برخی خبرها و گزارش‌ها از پیغام‌های جدید خودروسازان بزرگ دنیا برای بازگشت به بازار خودروی کشورمان حکایت دارد.
کد خبر: ۶۰۵۹۰۳

به گزارش مهر، چند سالی است که خودروسازان بزرگ دنیا بخصوص بعد از شدید شدن تحریم‌ها علیه صنعت خودرو و فراهم نبودن امکان نقل و انتقالات مالی، شرکای ایرانی خود را رها کرده و به کشورهای خود بازگشته‌اند؛ به‌رغم این‌که سود مطلوبی را در شراکت با خودروسازان ایرانی می‌دیدند.

حال با شرایط جدید ایران در تحولات بین‌المللی، خودروسازان بزرگ دنیا دوباره بازار ایران را مکان مناسبی برای سودآوری کمپانی‌های خود دیده‌اند و زمزمه‌های بازگشت آنها به گوش می‌رسد.

واقعیت این است که ایران، نه تنها بازاری 75 میلیونی را پیش روی آنها قرار می‌دهد بلکه آنها با توجه به قابلیت تولید در ایران و صادرات به کشورهای منطقه، بر این باورند که ورود به بازار ایران و تولید محصولات خود در این کشور، بازاری حدود 200 میلیون نفری شامل ایران و همسایگانش را پیش روی آنها قرار می‌دهد.

حال خبرهایی از رفت و آمدها و پیغام‌ مدیران خودروسازی بزرگ دنیا برای مدیران خودروسازی ایران به گوش می‌رسد و این‌که برخی مدیران کمپانی‌های بزرگ دنیا هیات‌هایی را برای مذاکره با خودروسازان ایران، به کشورمان اعزام کرده‌اند. بیشتر این کمپانی‌های درحال بازگشت، اروپایی و به طور مشخص آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و سوئدی هستند.

این کمپانی‌ها در پیام‌های خود برای راه‌اندازی خط تولید، انتقال فناوری و ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک با خودروسازان ایرانی ابراز تمایل کرده‌اند. این درحالی است که این پیغام‌ها چینی‌ها و دیگر خودروسازان رقیب اروپایی را به تکاپو انداخته و آنان درصدد ارائه پیشنهادهای قابل توجهی به خودروسازان ایرانی هستند.

قطعه‌سازان خارجی هم از بازگشت گفتند

در همین حال قائم مقام مهندسی شرکت مگاموتور از ابراز تمایل قطعه‌سازان معتبر خارجی برای بازگشت به صنعت خودروی ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، مجید امیری دیروز در نشستی خبری اظهار کرد: تمامی قطعه‌سازان معتبر اروپایی، ایران را بازاری بسیار جذاب برای فعالیت می‌دانند. با این حال محدودیت‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود.

وی با بیان این‌که بسیاری از کارخانه‌های کره‌ای که محصولاتی را برای ایران تولید می‌کردند هم اکنون دارای ظرفیت‌های خالی بوده و کارکنان خود را بیکار کرده‌اند، خاطرنشان کرد: البته این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که با وزارتخانه‌های مربوط در کشورشان در حال مذاکره‌اند تا فضای لازم برای همکاری مجدد ایجاد شود.

امیری ادامه داد: امیدواریم قطعه‌سازان داخلی از فرصت فعلی استفاده کرده و با تولید قطعات اجازه ندهند این بازار مجددا در اختیار خارجی‌ها قرار گیرد.

وی افزود:‌ با پیش‌بینی صورت گرفته در زمینه رفع تحریم صنعت خودرو امیدواریم سرعت فرآیند بومی‌سازی قطعات بیشتر شود و با استفاده از فضای بازتر در آینده کمبودهای داخلی را پوشش دهیم.

قائم مقام مهندسی شرکت مگاموتور با بیان این‌که عادت کرده‌ایم قطعات خارجی را وارد کرده و موجب رشد تولیدکنندگان خارجی شویم، تصریح کرد: باید این روند در کشور معکوس شود، البته با توجه به رشد نرخ ارز، فضای خوبی برای افزایش داخلی‌سازی و صادرات قطعات شکل گرفته است.

وی ادامه داد: با استفاده از این فرصت می‌توانیم در برخی قطعات، به بازار کشور چین نیز نفوذ کنیم. البته خودرو همواره یک موضوع سیاسی در روابط بین کشورهاست و باید فضای لازم برای صادرات از سوی دولتمردان فراهم شود.

امیری از داخلی‌سازی قطعاتی چون EMS، ECU،‌ انواع حسگرها، پولوس و واشر سرسیلندر در داخل کشور خبرداد و خاطرنشان کرد:‌ ECU از جمله قطعاتی است که چهار تا پنج شرکت در دنیا آن را تولید می‌کنند با این حال هم‌اکنون در داخل کشور داخلی‌سازی شده است.

قائم مقام مهندسی شرکت مگاموتور ادامه داد:‌ داخلی‌سازی قطعه پولوس نیز باعث ایجاد ارزش افزوده 30‌یورو به ازای هر قطعه تولیدی شده است. قطعه داخلی‌سازی EMS نیز تا چند ماه آینده وارد بازار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها