افزایش‌های اخیر قیمت مرغ، تخم‌مرغ، روغن، کره، باتری خودرو، لبنیات، نان و... با سکوت دولت مواجه شده است

سکوت مسئولان در برابر افزایش قیمت‌ها

در حالی که قیمت انواع کالاهای اساسی در بازار رو‌به افزایش است، دولت و مقامات ارشد اقتصادی ترجیح داده‌اند در این باره سکوت کنند.
کد خبر: ۶۰۴۱۸۴

به گزارش خبرنگار ما، در دو هفته اخیر، اخبار پراکنده اما متعددی از افزایش قیمت کالاهای مختلف در سطح بازار به گوش می‌رسد.

افزایش قیمت‌هایی که گاه به طور رسمی و قانونی است و گاه به طور خودسرانه توسط اصناف یا بنگاه‌های تولیدی اعمال می‌شود.

نگاهی به اخبار منتشر شده نشان می‌دهد گروه‌های مختلف کالایی که دچار تغییر شده‌اند، کم نیستند و از تنوع و تعدد بالایی برخوردارند، بارزترین این مثال گروه لبنیات است که حدود پنج قلم فرآورده مهم در آن قرار دارد.

با وجود این که قیمت انواع لبنیات پیش از ماه مبارک رمضان 15 درصد افزایش یافته بود، اما حدود ده روز گذشته اعلام شد این قیمت‌ها 15 درصد دیگر نیز رشد داشته و مجموع رشد آن به 30 درصد در کمتر از سه ماه رسیده است.

به این ترتیب اقلامی چون شیر، ماست و پنیر دوباره افزایش قیمت یافتند و این افزایش قیمت با مجوز سازمان حمایت صورت گرفت و قیمت‌ها در سامانه رسمی این سازمان نیز ثبت شد، حال آن که از اظهارنظر رسمی در این باره خبری نبود.

مرغ و گروه پروتئین با سردمداری تخم‌مرغ نیز یکی دیگر از افزایش قیمت‌های اخیر است. هم‌اکنون مرغ به آستانه هر کیلو 7000 تومان رسیده و تخم‌مرغ نیز شانه‌‌ای 1000 تومان افزایش قیمت یافته است.

این در حالی است که فعالان صنفی بخش مرغ و تخم‌مرغ با اشاره به افزایش شدید قیمت نهاده‌های تولید و خوراک طیور مانند ذرت و سویا و بلاتکلیفی ادامه‌دار تخصیص ارز مرجع، از ضرر دادن خود خبر داده و تلویحا از احتمال قریب به یقین افزایش قیمت‌ها خبر دادند.

این موضوع در قیمت کره نیز رخ داده به طوری که علاوه بر تداوم افزایش 70 درصدی قیمت این کالا، همچنان کمبود کره در بازار احساس می‌شود. روغن خوراکی، باتری خودرو و نان نیز در چند روز اخیر به فهرست کالاهای گران شده یا در آستانه گرانی، اضافه شده است.

به عنوان مثال صنف تخصصی باتری خودرو هفته گذشته از رشد تا 30 درصدی قیمت باتری در کشور خبر داد و گفت: به خاطر بلاتکلیفی در تخصیص ارز مقادیر زیادی باتری خودرو در گمرک باقی مانده است. درباره روغن نیز سازمان حمایت مصرف‌کننده دیروز افزایشی جدید را درباره روغن اعلام کرد.

این در حالی است که کمتر از یک ماه از اعلام قیمت‌های جدید روغن نمی‌گذرد. اما ایسنا دیروز از اعلام قیمت‌های جدید روغن خبر داد که تاریخ اعمال آن از سیزدهم مهرماه جاری بوده است.

تمام این افزایش قیمت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که فعالان صنفی در بخش دام و طیور، تولید پروتئین، کره، لبنیات و باتری خودرو از بلاتکلیفی ادامه‌دار تخصیص ارز و نرخ آن خبر می‌دهند. در ده روز اخیر این فعالان صنفی با برگزاری نشست‌های خبری جداگانه نسبت به گران شدن مجدد کالاهای تحت مدیریت خود به خاطر بلاتکلیفی قیمت ارز خبر داده‌اند.

به گفته آنان این بلاتکلیفی باعث رشد قیمت نهاده‌های تولید در داخل و سوءاستفاده دلالان از طریق بالا بردن قیمت نهاده‌های قبلا خریداری و انبار شده می‌شود. آنان به دولت هشدار داده‌اند که اگر برای این مسائل فکری نکند بزودی با موج جدید افزایش قیمت روبه‌رو خواهیم بود.

سکوت دولت

تمام این اخبار و اظهارنظرهای متعدد در حالی اعلام می‌شود که دولت و مقامات ارشد آن ترجیح داده‌اند در این باره سکوت کنند. بارزترین این سکوت را می‌توان در اظهارات محمد باقر نوبخت حقیقی، سخنگوی دولت مشاهده کرد که با وجود اعلام برنامه های دولت در جزئی ترین موارد از اشاره ای هرچند کوتاه به رشد قیمت اخیر کالاها خودداری کرده است.

سایر مقامات اقتصادی دولت و بویژه مقامات وزارت صنعت ، معدن و تجارت که تنظیم بازار جزو وظایف اصلی آنها محسوب می شود، نیز چنین شرایطی دارند.

البته این سکوت گاه به طور مبهم شکسته، اما از درون اظهارات مطرح شده، حرف روشن و شفافی بیرون نیامده است. سخنگوی دولت و وزرای درگیر در این موضوع نیز حاضر به اظهارنظر نشده‌اند. این در حالی است که بانک مرکزی نیز در گزارش‌های هفتگی و ماهانه خود نسبت به رشد قیمت کالاها و خدمات اساسی هشدار داده است.

در آخرین نمونه این گزارش‌ها که دو روز پیش در قالب اعلام تورم 40.1 درصدی شهریور اعلام شد، جدول ضمیمه بانک مرکزی از افزایش قیمت تمام گروه‌های کالایی در مقایسه با یک ماه اخیر حکایت می‌کرد. رشد 2 درصدی قیمت تمام خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، رشد 2.2 درصدی بهای پوشاک و کفش و رشد 0.5 درصدی قیمت حمل و نقل بخشی از این ارقام است. با وجود این سکوت، خبرنگار جام‌جم سعی کرد با مقامات مسئول در امور قیمت‌ها تماس گرفته و نظر آنان را جویا شود.

اما تماس‌های وی با علی اکبر پورکاوه سخنگوی کارگروه تنظیم بازار، محمد جواد تقوی رئیس سازمان حمایت مصرف‌کننده و حسن سینکی معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت بی‌پاسخ ماند یا پاسخ‌های سربالا شنید.

رئیس سازمان حمایت با اعلام اینکه در سفر است و درباره افزایش قیمت ها اظهار نظر نمی کند، پاسخگویی را به روزهای آینده موکول کرد. سخنگوی کارگروه تنظیم بازار نیز ابتدا برای پاسخگویی اعلام آمادگی کرد، اما سپس تلفن همراه و دفتر وی پاسخگوی خبرنگار جام جم نشدند.

با این حال دیروز علی‌اکبر پورکاوه، سخنگوی ستاد تنظیم بازار در گفت‌وگو با فارس توضیحاتی کلی و مبهم درباره رشد اخیر قیمت‌ برخی کالاها داده که توجه به نوع اظهارات، شفاف نبودن پاسخ‌های ارائه شده را به عنوان مشت نمونه خروار نشان می‌دهد.

قیمت مرغ 6500 تومانی منطقی است

سخنگوی ستاد تنظیم بازار گفت: کارگروهی برای تنظیم بازار قیمت مرغ و تخم مرغ با ارز مبادله‌ای تشکیل شده است.

علی‌اکبر پورکاوه در گفت‌وگو با فارس، در خصوص دستور جلسه امروز ستاد تنظیم بازار افزود: در جلسه ستاد تنظیم بازار درخصوص برنامه‌های ماه محرم و صفر، پیگیری اعتبارات مورد نیاز تنظیم بازار و همچنین تسهیلات مورد نیاز مباشرین ذخیره‌سازی میوه و مرکبات در ایام پایانی سال تصمیم‌گیری می‌شود.وی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت 6500 تومان برای هر کیلوگرم مرغ گرم در شهر تهران منطقی است، گفت: کارگروهی متشکل از نماینده وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت و اتحادیه مرغداران تشکیل شده است تا قیمت تمام شده مرغ با نهاده با ارز مبادله‌ای محاسبه شده و در جلسه امروز تنظیم بازار اعلام شود.سخنگوی ستاد تنظیم بازار در پاسخ به این پرسش که قیمت تخم‌مرغ هنوز به حالت متعادل بازنگشته است، گفت: این کارگروه در خصوص تخم‌مرغ هم تصمیم‌گیری می‌کند.

پورکاوه گفت: هر کیلوگرم تخم‌مرغ در مرغداری بین 3700 تا 3800 تومان است که با 10 تا 15 درصد هزینه‌های جانبی باید به دست مصرف‌کننده برسد.

قیمت روغن ارزان‌تر نمی‌شود

وی افزود: قیمت روغن هم اکنون در سراسر کشور به کف رسیده و از این ارزان‌تر نمی‌شود.

احتمال افزایش قیمت محصولات پروتئینی؛ تخلف در نانوایی ها

معاون وزیر جهاد کشاورزی از احتمال تغییر قیمت محصولات پروتئینی در جلسه امروز (دوشنبه) ستاد تنظیم بازار خبرداد و گفت: با توجه به تغییر شرایط تولید در پی افزایش نرخ ارز برای واردات نهاده‌های دام و طیور، این احتمال وجود دارد.

حسن رکنی در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: دیروز مرغداران و دامداران جلسه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی داشتند تا درباره مباحث مرتبط با تولید و چگونگی ادامه تولید در شرایطی که ارز مرجع از واردات نهاده‌های تولید حذف شده‌ است، صحبت کنند. وی افزود: در این جلسه مباحث کارشناسی مطرح شد و یکی از درخواست‌های تولیدکنندگان این بود که وزیر جهاد کشاورزی تعاملات مناسبی با دولت برقرار کند تا ارز مبادله‌ای مورد نیاز برای ترخیص علوفه‌هایی که وارد بندر شده است، اختصاص یابد. وی اظهارکرد: با توجه به شرایط جدیدی که ناشی از حذف ارز مرجع برای تولید محصولات دام و طیور به وجود آمده، ممکن است قیمت این محصولات در جلسه امروز (دوشنبه) ستاد تنظیم بازار بازنگری و قیمت‌های جدید تعیین و اعلام شود.

کاهش خودسرانه وزن نان در برخی نانوایی‌ها

رئیس اتحادیه نانوایان تهران گفت: این اتحادیه به هیچ عنوان نقشی در ترغیب نانوایان به کاهش وزن چانه نان ندارد و برخی واحدها به صورت خود سر دست به چنین اقدامی می‌زنند.

حسین نظری در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد: حدود 1.5 سال است که نرخ جدیدی برای نان تعیین نشده و با گذشت شش ماه از سال جدید نیز تصمیمی برای نرخ نان گرفته نشده است. وی با اشاره به تورم بیش از 38 درصدی و افزایش هزینه‌های جانبی برای نانوایان گفت: ادامه روند کنونی برای نانوایان صرف نمی‌کند، هر چند این موضوع مورد تائید ما نیست، اما شاید آنها ناچارند برای متعادل کردن دخل و خرج خود، وزن چانه را کاهش دهند.

نظری با تاکید بر این‌که، اتحادیه در هیچ دوره‌ای نانوایان را ترغیب به کم‌فروشی نمی‌کند، افزود: در شرایطی که نرخ خمیرمایه چهار برابر شده و دستمزدها افزایش یافته است، دیگر برای نانوایان پخت نان با شرایط کنونی مقرون به صرفه نیست.به گفته وی، اتحادیه نانوایان پیشنهاد خود را برای نرخ‌های جدید نان به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها