سخنگوی دولت در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با پیشنهاد نمایندگان برای حذف سه دهک از یارانه بگیران مخالفت کرد

حذف یارانه پردرآمدها در کشاکش دولت و مجلس

در حالی که وزیر اقتصاد دیروز از عزم دولت برای حذف یارانه پردرآمدها خبر داده بود، همزمان سخنگوی دولت از مجلس خواسته است فعلا دراین‌باره اقدام نکرده و صبر کند.
کد خبر: ۶۰۳۷۸۰

به‌این ترتیب به نظر می رسد کشاکشی در این‌باره میان دولت و مجلس ایجاد شده که تعیین تکلیف یارانه نقدی سه دهک اول را دچار ابهام کرده است.

به گزارش خبرنگار ما، در حالی که مجلس اعلام کرده، مکلف کردن دولت به حذف یارانه نقدی 30درصد یارانه‌بگیران در اصلاحیه بودجه 92 را در دستور کار دارد، دولت نیز فعالیت جدی در این زمینه را شروع کرده است. به طوری که دیروز محمد طیب‌نیا انتقادهای تندی را به رویه فعلی پرداخت یارانه نقدی و کسری بودجه شدید دولت در این باره مطرح کرد و گفت: حذف یارانه پردرآمدها در دستورکار یکی‌از کمیته‌های ستاد هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفته است. این کارگروه در حال بررسی است تا روش تفکیک و شناسایی این دهک‌ها را مشخص کند. با این حال همزمان خبرگزاری​ها از مخالفت دولت به حذف یارانه پردرآمدها در جلسه فوق العاده عصر دیروز کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر دادند. بر این اساس محمد باقر نوبخت حقیقی ، سخنگوی دولت و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور رسما مخالفت دولت با این موضوع را اعلام کرده است. در این باره نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از مخالفت دولت با پیشنهاد این کمیسیون مبنی بر حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی خبر داد و گفت : دولت بنا‌دارد برای اجرای فاز دوم هد فمندی یارانه ها پیشنهاد کاملی به مجلس ارائه دهد و از مجلس خواست تا در این زمینه صبر کند.

غلامرضا تاجگردون در گفت و گو با مهر با اشاره به جلسه عصر دیروز اعضای کمیسیون برنامه و بودجه نمایندگان دولتی در خصوص بررسی پیشنهاد کمیسیون مبنی بر حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی گفت: این جلسه با حضور محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و معاونان وی برگزار شد اما به جمع بندی در این خصوص نرسیدیم.

وی گفت: دولت موافق حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی نیست و حرفش این است دولت خود روی کلیت موضوع در حال کار است و قرار است برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها پیشنهادی کامل به مجلس ارائه کند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: در نهایت در این جلسه به جمع بندی نرسیدیم و قرار شد جلسات ما ادامه پیدا کند.

همچنین غلامرضا کاتب، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره به تسنیم اظهار کرد: جلسه فوق العاده کمیسیون بودجه برگزار شد و محمد باقر نوبخت در این جلسه با پیشنهاد برخی نمایندگان برای حذف سه دهک از یارانه‌بگیران اعلام مخالفت کرد. بنابراین باید منتظر ماند و دید بحث های دولت و مجلس درباره حذف یارانه پردرآمدها به چه جمع بندی می رسد و آیا این جمع بندی باعث اقدام فوری برای این موضوع خواهد شد یا خیر .

کسری تراز مالی هدفمندی یارانه ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با بیان این‌که دولت ماهانه 3500 میلیارد صرف یارانه نقدی می‌کند، خاطرنشان کرد: اکنون تراز مالی هدفمندی یارانه‌ها با مشکلات بسیار جدی روبه‌روست و ماهانه حدود هزار میلیارد تومان کسری مربوط به پرداخت یارانه نقدی است.

به گزارش ایسنا، علی طیب‌نیا در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک ملی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا طرح اجرایی دولت برای حذف یارانه نقدی اقشار پردرآمد جامعه آماده شده است، اظهار کرد: با تصمیم هیات وزیران ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها، جلسات خود را آغاز کرده و در ابتدا اقدام به ارزیابی و آسیب‌شناسی مشکلات مرحله‌ اول اجرای این قانون کردیم.

وی افزود: اکنون تراز مالی هدفمندی یارانه‌ها با مشکلات بسیار جدی روبه‌روست و ماهانه حدود 3500 میلیارد تومان به صورت نقدی به خانوارها پرداخت می‌شود. در حالی که درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی که باید در این مسیر پرداخت می‌شد، ماهانه حدود 1500 میلیارد تومان است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: همچنین مبالغی از دیگر ردیف‌های بودجه صرف پرداخت نقدی می‌شود، اما متاسفانه با کمبود روبه‌رو هستیم و ماهانه حدود هزار میلیارد تومان کسری مربوط به پرداخت یارانه نقدی است که از روش‌های مختلف تامین می‌شود.

طیب‌نیا تصریح کرد: در حالی ماهانه 3500 میلیارد تومان صرف یارانه نقدی می‌شود که کل هزینه‌های عمرانی دولت در طول سال حدود ده هزار میلیارد تومان بیشتر نمی‌شود. بنابراین این وضع نامساعدی است که باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: آن چیزی که مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال 92 پیش‌بینی کرده این است که قیمت حامل‌های انرژی حدود 38 درصد افزایش یابد که این کار باید از ابتدای تیرماه امسال انجام می‌شد، با توجه به گذشت زمان شاید اکنون افزایش 38 درصد نیز جوابگوی کمبود منابع مالی لازم نباشد، البته دولت قصد ندارد این میزان افزایش را در حامل‌های انرژی اعمال کند.

مرحله دوم هدفمندی فعلا مطرح نیست

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه درباره برنامه دولت در اجرای گام دوم قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها تصریح کرد: ‌آن چیزی که اکنون مطرح است، صرفا اصلاح گام اول قانون هدفمندی‌ یارانه‌هاست، در حدی که بتوانیم تراز مالی مرحله اول را به تعادل برسانیم.طیب‌نیا گفت:‌ منطقی و پذیرفتنی نیست در شرایطی که در کل سال تمام طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری دولت به حدود ده هزار میلیارد تومان نمی‌رسد سالانه حدود 42هزار میلیارد تومان را صرف پرداخت‌های نقدی می‌کنیم که این رقم از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی به‌دست نمی‌آید و از محل دیگر ردیف‌های بودجه و درآمد شرکت‌های تولیدکننده انرژی است که باعث مخدوش شدن برنامه سرمایه‌گذاری آنها شده است.

وی با تاکید بر این‌که در مرحله اول بحث صرفا برقراری تعادل در تراز مالی سازمان هدفمندی‌ یارانه‌هاست، افزود: مرحله دوم که حرکت به سمت قیمت‌های نسبی بین‌المللی و جهانی است، برای امسال مطرح نخواهد بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: هدفمندی‌ یارانه‌ها را برای شرایطی پیش‌بینی می‌کنیم که تعادل در بازار پول، ارز و کالا فراهم شده باشد و توانسته باشیم تورم را مهار و نرخ ارز را یکسان‌سازی کنیم. درواقع پس از برقراری آرامش در بازارها و ایجاد تعادل نسبی، بحث مرحله دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها مطرح خواهد شد.طیب‌نیا خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر هیچ‌گاه بیماری را که تب دارد وارد اتاق عمل نمی‌کنند و برنامه دولت این است که در گام اول تب اقتصاد را مهار کند سپس وارد مرحله دوم شود.

گشایش مشکلات با رفع تحریم‌ها خیال باطل است‌

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر این‌ که گشایش مشکلات کشور با رفع تحریم‌ها خیال باطل است، گفت:‌ حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود سرازیر شدن درآمدهای نفتی مشکل‌ساز خواهد شد.

به گزارش تسنیم، علی طیب‌نیا دیروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک ملی که با حضور نمایندگان مجلس، برخی از مدیران عامل بانک‌ها و مسئولان اقتصادی کشور برگزار شده بود، اظهار کرد: دولت دو راهبرد عمده را دنبال می‌کند و در پی رونق تولید، تقویت ثروت‌آفرینی و حفظ ارزش پول ملی است.این عضو کابینه یازدهم با اشاره به آخرین آمار نقدینگی و تورم در کشور گفت: حجم نقدینگی طبق گزارشی که بانک مرکزی در اختیار من قرار داد به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.وی با بیان این ‌که متوسط تورم ۱۲ماهه در پایان شهریور به ۴۰ درصد رسیده است، اضافه کرد: هر چند تورم نقطه‌ به ‌نقطه با کاهش اندک مواجه شده؛ ولی تورم متوسط به ۴۰ درصد رسیده است.

نرخ سود طی ۴۰ سال گذشته منفی بوده است

وزیر اقتصاد در ادامه با تأکید بر این ‌که نرخ پس‌انداز در ایران چندان پایین نیست و نسبت به جهان نرخ قابل‌ملاحظه‌ای است، ادامه داد: اما پس‌انداز مردم به‌ سمت سپرده‌گذاری در سیستم بانکی حرکت نمی‌کند.

طیب‌نیا ریسک و نرخ بازدهی را دو عامل اساسی در پس‌انداز مردم دانست و عنوان کرد:‌ هر چند ضریب اطمینان در بانک‌ها بالاست ولی طی ۴۰ سال گذشته همواره نرخ واقعی سود منفی بوده است و سپرده‌گذاران در تمام سال‌ها متضرر شده‌اند.

وی با بیان یک مثال درباره وضع سپرده‌گذاری در سیستم بانکی این‌طور سخنان خود را ادامه داد: اگر کسی یک سال قبل یک میلیون تومان پول در بانک سرمایه‌گذاری کرده باشد با سود ۲۰ درصدی و تورم ۴۰ درصدی فقط ۲۰۰هزار تومان سود کرده و ۲۰۰ هزار تومان ضرر متوجه وی شده است.

وزیر اقتصاد با تاکید بر این‌ که بخش عمده سپرده‌گذاران بانک‌ها افراد فقیر جامعه هستند، خاطرنشان کرد: نرخ منفی سود سپرده تأثیر بسیار منفی در سپرده‌گذاری مردم می‌گذارد و به همین دلیل باعث شده مردم به بازار طلا، سکه و ارز و بازارهای دیگر بروند. همچنین این وضع تقاضا برای وام بانکی را افزایش داده است.

به ‌گفته وی، فقط افرادی که توان چانه‌زنی بالایی دارند و شیوه تعامل با نظام بانکی را بلد هستند، می‌توانند وام بگیرند.

وزیر اقتصاد در ادامه به موضوع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: این تصور غلط که با برداشته شدن تحریم‌ها مشکلاتمان حل می‌شود، یک خیال باطل است؛ مادامی که نتوانیم در داخل مشکلات را حل کنیم از مذاکرات سیاسی نباید انتظار داشته باشیم. وی ادامه داد: حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود و مذاکرات نیز انجام شود، آسیب‌های درآمدی ناشی از سرازیر شدن درآمد نفتی به کشور مشکل‌ساز خواهد بود به همین دلیل باید به منابع داخلی متوسل شد.

طیب‌نیا بصراحت اعلام کرد: اگر امید ببندیم تحریم‌ها در آینده نزدیک برداشته می‌شود خیالی باطل است زیرا رفع تحریم‌ها امری بلندمدت است. اگر در مذاکرات گشایش شود و درآمدهای نفتی به‌سمت کشور سرازیر شود بازهم با آسیب‌هایی مواجه هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها