه انشعاب به هیچ وجه افزایش نیافته، بلکه قیمت‌ها ساماندهی شده است.

وی ساماندهی نرخ جدید برق را موجب جلوگیری از اجحاف حقوق و تبعیض میان مشترکان دانست و اظهار کرد: در دستورالعمل جدید، هزینه نیرورسانی به صورت مساوی در مناطق مختلف از مشترکان دریافت می‌شود. تاکنون هزینه نیرورسانی به عهده شرکت‌ها بود و برخی شرکت‌ها نیز این کار را به پیمانکار محول می‌کردند، اما برای جلوگیری از برخی سوءاستفاده‌های مالی، دستورالعمل جدید صادر شده است.

چیت‌چیان در ادامه با بیان این‌که از سال 83 تا پانزدهم مهر سال‌جاری هزینه‌های برقراری انشعاب افزایش نداشته است، خاطرنشان کرد: تا این تاریخ این هزینه براساس جداول گذشته یعنی 75 هزار تومان برای انشعاب روستایی و 130 هزار تومان برای انشعاب شهری و 130 هزار تومان نیز برای تجهیزات موردنیاز برای برقراری انشعاب برق از مراجعان دریافت شده است و هیچ مبلغ مازادی از متقاضی دریافت نمی‌شد.

آغاز احیای دریاچه ارومیه با اجرای 19 راهکار

وزیر نیرو از حضور هشت نفر از وزرای کشور در کارگروه ویژه احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: 19راهکار احیای دریاچه ارومیه در حال اجرا شدن است.

حمید چیت‌چیان با اعلام این‌که 19 راهکار احیای دریاچه ارومیه به صورت ویژه مورد بررسی جامع قرار گرفته، گفت: انتقال آب از رودخانه‌هایی مانند ارس، انتقال آب از دریای خزر، جلوگیری از ادامه برداشت‌های غیرمجاز آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، متوقف کردن برداشت آب از طریق حفر چاه‌های غیرمجاز، متوقف کردن سدسازی و مطالعات آن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، رهاسازی منابع آبی ذخیره شده در پشت سدها و ارتقای کارایی آبیاری و کشاورزی در این حوضه و مرحله‌بندی نجات‌بخشی از راهکارهای احیای دریاچه ارومیه است که دولت تصویب کرده و در حال اجراست.

وی با یادآوری اهمیت بالای این دریاچه گفت: وزارت نیرو برای نجات این دریاچه هرگونه اقدام مثبتی را که باعث فاجعه‌های زیست‌محیطی نشود، انجام می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها