در مناظره با عماد افروغ در برنامه «دیروز، امروز، فردا» مطرح شد

آشنا: دولت برای مذاکره با آمریکا ذوق‌زده نیست

برنامه «دیروز، امروز، فردا» پنجشنبه‌شب با حضور حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور و عماد افروغ استاد دانشگاه با موضوع بررسی زوایای مختلف انقلاب اسلامی و قدرت نرم از شبکه سوم سیما پخش شد.
کد خبر: ۶۰۷۴۳۵

به گزارش مهر، افروغ در ابتدای برنامه درباره تاثیر انقلاب اسلامی بر قدرت ملت ایران گفت: در انقلاب اسلامی مردم جایگاه بلندی دارند و شرط مشروعیت و مقبولیت هستند. وقتی بحث مشروعیت پیش می‌آید، فقط به فرمان رهبر توجه می‌کنیم در حالی که مردم هم در این میان باید تاثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: انقلاب در بعد مبانی، اهداف، نیروها، شعارها، روش‌ها و ابزارهایش به طور کلی نرم است.

آشنا هم بیان کرد: معنای جمهوری اسلامی شاید این باشد که ما به انواع قرائت‌هایی که از جمهوریت می‌تواند اتفاق بیفتد، برشی زده‌ایم و گفته این قرائت‌ها را نمی‌پذیریم و فقط جمهوریت اسلام را می‌پذیریم.

وی ادامه داد: هر اقدام داخلی که به سست شدن رابطه ملت و حاکمیت منجر شود، یک اقدام ضدانقلابی است. کسانی که رای مردم را تزئینی می‌دانند، در مقابل قانون اساسی ایستاده‌اند.

افروغ در بخش دیگری از برنامه گفت: امام، بین سیاست و معنویت در عمل پیوند ایجاد کردند. اگر جلوتر بیاییم، می‌بینیم انقلاب اسلامی در بیرون از مرزها هم با همین ادبیات توسعه پیدا کرد. صدور انقلاب، چیزی نبود جز صدور قدرت نرم انقلاب اسلامی. پس‌لرزه‌هایی که بعد از انقلاب اتفاق افتاد، تجلی از قدرت نرم ما بود نه زور و سلاح ما!

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور هم در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اظهار کرد: بخش اول کار ما جبران اشتباهاتی است که در گذشته انجام شده است و بهانه‌هایی است که به دست دیگران دادیم. بخش مهمی از این موضوع در داخل است که در حال انجام است.

افروغ هم گفت: مذاکره‌ای که صورت می‌گیرد باید حکیمانه و از طریق قدرت نرم باشد. ما باید بتوانیم با جنبش‌های دانشجویی و ان‌جی‌اوهای دنیا ارتباط برقرار کنیم و حرف بزنیم. ما باید به این کمک کنیم که نشان داده شود این تصویر زشتی که از ما ارائه می‌شود خلاف واقع است. دنیا باید ببیند در مذاکره چه می‌گذرد. چه کسی منصفانه برخورد می‌کند و چه کسی برای مذاکره شرط می‌گذارد.

وی ادامه داد: اگر از این اهرم‌ها استفاده کنیم، باید به عده‌ای این حق داده شود که سوال کنند.

آشنا هم اظهار کرد: مساله روشن و دقیق است. ما در جریان 1+5 در مساله تحریم ایران، آماده مذاکره بوده‌ایم، هستیم و خواهیم بود. این مذاکرات چند جانبه است که طرف‌های مختلف جداگانه و در چارچوب رفع تحریم‌ها مورد مذاکره قرار گرفته‌اند. در این مذاکرات عزت، حکمت و احترام رعایت شده است.

وی ادامه داد: نوع مذاکرات، تابع توافقاتی است که بین مذاکره‌کنندگان انجام می‌شود. این‌که هر دو طرف مذاکره با هم توافق کرده‌اند تا وقتی که به نتیجه ملموسی نرسیده‌اند، اعلام موفقیت یا عدم موفقیت نکنند یک کار تکنیکی است تا دیگران در این مسیر مداخله نکنند.

اما افروغ گفت: وقتی افرادی به نام حامی دولت با ذوق‌زدگی از این مسائل صحبت می‌کنند، به امثال من حق دهید که کمی نگران شویم که آشنا پاسخ داد: دولت برای مذاکره با آمریکا ذوق‌زده نیست و بین کسانی که با ذوق‌زدگی به دنبال رابطه با آمریکا هستند با دولت جمهوری اسلامی ایران فاصله زیادی دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها