با وجود فشارهای مکرر امریکا برای قطع همکاری های هسته ای ایران و روسیه ، 2 کشور روز یکشنبه 2 سند نهایی درخصوص انتقال سوخت هسته ای به ایران را امضاء کردند.
کد خبر: ۶۰۳۲۵

بر اساس اولین پروتکل این اسناد تا سال 2006 ، روسیه سوخت هسته ای ایران را به منظور استفاده در نیروگاه اتمی بوشهر تامین می کند. و بر اساس دومین توافق پسمانده های سوخت هسته ای از سوی ایران به روسیه بازگردانده می شود تا از آن برای ساخت بمب اتمی استفاده نشود. بنابر مشاهدات خبرنگار ایزوستیا، این مذاکرات که می رفت تا به شکست منتهی شود، با ورود رومیانتسف بالانس شد و شکل تازه ای به خود گرفت.
در حال حاضر تحویل سوخت هسته ای از سوی روسیه به ایران برای این کشور به یک مساله دردسرساز مبدل شده است.
درحقیقت اورانیومی که هم اکنون از سوی روسیه به ایران تحویل داده می شود به عنوان ضمانتی برای بیان این واقعیت است که مسکو زیر فشارهای بین المللی برای انصراف از این اقدام از پای درنمی آید و ایران را در این میان تنها نمی گذارد.
ایرانی ها به روشنی دریافته اند که بعد از واگذاری سوخت هسته ای به نیروگاه بوشهر، مسکو نمی تواند مدت زیادی این پروژه را متوقف و معلق نگاه دارد از این رو سران ایران اصرار می ورزند که روسیه مقدمات آماده سازی تحویل سوخت هسته ای بوشهر را در حداقل زمان ممکن به انجام برساند.
با وجود همه اهمال کاری ها، نیروگاه هسته ای بوشهر در سال 2006 تکمیل و به بهره برداری می رسد و بر اساس مقررات بین المللی ، روسیه موظف است تا پس از گذشت 6 ماه از اتمام ساخت این نیروگاه سوخت آن را تامین کند.
روسیه این برنامه را در مورد همه نیروگاه ها اجرا می کند ، چه نیروگاههای داخل این کشور و چه نیروگاه هایی که در خارج از این کشور با همکاری روسیه ساخته می شود.
الکساندر رومیانتسف ، این موضوع را که ورود وی به تهران برای پیشنهاد امضای توافقنامه هایی بود که بر اساس آن 100 تن سوخت هسته ای به نیروگاه بوشهر تحویل داده می شود ، پنهان نکرد اما در عین حال وی این موضوع را روشن ساخت که اقدام مذکور به معنای رعایت همه دستورات سازمان بین المللی انرژی اتمی است و روسیه را برای بازگرداندن پسمانده های سوخت هسته ای متعهد می کند.براین اساس است که اتفاقا_ در گفتگوهای مقامات ایرانی نیز اشاره می شود که این کشور با طولانی شدن این زمان (تحویل سوخت) موافق نیست و تاکید می کند که پسمانده های سوخت را به روسیه باز می گرداند.گفتگوهای 2 روزه رومیانتسف و آقازاده به سختی اما به سرعت انجام شد.
طی روز اول ، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ، مثل گلوله از آپارتمان خود راهی جلساتی در پشت درهای بسته می شد. مشاورانش نیز او را در تبیین مسائل ناشناخته یاری می دادند. در این زمان ، تمام کنفرانس های خبری مربوط به این سفر لغو شده بود و رومیانتسف در نقش یک مشاور رسمی که آخرین نتایج را در خصوص همکاری های هسته ای 2 کشور اعلام می کرد، ظاهر شد.
روز بعد گفتگوها تقربیا به شکلی مستقیم در بوشهر، جایی که رومیانتسف و آقا زاده به وسیله پرواز ویژه 6 صبح به آنجا روانه شدند ، ادامه یافت.گفتگوها بدون مترجم و به زبان انگلیسی در هواپیما آغاز شد و در اتومبیل ادامه یافت.
یکی از اعضای روسی شرکت کننده در خصوص این مذاکرات به خبرنگار ایزوستیا گفته بود که ایرانی ها از تاکتیک های شرقی ها استفاده می کنند. آنها طوری وانمود می کنند که گویی از بخشهای مختلف مقررات بین المللی آگاه نیستند! در نیروگاه نیز آقازاده تاکید بخصوصی داشت که مخزن سوخت کاملا_ آماده است و اصرار داشت براینکه تحویل سوخت می تواند به طور مستقیم از هم اکنون آغاز شود. در حالی که آن چه که در آن ایستگاه مشاهده می شد آن بود که تنها 80 درصد کار آماده است و این نیروگاه تکمیل نشده است.
بالاخره ، تنها در 2 ساعت پس از شروع مذاکره ، رومیانتسف به عنوان نماینده روسیه و آقا زاده نماینده ایران ، پروتکلی را درباره زمان تحویل سوخت تازه از روسیه به ایران و پروتکل وصول پسماند سوخت به روسیه امضائ کردند.بنا بر این قرارداد، نصب تاسیسات نیروگاه هسته ای بوشهر ظرف 10 ماه آینده به پایان می رسد و بعد از گذشت 3 ماه اجازه فعالیت آزمایشی آن برای اولین بهره برداری و راه اندازی برای 6 ماه صادر خواهد شد.
رئیس جمهور روسیه در اجلاس میان 2 کشور امریکا و روسیه تاکید کرده است که ساخت این نیروگاه به معنای این که ایران تسلط تولید بر سلاحهای هسته ای را بدست آورد، نیست.
هر چند که ایالات متحده تاکید می کند که اشتیاق زیاد ایران و تمایل این کشور برای راه اندازی نیروگاه اتمی ، صلح آمیز نیست.ایران کانال نهایی این که چگونه تجهیزات غربی مورد نیاز برای غنی سازی اورانیم را بدست آورده است را فاش نمی کند. اما هنوز دارای این قدرت نیست که بتواند مواد هسته ای را به تسلیحات هسته ای تبدیل کند.


سرگی لسکف
مترجم: کتایون مافی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها