به گفته مسئولان جهاد کشاورزی، بیماری‌های قارچی موجب ریزش محصول باغ‌های استان شده است

هجوم آفت‌ به باغ‌های مرکبات مازندران

فصل برداشت انواع مرکبات در حالی در مازندران شروع شده که شیوع آفت‌ها و بیماری‌ها موجب ریزش و خرابی محصول شده و امان برخی باغداران استان را بریده است. این در حالی است که دو سال پیش نیز شیوع آفت مگس مدیترانه‌ای، خسارت‌های سنگینی به باغ‌های این استان وارد کرده بود.
کد خبر: ۶۰۷۳۷۱

یک باغدار مازندرانی با بیان این‌که مگس مدیترانه‌ای بیشتر به نارنگی زردرنگ خسارت می‌زند و آن را از بین می‌برد، گفت: سالانه هزینه زیادی برای تهیه سم، کود و... می‌پردازیم، اما با شیوع یک آفت دسترنج سالانه ما از بین می‌رود.

علی کمالی با اشاره به این‌که هر سال بالای ده تن نارنگی برداشت می‌کردیم، در گفت‌وگو با مهر افزود: اما امسال مجبور شدیم با کلی ضرر، محصولاتمان را پیش‌فروش کنیم.

معاون حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران نیز در این‌باره گفت: بیشتر خسارت‌ها و آفت‌هایی که اکنون در باغ‌های استان با آن مواجه هستیم، از نوع میشک، حلزون و آفتی از خانواده نرم‌تنان است.

عبدالرحمان زاغی با بیان این‌که بیماری‌های قارچی، خسارت‌های ناشی از عوامل محیطی و طبیعی و آفت‌ها سالانه 30 درصد به بخش باغی استان مازندران خسارت وارد می‌کند، افزود: این آفت‌ها از علف‌های هرز پای درخت‌ها به تنه‌ها رسوخ می‌کند و سبب بروز خسارت در محصول می‌شود.وی درباره شیوع آفت مگس مدیترانه‌ای در استان هم یادآور شد: درباره این آفت از ابتدای امسال ردیابی‌هایی شده و در آخرین مورد نیز وجود آن در 50 هزار هکتار از باغ‌ها ردیابی و 2000 تله پیش‌آگاهی نیز در باغ‌ها نصب شده است.

معاون حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر این‌که آفتی که اکنون در باغ‌ها مشاهده می‌شود، از نوع مگس مدیترانه‌ای نیست، خاطرنشان کرد: بیماری‌های پنهان، قارچی و... از جمله آفت‌هایی است که اکنون در برخی باغ‌ها وجود دارد که در کنار عوامل طبیعی موجب ریزش محصول آنها شده است.

30 درصد باغ‌های مازندران نیازمند بهسازی است

در همین حال مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران نیز سطح باغ‌های مرکبات استان را 160 هزار هکتار بیان کرد و گفت: 30 درصد این باغ‌ها نیازمند اصلاح است.

محمدتقی شکوهی با بیان این‌که سالانه حدود 15 تا 20‌درصد باغ‌ها اصلاح می‌شود، بیشترین رقم پرتقال استان را از نوع تامسون بیان کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از دو میلیون و 200 هزار تن محصول مرکبات در استان برداشت شود که نسبت به سال قبل رشد خواهد داشت.

وی بر لزوم توجه به توصیه‌های کارشناسان برای مبارزه با آفت‌ها و بیماری‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: باغداران باید همواره به فکر مقابله با آفت‌ها باشند.

به گفته این کارشناس، شیوع یک‌سری آفت‌ها مانند شپشک و... گرچه سبب افت کیفیت می‌شود، ولی در نهایت محصول را به طور کامل از بین نمی‌برد. این در حالی است که برخی آفت‌ها مانند مگس مدیترانه‌ای سبب از دست رفتن محصول می‌شود و اگر با این آفت مبارزه نشود، بیش از 70‌درصد محصول را از بین می‌برد.

پیش از این در مهر سال 90 نیز آفت مگس مدیترانه‌ای به باغ‌های استان مازندران هجوم برده و خسارت زیادی به این باغ‌ها وارد کرد.

این آفت که آفتی قرنطینه‌ای است، از سال 85 وارد استان مازندران شد و تا سال 89 از نظر گستره شیوع و تراکم، افزایش قابل توجهی داشت.

سرعت شیوع این آفت به گونه‌ای بود که سال 88 تقریبا تمامی باغ‌های مرکبات استان مازندران را آلوده کرده بود.

مدیران باغبانی جهاد کشاورزی مازندران علت شیوع این آفت در باغ‌های مرکبات را رعایت نکردن توصیه‌های کارشناسی در نکاشتن سایر درختان میوه در این باغ‌ها می‌دانند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تائید وجود آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در برخی از باغ‌های مرکبات استان می‌گوید: هرچند اطلاع‌رسانی درباره نحوه و چگونگی مدیریت مبارزه علیه این آفت صورت گرفته است، اما معتقدم بی‌توجهی برخی از باغداران، دلیل وجود این آفت و خسارت وارده است.

یحیی ابطالی در عین حال می‌افزاید: باغدارانی که به توصیه‌های کارشناسان باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی عمل کردند، موفق به مهار این بیماری شده‌اند و باغدارانی هم که به توصیه‌ها گوش نداده و بی‌توجهی کردند و در بین درختان مرکبات، هلو و انجیر را که میزبان خوبی برای این آفت هستند، غرس کرده‌اند، همچنان با این آفت مشکل‌دارند.

وی با بیان این‌که مگس میوه مدیترانه‌ای روی میوه‌های رسیده‌ای که قند کافی گرفته است، تخمگذاری و خسارت وارد می‌کند، خاطرنشان می‌کند: خسارت ناشی از انواع بیماری از جمله آفت مگس در باغ‌های نارنگی نارس مشاهده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها