کد خبر: ۶۰۷۹۳۹
امکانات نباشد 2 سال تمرین هم جواب نمی دهد

تیم بسکتبال نوجوانان ایران بعد از حدود دو سال تمرین در رقابت‌های نوجوانان آسیا که به میزبانی ایران برگزار شد، نتیجه مناسبی نگرفت و در جای ششم ایستاد. این تیم بازیکنان بلندقامتی در اختیار داشت که پس از تیم چین به لحاظ میانگین قدی، دومین تیم بازی‌ها بود. نوجوانان بسکتبال به رغم دو سال تمرین و سرمایه‌گذاری فدراسیون بسکتبال در این رده نتوانست افتخارات گروه‌های سنی را تکرار کنند. تیم نوجوانان ایران در سال 2009 در دوره آغازین بازی‌ها در مالزی موفق به تصاحب سکوی سوم شده بود. درباره عملکرد این تیم با محمدرضا مشحون، مدیر تیم‌های ملی بسکتبال بیشتر صحبت کردیم.

از نتایج تیم نوجوانان راضی هستید؟

عنوان به دست آمده به هیچ وجه راضی‌کننده نیست، اما شرایط را هم باید در نظر گرفت. ما بدرستی با این تیم برخورد نکردیم. تدارکات لازم وجود نداشت و کمبود بودجه فدراسیون گریبان این تیم را در بازی‌های تهران گرفت. وقتی مجموعه‌ای از سوی آموزش و پرورش رها می‌شود فدراسیون با ابزار و امکانات محدود خود چه کاری می‌تواند انجام بدهد. ما بارها این مساله را با مسئولان در میان گذاشتیم، اما حتما باید این اتفاق می‌افتاد.

شرایط تیم‌های قبلی گروه‌های سنی به همین منوال بوده است، اما آنها نتایج خوبی گرفتند.

تیم‌های قبلی تدارک بیشتری داشتند و از این بچه‌ها توانمندتر بودند. ما در این رده‌ها آموزش و پرورش قوی می‌خواهیم تا بچه‌ها در مدارس رشد کنند. فدراسیون تا چقدر می‌تواند امکانات فراهم کند زمانی که بیشتر وقت بازیکنان این رده‌ها در مدارس می‌گذرد.

این تیم دو سال در اختیار فدراسیون بود.

حضور بازیکنان مقطعی بود. شاید دو تا سه ماه در این دو سال نفرات در اختیار فدراسیون بودند بقیه سال طبیعی است که در اختیار آموزش و پرورش باشند. بنابراین باید آموزش و پرورش برنامه‌ریزی مناسبی برای رشته‌های مختلف ورزشی داشته باشد.

با این حرف شما، باید موفقیت‌ دوره‌های قبل را به آموزش و پرورش نسبت داد.

فدراسیون در حد توانش کار می‌کند. وقتی پول نیست چه باید کرد؟ بازیکنان تهرانی یک جور تمرین می‌کنند و شهرستانی‌ها یک جور دیگر. برای آن که به رویه آموزشی وحدت و انسجام بدهیم باید سرمایه کافی داشته باشیم. ما بدون امکانات هستیم در حالی که سطح توقعات بالاست.

شما با علی توفیق (سرمربی تیم) به عنوان مربی پایه چندان موافق نبودید.

نه این درست نیست مگر من با کسی رودربایستی دارم؟ اگر موافق نبودم او در تیم ملی نبود.

دو سال پیش در رده جوانان در بازی‌های غرب آسیا بشدت از توفیق انتقاد کردید.

بله آن موقع اشتباه داشت. می‌خواستم جلوی اشتباهاتش گرفته شود. مسئولیت من برای رفع ایرادهاست. باید دخالت کنم چون من صاحب‌نظرم، بسکتبال بازی کرده‌ام، از پشت کوه که نیامده‌ام. همین اسلامی (مربی تیم جوانان) اشتباهاتی داشت که جلویش ایستادم تا نقاط ضعف را برطرف کند.

یعنی توفیق بعد از آن جریانات به مربی باب دل شما تبدیل شد؟

بله. غیر از این نیست. او در شرکتش را بست و به تیم نوجوانان برای این بازی‌ها کمک کرد.

کمک مربیان او چطور. آیا توانستند به توفیق در هدایت تیم کمک کنند؟

من در دوره تمرینات این تیم به دلیل بیماری حضور مستمر و پیگیری نداشتم، اما گزارش‌هایی که می‌رسید بد نبود. کمک‌های تیم نوجوانان شناخته شده بودند. داوود پورکاوه در شهرکرد بازیکن‌سازی می‌کند و سیامک ویسی از ملی‌پوشان سابق و مربی کنونی در کردستان است. این نفرات با آگاهی انتخاب شدند.

به نظر می‌رسید ارتباط لازم در کوچینگ بین توفیق و کمک‌ها برقرار نبود.

من زیاد در جریان نیستم چون واقعا وقت نکردم به این تیم برسم. نمی‌دانم تعامل بین کادر فنی تا چه حدی بود.

در بازی با فیلیپین که حساس ترین بازی ایران بود، مهمد بچیروویچ پشت نیمکت ایران نشست و با توفیق مدام صحبت می‌کرد.آیا فدراسیون از سرمربی تیم بزرگسالان چنین خواسته بود؟

بچیروویج در همه شرایط به بسکتبال ما کمک می‌کند. این طور نبود که او یکدفعه برود و با توفیق درباره بازی نوجوانان صحبت کند، بلکه تعامل بچیروویج با همه مربیان است. در اردوهای همه تیم‌ها شرکت می‌کند و نکات فنی را به مربیان می‌گوید. توفیق نیز ارتباط خوبی با بچیروویچ دارد. فدراسیون شرح وظایف سرمربی خارجی خود را تعیین می‌کند که توجه به همه تیم‌های ملی است.

محمود مشحون رئیس فدراسیون نیز در طول بازی‌ها خیلی با اعضای کادر فنی صحبت می‌کرد.

ایشان هم بسکتبال را در تمام سطوح بازی کردند، پس با نیت کمک به تیم می‌توانند با کادر فنی صحبت کنند، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، ضعف بازیکنان در این تیم بوده که واقعا نتیجه‌گیری را با همه صحبت‌های فنی، مشکل کرده بود.

سه تن از بازیکنان این تیم در رقابت‌های 3 به 3 آسیا که در چین برگزار شد نتوانستند نتیجه بگیرند. آیا دو ناکامی در رده نوجوانان را باید زنگ خطر برای بسکتبال ایران بدانیم؟

ما فهمیدیم در نوجوانان چقدر ضعیف هستیم و این اتفاقات به ما کمک می‌کند در آینده برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم. به هر حال بسکتبال اتفاقات بزرگی را در ورزش ایران رقم زد و اکنون که یک تیم نتیجه نگرفته است نباید همه موفقیت‌های بزرگ را زیرسوال برد.

درباره تیم جوانان، آیا اشتباهاتی که از آن در تیم نوجوانان گفتید، تکرار می‌شود؟

نه. ما با هوشیاری بیشتری باید به تیم جوانان توجه کنیم. تیم خوبی داریم که می‌تواند روی سکو قرار بگیرد. اما باید اشتباهات این تیم برطرف شود. سرمربی آنها اشتباهاتی کرد که بلافاصله با او صحبت کردم. اگر من وارد عمل نشوم اوضاع بدتر می‌شود. بنابراین مربیان باید بدانند با کسی مشکل شخصی ندارم و اگر حرفی می‌زنم به صلاح خودشان است. من سال‌ها با شاهین طبع درگیر بودم، اما اکنون او مربی تیم ملی است.

آیا شاهین طبع بر اساس معیارهای شما اختلافات را کنار گذاشت؟

ما دیدیم او در پتروشیمی بندرامام زحمت می‌کشد و در دانشگاه آزاد به جوانانی که مورد نظر فدراسیون هستند میدان می‌دهد از این رو یک روز صدایش کردیم و گفتیم همکاری کن و او دعوت ما را قبول کرد. در تیم ملی کمک خوبی برای بچیروویچ است. من و برادرم با کسی پدرکشتگی نداریم و با هر کس به نفع خودش صحبت می‌کنیم. باید صلاح مملکت را در نظر گرفت و اختلاف شخصی را کنار گذاشت.

بعد از ناکامی نوجوانان چه برنامه‌ای برای این تیم دارید؟

تعدادی از بازیکنان این تیم خوب هستند و آینده بسیار خوبی دارند. ما باید ضعف‌های این تیم را شناسایی کنیم و بعد به فکر تقویت آن باشیم. در شرایط کنونی خلأ بازیکنان پست پنج در تیم احساس می‌شود. بازیکنان تکنیکی تعدادشان کم است و باید تکنیک را به بیشتر این نفرات آموزش داد.

آیا امیدوارید از این تیم نفراتی برای تیم جوانان دو سال بعد ساخته شود؟

کاملا امیدوارم. این بچه‌ها نباید رها شوند چون تعدادی از آنها پشتوانه‌های بسکتبال هستند. با یک شکست نباید آنها را دلسرد کنیم.بسکتبال برای ادامه موفقیت‌ها به حمایت همه‌جانبه نیاز دارد بویژه از سوی وزارت ورزش و جوانان. برای همین تیم که ششم شد و همه از نتایجش ناراضی هستند ما برنامه‌ریزی برای اردوی برون‌مرزی انجام دادیم، اما مشکلات مالی وجود داشت و وزارتخانه نیز در حال تغییر و تحول بود. تمام این موارد دست به دست هم داد تا نوجوانان نتوانند آن‌چنان که باید برنامه داشته باشند و رشد کنند.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها