روسیه با صدور بیانیه‌ای از تعیین زمان دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 استقبال کرد

صالحی: به آینده مذاکرات هسته‌ای خوشبینم

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: رفع تحریم‌هایی که آمریکا بر ضد ایران وضع کرده است نیاز به مذاکره دارد، اما من نسبت به مذاکرات آینده هسته‌ای ایران با آمریکا و کشورهای اروپایی خوشبین هستم.
کد خبر: ۶۰۲۶۷۰

علی‌اکبر صالحی که دیروز در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، یادآور شد: مکان‌یابی برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید انجام شده و مذاکراتی با روسیه برای آغاز عملیات اجرایی صورت گرفته و پیشرفت خوبی داشته و در آخرین کمیسیون مشترکی که با روس‌ها داشتیم، بندی در تفاهم‌نامه آمده است مبنی بر ادامه همکاری براساس پروتکل 1995 که ادامه ساخت نیروگاه‌ از سوی روسیه انجام پذیرد؛ اما این‌که چه تعداد نیروگاه در مرحله بعدی ساخته خواهد شد، در دست بررسی است و قطعا هر زمانی که در این رابطه به توافق رسیدیم، اعلام خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای و حق غنی‌سازی ایران، گفت: وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای که با یکی از شبکه‌های تلویزیونی داشت بر حق‌غنی‌سازی ایران تاکید داشته، اما درخواست کرده ایران به‌صورت داوطلبانه محدودیتی در سطح غنی‌سازی خود ایجاد کند، اما قطعا این موضوع نیز نیاز به مذاکره دارد و حق جمهوری اسلامی ایران برای غنی‌سازی برای مصارف صلح‌آمیز محترم و محفوظ است. صالحی در ارتباط با نفوذ لابی صهیونیستی بر سیاست‌های آمریکا و صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور و مسئولان آمریکایی، گفت: خیلی‌ها از تعامل غرب با ایران نگران هستند و به خاطر مقاصد غیرخیرخواهانه خود نگران این مناسبات هستند، اما جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده حاضر است از موضع برابر و براساس منویات رهبری با تمامی کشورهای جهان تعامل داشته باشد و درخصوص آمریکا نیز رهبری بصراحت در مشهد فرمودند، مخالفتی در مذاکره موضوعی در خصوص برنامه هسته‌ای با آمریکا ندارند به شرط آن‌که آنها حسن‌نیت خود را نشان دهند.

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در گفت‌وگویی با پایگاه خبری المانیتور با بیان این‌که ایران آماده حرکت سریع در پرونده هسته‌ای است، گفت: ایران می‌تواند آماده پذیرفتن محدودیت‌های موقت و نظارت بر برنامه غنی‌سازی در مقابل لغو فوری برخی از تحریم‌ها باشد.

در همین حال وزارت امور خارجه روسیه نیز دیروز با انتشار بیانیه‌ای از تعیین زمان دور جدید مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 برای اواسط ماه جاری میلادی استقبال کرد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: انتظار می رود در این مذاکرات ایده دولت جدید ایران برای حل و فصل برنامه هسته‌ای این کشور که از طرف ظریف در نشست وزیران گروه 1+5 در نیویورک مطرح شد، به‌طور مشروح بررسی شود. در این بیانیه خاطرنشان شده است: انتظار داریم روحیه مثبت از طرف گروه 1+5 و طرف ایرانی فرصت برای برداشتن نخستین گام‌های مشخص برای حل و فصل مساله هسته‌ای ایران را فراهم کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها