پایان حاشیه‌های توفیقی با معرفی فرجی دانا

در حالی که علیرغم مخالفتهای مجلس ، انتظار می‌رفت جعفر توفیقی سرپرست فعلی وزارت علوم به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شود ناگهان رضا فرجی دانا که وی نیز در دوره ششم مجلس نتوانسته بود از نمایندگان رأی اعتماد بگیرد به عنوان گزینه حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم روی میز نمایندگان قرار گرفت.
کد خبر: ۶۰۸۰۲۵
پایان حاشیه‌های توفیقی با معرفی فرجی دانا

نامه رئیس‌جمهور در معرفی 3 وزیر پیشنهادی امروز در صحن علنی در حالی اعلام وصول شد که وکلای ملت هنگام قرائت اسامی وزرای پیشنهادی، با گفتن کلمه 2 مخالفت خود را با معرفی وزیر پیشنهادی علوم ابراز کردند، همین امر حتی باعث شد که رئیس مجلس تأکید کند که الان وقت تظاهرات نیست وهفته آینده روز یکشنبه درباره 3 وزیر پیشنهادی صحبت خواهد شد.

پس از اعلام وصول نامه معرفی 3 وزیر، نمایندگان مجلس در صحن علنی به گفت‌وگو با یکدیگر پرداختند و نکته جالب اینکه که علیرغم برخی گمانه‌زنی‌ها و اظهارات مبنی بر قطعی بودن معرفی جعفر توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس، در نهایت رضا فرجی‌دانا  که وی نیز به گفته نمایندگان دارای گرایشات اصلاح طلبی است به عنوان وزیر پیشنهادی علوم برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی شد.

بنابر گفته معاون پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری هنوز هیچ کس  نمی‌داند چرا توفیقی معرفی نشد وبه ناگاه رضا فرجی دانا که مدتی در دولت اصلاحات ریاست پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران را برعهده داشت و پس از استعفای مصطفی معین در سال 82 در دولت هشتم، برای تصدی سمت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس ششم معرفی شد و نتوانست رأ ی اعتماد کسب کند، به عنوان گزینه حسن روحانی به مجلس نهم معرفی شد.

 حال تا روز یکشنبه 5 آبان که روز رأی اعتماد به گزینه‌های معرفی شده  برای وزارت علوم ، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش است برخی از نمایندگان فرصت داده شده را مدت زمان کوتاهی برای شناختن  وزیر تازه معرفی شده می دانند و تاکید دارند که فرجی دانا نیز با توجه به سابقه کاری خود وضعیت و شرایطی بهتر از جعفر توفیقی ندارد و لذا بهتر بود که دولت تدبیر و امید همانطور که قول داده بود از همه طیف ها و گروهها در کابینه خود بهره می‌ گرفت.

محمد حسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه توقع نمایندگان این بود که دولت حسن روحانی شعار اعتدال را در عمل رعایت کند گفت:ما در دانشگاه به کسانی احتیاج داریم که این محیط را فارغ از مسایل سیاسی نگاه دارند نه اینکه فضا را به سمت سیاسی شدن سوق بدهند.

وی با بیان اینکه به هنگام قرائت نام رضا فرجی دانا به عنوان وزیر پیشنهادی نمایندگان مخالفت خود را در قالب گفتن کلمه 2 بیان کردند تأکید کرد:اکثریت نمایندگان بر این نظر هستند که شعاری که دکتر روحانی در ابتدای تشکیل کابینه داده عملیاتی نشده و از جو حاکم بر مجلس می‌توان تشخیص داد که آنان نظر موافقی نسبت به این گزینه ندارند.

زهره طبیب زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید براینکه معرفی نشدن جعفر توفیقی برخورد معقولی بوده که از طرف رئیس جمهور صورت گرفته گفت:اینکه رئیس جمهور پیام مجلس را در مورد سرپرست فعلی دریافت کرده کار خوبی بود اما دکتر روحانی فردی را جایگزین کرد که مجدداً دارای گرایش اصلاح طلبانه است.

نماینده تهران افزود:تا جایی که شناخت از آقای فرجی دانا وجود دارد ایشان نیز فردی اصلاح طلب و تند است و نمایندگان انتظار داشتند که فرد معتدل تری به مجلس معرفی شود.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم تلفیقی از اصلاحات و سازندگی است گفت: در این دولت نیم نگاهی به سایر اصولگرایان نیست و این نقد به آقای روحانی وارد است که در کابینه خود افراد با گرایش‌های خاص را بکار گرفته است.

عضو فراکسیون اصولگرای مجلس تاکید کرد:انتظار می رفت فرد معقول تری از چهره های اندیشمند وعلمی که از جریانات تند سیاسی نباشد به مجلس معرفی می شد .

وی در خصوص اینکه مجلس چه نظری در مورد گزینه جدید دولت دارد گفت: باید درمدت یک هفته شناخت از ایشان حاصل شود و بعد در این زمینه نظر داد.

علیرضا سلیمی دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز با قدردانی از حسن روحانی در تغییر گزینه پیشنهادی وزارت علوم تاکید کرد:البته قضاوت در مورد گزینه جدید پیشنهادی زود است و باید نمایندگان در مدت یک هفته از برنامه های ایشان با اطلاع شوند.

وی بابیان اینکه نمایندگان باید با علم و آگاهی کافی به وزرای معرفی شده رای بدهند گفت :انتخاب وزرا حقی است که از طرف مردم بر گردن نمایندگان گذاشته شده است .بنابراین باید دقت کافی را به خرج دهند.

بهروز نعمتی نماینده اسدآباد وعضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان  پیروان ولایت نیز با اشاره به اینکه روز سه شنبه این هفته این فراکسیون جلسه ای در این زمینه خواهد داشت گفت: هنوز شناختی برروی گزینه جدید وجود ندارد لذا باید تا این روز صبر کرد تا نهایتا تصمیم گروهی اتخاذ شود.

اکنون که فرجی دانا به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت علوم معرفی شده است بازتاب‌ها و واکنش‌های گوناگونی را در میان نمایندگان مجلس داشته است.

برخی از نمایندگان می‌گویندبا معرفی او شوکه شده‌اند برخی هم توفیقی را جاده صاف کن این وزارتخانه می‌دانستند. برخی هم اعتقاد دارند که جعفر توفیقی در مدتی که سرپرستی این وزارتخانه را بر عهده داشت همه آن کارها و تغییر و تحولاتی که مورد نظر دولت بود در این وزارتخانه انجام داد. سرپرست را که نمی‌توان استیضاح کرد اگر این کارهایی که توفیقی در وزارت علوم انجام داد به عنوان وزیر انجام داده بود مجلس واکنشی از جنس استیضاح از خود نشان می‌داد و اکنون فرجی دانا با خیال راحت اگر رای اعتماد بگیرد به این وزارتخانه خواهد رفت.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها