احضار سفیر آمریکا در پاریس به وزارت خارجه فرانسه و حضور جان کری، وزیر خارجه آمریکا در پاریس نیز نتوانست خشم مقامات فرانسه از جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا را کاهش دهد. از این رو منابع خبری اعلام کردند باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با فرانسوا اولاند، همتای فرانسوی خود یک تماس تلفنی برقرار کرده است.
کد خبر: ۶۰۸۸۴۴

به گزارش مهر، اولاند در گفت‌وگو با اوباما اعلام کرد جاسوسی آمریکا از شهروندان فرانسوی غیرقابل قبول است و واشنگتن باید در مورد این اقدام خود پاسخگو باشد. کاخ سفید نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور در تماس با اولاند در مورد مطالب افشا شده در رسانه‌ها گفت‌وگو کرد. بخشی از این گفت‌وگو درباره فعالیت آمریکا و بخش دیگری از آن در مورد پرسش‌های حقوقی بود که برای دوستان و متحدان ما در مورد این موضوع وجود دارد.

گفته می‌شود اوباما در گفت‌وگو با اولاند، به رئیس‌جمهور فرانسه اطمینان داده که آمریکا در حال بازبینی قوانین جمع‌آوری اطلاعات خود برای برقراری تعادل میان موضوع امنیت ملی و حریم خصوصی شهروندان آمریکایی و همچنین متحدان خود است. علاوه بر این، روسای جمهور دو کشور همچنین موافقت خود را با ادامه رایزنی در مورد فعالیت آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام کردند.

از سوی دیگر، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که برای گفت‌وگو با مقامات پاریس در مورد سوریه به پاریس سفر کرده، دوشنبه شب عنوان کرد واشنگتن در مورد فعالیت جاسوسی خود و جمع‌آوری اطلاعات از کشورهای مختلف جهان، گفت‌وگوهایی را با فرانسه انجام می‌دهد. کری در ادامه با بیان این نکته که فرانسه از دوستان قدیمی آمریکاست، از ادامه‌دار بودن رایزنی دو کشور در خصوص برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها