همچنان غافل از حمایت از تولید

تغییر در پرداخت یارانه‌ها

پرداخت یارانه ها متناسب با درآمد خانوارها

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روح قانون هدفمندی یارانه را مبتنی بر پوشش یارانه بر مبنای میزان درآمد خانوار دانست.
کد خبر: ۶۰۴۲۷۴
پرداخت یارانه ها متناسب با درآمد خانوارها

به گزارش واحد مرکزی خبر، در برنامه گفتگوی ویژه خبری یک شنبه شب شبکه دوم سیما، محمد رضا پور ابراهیمی، با اشاره به درخواست دولت برای تامین منابع جدید به ویژه از طریق کاهش واریز به صندوق توسعه ملی از ۲۶ درصد به ۲۰ درصد گفت: این در حالی است که علاوه بر اثرات تورمی و مغایرت با احکام برنامه پنجم توسعه، بنابر قانون، این رقم باید در سالهای آینده افزایش هم پیدا کند.

وی افزود: البته پیشنهادهایی هم در کمیسیون برنامه و بودجه و هم کمیسیون اقتصادی مطرح شده است، مثلاً ما در بودجه سال ۹۲ ارز مرجع اصلا در نظر نگرفتیم ولی الان دولت براساس رویکرد قبلی خود در مورد اختصاص این نوع ارز به کالاهای اساسی و دارو اقدام می کند که برآورد ما تخصیص ۳۰۰۰ میلیارد در مدت اخیر است که اگر این را با نرخ آزادی که بر اساس دیدگاه رئیس کل بانک مرکزی، ۳۰۰۰ تومان است اقدام شود، بخشی از کسری بودجه تأمین خواهد شد و مابه التفاوت آن را در ردیف‌های بودجه‌ای دیده‌ایم.

وی امکان فروش اموال و دارایی های دولتی را نیز مطرح کرد و گفت: مثلاً هولدینگ خلیج فارس امکان  تامین مالی حدود ۲۰ هزار میلیارد وجود دارد، ولی این موضوع کنار گذاشته شده است.

ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود به قانون هدفمندی اشاره کرد و افزود:در هیچ جای این قانون گفته نشده که همه افراد جامعه باید به صورت یکسان پوشش داده شوند بلکه قانون گفته است که متناسب با درآمد خانوارها پوشش های کمکی را از محل کسب منابع ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی در نظر بگیریم به ویژه این که افزایش نقدینگی خود موجب افزایش تورم می شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامشخص بودن میزان منابع درآمدی افراد جامعه برای تشخیص دهک ها گفت: ما برای یک بار باید اطلاعات جامعه را پالایش کنیم، چه اشکالی دارد در مرحله اول خانواده ها اقدام به خود اظهاری کنند، به هر حال این کار باید انجام شود.

وی افزود: بخشی از دهک های ما مثلا دهک اول کم درآمدها کاملاً مشخص است، از دهک های میانی تا پردرآمد، ما می توانیم با برنامه زمان بندی شش ماهه، براساس میزان هزینه ای که می‌توان صرف کرد، به این اطلاعات دست یافت.

ابراهیمی در ادامه گفت: اولین گام ما خوداظهاری خانواده ها می تواند باشد و دوم گرفتن اطلاعات از مراکز مختلف از جمله مراکز اقتصادی است.

وی درباره اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، لنگرگاه این امر را به صورت قطعی نرخ ارز عنوان کرد و افزود: اگر دولت برنامه‌ای برای نرخ ارز شامل سیاست های کوتاه، میان و بلند مدت در نظر نگیرد، قطعاً نمی توانیم موفق باشیم،‌همان طور که در مرحله اول با شرایط خاصی روبرو شدیم.

نماینده مجلس تصریح کرد:‌امروز با این تناقض مواجهیم که از طرفی حجم عظیم نقدینگی بالاست که برآوردهای ما حدود ۹۵۰ هزار میلیارد نشان می دهد و از طرف دیگر نیاز بنگاه های ما به منابع مالی و سرمایه در گردش است.

ابراهیمی گفت: بهترین راه کار برای جذب این منابع، انتشار ابزارهای مالی و ورود منابع از طریق بازار سرمایه برای تجهیز منابع برای بنگاه های اقتصادی است.

وی افزود: الان اوراق سلف نفتی به عنوان یکی از ابزارهای مهمی است که امروز ما می‌توانیم در عرصه اقتصادی آن را مبنا قرار دهیم، مردم ما هم علاقه مند به مشارکت در آن هستند، ما هم می توانیم این سرمایه ها را جذب و به سمت فعالیت های مولد ببریم.

ابراهیمی تصریح کرد:‌ اولویت اصلی در اقتصاد جذب منابع مالی با ابزارهای نوین مثل سکوک است که خیلی از طرح های بزرگ اقتصادی ما از طریق این رویکرد عمل می کنند، مجلس هم آماده است هر گونه قانون و مقررات لازم را برای باز گذاشتن دست و کمک به دولت تصویب کند.

حذف سه دهک بالای درآمدی ازدریافت یارانه به دولت کمک خواهد کرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی حذف ۳ دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه را موجب کمک به تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز دولت دانست.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه با اشاره به گذشت یک ماه از زمان تقدیم لایحه اصلاح بودجه از سوی دولت گفت: از همان هفته اول بررسی لایحه در دستور کمیته اقتصادی کمیسیون قرار گرفت.

وی افزود: دو مسئله مورد توجه در لایحه یکی برداشت از صندوق توسعه ملی به شکل کاهش واریز از ۲۶ درصد به ۲۰ درصد و دیگری کاهش سقف واگذاری ها  از ۳۷ هزار میلیارد تومان به ۵۰۰۰ میلیارد تومان است،‌ البته جای هدفمند کردن یارانه ها در آن خالی است.

قادری تصریح کرد: با توجه به اعلام دولت مبنی بر عدم تمایل به افزایش قیمت ها، این سوال مطرح می شود که اگر دولت نخواهد بهای حامل های انرژی را زیاد کند، بخشی از منابع هدفمندی یارانه ها از چه محلی تأمین خواهد شد.

وی گفت: تأمین این منابع از محل در آمدهای مربوط به آب، برق و گاز هم منجر به مشکلات جدی و ناتوانی این دستگاه ها از انجام تعهدات خود می شود از این رو در نهایت دولت اعلام کرد که کارگروه هایی را مامور بررسی وضع کرده است.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در این کمیته پیشنهادی مبنی بر شناسایی دست کم ۳ دهک بالای درآمدی و حذف یارانه آنها مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: ۷۵ میلیون نفر در کشور یارانه می گیرند که به مرور هم تعداد آنها اضافه می شود از طرف دیگر بین منابع و مصارف توازنی برقرار نیست و این روند مشکلات جدی ایجاد خود کرد.

قادری گفت: هدف از هدفمندی یارانه ها، ایجاد عدالت اجتماعی و رساندن قیمت های موجود به قیمت های واقعی بوده است اما اشکالات به وجود آمده موجب شد تا تورمی بالای ۱۰ درصد مازاد بر تورم قبلی داشته باشد که خود تورم هزینه در بخش های تولیدی را به همراه داشت.

وی افزود: مشکلات تحریم و مدیریت اقتصادی در کشور تورم را افزایش داد به گونه ای که آخرین آمار تورم  نقطه به نقطه مربوط به شهریور امسال حدود ۴۰ درصد اعلام شده است که نرخ تورم سالانه را قطعا به حدود ۶-۳۵ درصد می رساند.

قادری تصریح کرد: دولت معتقد است اعمال مصوبه افزایش ۳۸ درصدی حامل های انرژی برای تامین کسری بودجه موجب تشدید تورم می شود در حالی که اولویت دولت کاهش تورم است البته بحثی که داشتیم مبنی بر این بود که برخی حامل های انرژی مثل بنزین، امکان افزایش ۲۰ درصدی را دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی راهکار فروش اوراق مشارکت را هم دارای مشکلاتی دانست و گفت: ما در بودجه ۵۰۰۰ میلیارد تومان درآمد از این راه پیش بینی کرده بودیم ولی با توجه به سود ۲۰ درصد‌، این اوراق مشتری نخواهد داشت،‌ مگر آن که سود اضافه شود یا با پایین آوردن سقف، از این امکان صرف نظر شود.

وی افزود: اسناد خزانه اسلامی، محل دیگری برای تامین درآمد برای دولت است تا بتواند مطالبات پیمانکاران را پرداخت کند.

قادری، حذف واگذاری اموال و دارایی ها را از موارد درخواستی دولت برای حذف ذکر کرد و گفت: خیلی از دستگاه های ما اموال و دارایی های اضافی دارند که می توانند برای تامین بخشی از هزینه های مورد نیاز خود به فروش برسانند.

وی افزود: فروش اوراق سلف نفت برای برخی وزارت خانه ها مثل وزارت نفت یا برخی ابزارهای جدید می تواند به بحث مشارکت دولت با بخش های غیردولتی کمک کند.

قادری تصریح کرد:‌متقاضیانی داریم که حاضرند برخی بیمارستان های دولتی،  برخی ورزشگاه‌ها یا حتی سدها را خریداری کنند و به این شکل می توان بخشی از منابع را تأمین کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۹
كارمند
United States
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
۰
۰
خیلی از مردم با دلالی دارن زندگی می كنن كه هم درآمد نجومی داره هم آمار درستی نداره!!! اینجا عنم باز به قشر حقوق بگیر زبون بسته اجحاف می شه !!!كه مالیاتشو قبل از دریافت حقوق می ده و درآمدش شفافه ... این روش ها غلطه !! درثانی ثروت ملی باید به طور مساوی بین همه تقسیم شه !!
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
۰
۰
اصلا یارانه ها از اولش هدف دار بود و هدفش این بود كه پول مردم بدبخت بیچاره رو ازشون چند برابر بگیرن و مفلوك ترشون كنن .یارانه رو چرا باید قطع كنن و به برخی ندهند
یك معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
۰
۰
از دولت می خواهیم یارانه معلمان را كم كند چون آنهه با این حقوق و تورم فقط 10روز می توانند بخور و نمیر زندگی كنند
مسلم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
۰
۰
در حق بعضی ها اجحاف میشود چون دقیقا ازهیچ طریقی درآمدها مشخص نمی شود
مسلم شویان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
۰
۰
سرمایه مملكته حق طرف چه ربطی داره كه طرف درآمدش خوبه. اونم از زرنگیشه
آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
۰
۰
بیچاره تر ازكارمندان وزرات جهادكشاورزی ازلحاظ حقوق درد ولت وجود ندارد .لطفا به دادشان برسید
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
۰
۰
بابا گیر ندید به یارانه ها...بالاخره این پول رو تا عصر همون رو به یك زخمی می زنیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
۰
۰
بحث در این خصوص مثنوی هفتاد من .ضمن تایید نظرات نگارش شده، از مسئولان این پرسش را دارم چگونه و با چه معیاری میخواهند این تفكیك را انجام دهند تا شرمنده شعار دفاع از محروم و دفاع از حق وعدالتی كه همیشه عنوان میدارن نشن؟!!؟
عابر خسته
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
۰
۰
تعیین دهك ها تقریبی و همراه با خطا خواهد بود و صد البته حق الناس ... پس خودتونو به زحمت نیاندازید!!!!
مرغ بی جون
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
۰
۰
از فرداس كه سرمایه دارا به بهانه قطع یارانه بزارن رو قیمتها ... از جمله اجاره خونه و ....
سرمایه دار معروف
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
۰
۰
ملاك دقیقی برای این كار وجود نداره و نتیجه اش ایجاد نارضایتیه !! بودجه ندارین از همه یه مقدار كم كنین!!
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
۰
۰
درآمد زیر میزی بگیرا چه جوری می خواد محاسبه بشه!!!
اكبر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
۰
۰
اگر عدالت باشه یارانه برای همه ملت ایرانه فقیر غنی به یك اندازه حالا اگر دولت به اقشار ضعیفتر می خواد كمك كنه راهشو جور دیگر باید انتخاب كنه البته مجلس محترم با آن كارشناسان زبده ای كه داره و همه علامه هستند باید این فكر رو بكنن همه ایرانییم و همه شهروند ایران
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
۰
۰
من نمیدونم این چه كاریه كه نباید به بعضیها یارانه بدن ، چرا یارانه بعضی ها رو قطع می كنید چه ربطی داره كه كسی پولدار هست یا نه . این حق مسلم هر آدمیه كه از یارانه استفاده كنه.تو مملكت اسلامی همه چی باید در آن برابری باشه و از نظر شما برابری یعنی به پولدارها ندید و یارانه بعضیها رو ببرید؟
كارمند
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
۰
۰
بالا بالاها می نشینید و خیالبافی های بزرگ بزرگ میكنید واقعاً خوب به درد دل این مردم بیچاره رسیدگی میكنید شما كه زندگیتان تأمین است . (ضرب المثل قدیمی كه می گوید هیچ سیری به فكر گرسنه ای نیست) این است رفتار عدالتی مسؤلین؟
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
۰
۰
من نظری در مورد قطع یارانه پولدارها ندارم . ولی این عدالت نیست كسانی كه تحت پوشش كمیته امداد و بهزیستی هستن یارانه یكسان با دیگران بگیرن شاید بعضی ها بگن اینا از این نهادها پول میگیرن . اونایی كه تحت پوشش هستن برای چهارنفرشون چهل هزار تومان در هر 2 یا 3 ماه میدن لطفا فكری به حال این قشر از جامعه بكنن .
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
۰
۰
با دادن یه یارانه چهل هزار تومانی پدر ملت را درآمده. بذار قطعش كنن ببینیم دیگه چه بهونه ای دارن
شیرخواره
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
۰
۰
یه پاكت شیر دویست تومانی به خاطر یارانه شده هزارو پانصد تومان بعد وزیر میگه به خاطر بسته بندی گران شده .رها كنید این حرفا را تو را به خدا
اردشیر
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
۰
۰
درآمدهای تلفنی گاها از مرز میلیاردها می گذرد و راههای متفاوتی برای فرار مالیات دارند و وقتی تحت فشار قرارمی گیرند تازه فریادشان بالا می رود ما چرخ صنعت وسرمایه این مملكت را می چرخانیم و این می شود نگاه ها بسوی مالیات دهندگان بی دردسر یعنی كارمندان می رود خدا به داد این عدالت برسد

نیازمندی ها