تغییر ضوابط ممنوع‌الخروجی بدهکاران بانکی

رئیس کل بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به همه مدیران‌عامل بانک‌ها جزئیات چگونگی ممنوع‌الخروجی بدهکاران بانکی را منتشر و اعلام کرد: در مورد اشخاص حقوقی فقط مدیران اصلی کنونی شرکت می‌توانند ممنوع‌الخروج شوند.
کد خبر: ۶۰۸۵۳۸

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی اعلام کرد بخشنامه ممنوعیت خروج بدهکاران بانکی تصحیح و هدفمند شد.

بر این اساس طبق بخشنامه جدید ممنوعیت خروج بدهکاران بانکی، تقاضای ممنوعیت خروج صرفا برای بدهکاران اصلی صادر و از پذیرش درخواست ممنوعیت خروج ضامنان خودداری می‌شود.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در این بخشنامه خطاب به همه مدیران عامل بانک‌ها اعلام کرد: در اجرای لایحه قانونی ممنوعیت خروج بدهکاران بانک‌ها مصوب بیستم اردیبهشت 59 ضمن تاکید بر اهمیت ویژه آزادی‌های شخصی و حقوق اجتماعی افراد و عدم امکان بهره‌مندی از لایحه مذکور به عنوان اهرم فشار بر بدهکاران و لزوم استفاده از ظرفیت موصوف در موارد استثنایی و به عنوان آخرین اقدام، لازم است نکات اعلام شده در بخشنامه بانک مرکزی را رعایت و مراتب جهت پیشگیری از ضایع شدن حقوق اشخاص و جلوگیری از مکاتبات زائد مورد احترام و نظارت قرار گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی در این بخشنامه اعلام کرد درخواست‌های ممنوعیت خروج از کشور از این پس صرفا باید با امضای مدیر عامل و خطاب به رئیس کل بانک مرکزی باشد. همچنین همزمان با درخواست ممنوعیت خروج افراد نسبت به آگاه کردن آنان از موضوع جهت جلوگیری از بروز مشکلات هنگام خروج از کشور اقدام شود. سیف افزود: ممنوعیت خروج بدهکارانی تقاضا شود که میزان بدهی آنها معادل دو میلیارد ریال یا بالاتر بوده و فاقد وثایق ارزنده و کافی از جمله اموال غیرمنقول و اموال منقول باشند.

همچنین لازم است هنگام اعطای تسهیلات نسبت به اخذ وثایق معتبر کافی و سهل‌الوصول اقدام شود و درخواست ممنوعیت خروج بدهکاران پس از انجام تمامی اقدامات قانونی و اجرایی در مورد انواع وثایق مأخوذه و قراردادهای لازم‌الاجرا و صرفا در صورت عدم وصول نتیجه مطلوب و بلاوصول ماندن مطالبات با وجود اقدامات انجام شده، ارائه شود.

رئیس کل بانک مرکزی در بخشنامه‌اش تصریح کرد: هنگام ارسال تقاضا برای ممنوع‌الخروجی مشخصات کامل شناسنامه‌ای افراد بدهکار شامل نام و نام خانوادگی به طور کامل، شماره شناسنامه، محل صدور، نام پدر، سال تولد و کد‌ملی قید شود. همچنین میزان دقیق بدهی شعبه اعطاکننده تسهیلات، نوع و ارزش وثایق اخذ شده و اموال توقیف شده به تفکیک و شرح کامل اقدامات قانونی واجرایی صورت پذیرفته در راستای وصول مطالبات به همراه نتایج حاصل اعلام و اسناد مدارک مربوط دال بر انجام اقدامات قانونی واجرایی ارسال شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها