ظریف و جان کری گفت و گو کردند؛

همه راضی از مذاکرات سازنده ایران و1+5

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد:

دیدار ظریف و کری در چارچوب مذاکرات 1+5

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت:برنامه ای برای دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در دستور کار نیست و هر گونه دیداری در چارچوب مذاکرات 1+5 انجام می شود.
کد خبر: ۶۰۰۲۶۹
دیدار ظریف و کری در چارچوب مذاکرات 1+5

به گزارش واحد مرکزی خبر، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در کنفرانس خبری بااشاره به  دیدار وزرای خارجه گروه 1+5 با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در پنجشنبه این هفته ، این دیدار را آغازی برای مذاکرات هسته ای در دوره جدید دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره مواضع صریح خود را در باره لزوم احقاق حقوق هسته ای ملت ایران برای داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای و داشتن حق غنی سازی بیان کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد در این مذاکرات شاهد عزم جدی طرف‌های خارجی برای رسیدن به یک راه حل در یک زمانبندی مشخص باشیم.

خانم افخم در نشست خبری با بیان اینکه در این دیدار مباحث روشنی مد نظر ما از جمله حقوق مسلم ایران در هسته ای و حق غنی سازی در خاک جمهوری اسلامی ایران بحث شده است گفت: در نشست پنجشنبه، وزرای خارجه ضمن مروری بر گذشته در مورد مسائل گذشته نیز گفتگو و تبادل نظر می کنند و این در فضای کلی است.

وی گفت: تفاهمی نیز صورت گرفته است تا نشست بعدی در نیمه اکتبر برگزار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکره برای مذاکره پذیرفته نیست در عین حال مذاکرات باید دارای محدوده زمانی باشد.

درادامه  نشست خبری مرضیه افخم خبرنگاری پرسید: رئیس جمهور گفته است فرصتی که مردم برای حل مناقشه هسته ای در اختیار دولت جدید قرار داده اند محدود است در این شرایط آیا جمهوری اسلامی ایران محدوده زمانی مشخصی برای رسیدن به نتیجه تعیین کرده است ؟‌

خانم افخم پاسخ داد:‌ مذاکرات باید دارای محدوده زمانی باشد تا تامین کننده ی منافع طرفینی و حالت برد - برد داشته باشد.

افخم ادامه داد:‌ بر این اساس مذاکرات روز پنج شنبه تعیین کننده خواهد بود و دیدگاههای جمهوری اسلامی و طرف ها مورد تبادل قرار می گیرد.

وی افزود:‌ ما به شکل صریح این مباحث و مبانی را که بر پایه آن مذاکرات آینده شکل خواهد گرفت مطرح می کنیم.

خانم افخم همچنین در خصوص حضور آقای ظریف در این نشست گفت: از آنجا که وی به عنوان وزیر امور خارجه مسئولیت هدایت و مذاکرات هسته ای را بر عهده دارد و متناسب با تفاهمات و مطالبی که مطرح می شود مذاکرات خواهیم داشت.

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد ادعای روزنامه زمان ترکیه درباره دیدار پیش روی آقای روحانی با اولاند رئیس جمهور فرانسه و توافق ایران برای شرکت نکردن اسد در انتخابات سال 2014 این کشور در قبال رفع تحریم ها افزود : این مطالب این روزنامه کاملاً بی پایه و اساس است.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: دیدار رؤسای جمهور ایران و فرانسه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز انجام می شود.

 افخم  در پاسخ به پرسشی درباره این دیدار و موضوعاتی که در آن مطرح می شود افزود: این دیدار بر مبنای توافق دو طرف انجام می شود.

وی گفت: ابعاد مناسبات دو جانبه، مسائل منطقه ای و بین المللی از موضوعات مورد گفتگو در این دیدار است.

افخم افزود: طبعاً بیان دیدگاه های ما درخصوص مباحث سوریه بخشی از این مذاکرات را دربر خواهد گرفت.

خبرنگاری در ادامه این نشست پرسید: شما گفته اید که برنامه ای برای دیدار اوباما با آقای روحانی و یا دیدار میان اقای ظریف با کری وجود ندارد اما آیا شما از این دیدارها استقبال می کنید؟ و خروجی این دیدارها چه می تواند باشد.

افخم پاسخ گفت: ما به دنبال نفس دیدار نیستیم و جمهوری اسلامی ایران برای تأمین اهداف خود چارچوبی دارد.

وی با بیان اینکه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ، دیپلماسی فعال است افزود: صرف اینکه تحت تأثیر تبلیغات و برنامه هایی قرار بگیریم که نفس یک دیدار صوری بتواند تعیین کننده باشد و یا حل مشکلات را در بر گیرد، چنین تلقی ای کاملاً اشتباه است.

افخم گفت: فکر می کنیم زمان این دیدار باید مناسبت خود را پیدا کند و زمان مناسب نیز برای آن فرا رسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ارزیابی ما این است که هنوز زمان مناسب برای آن فرا نرسیده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد ترکیب تیم همراه آقای روحانی به نیویورک و همچنین مواضع آقای روحانی در نیویورک گفت: آقای روحانی در مصاحبه ها و صحبتهای خود بطور روشن و صریح مواضع جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرده و ترکیب تیم نیز متناسب با سفر در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه این نشست خبری دیدار وزرای خارجه ایران و انگلیس را یک قدم به جلو و سازنده ارزیابی کرد و افزود: این دیدار فرصتی شد تا دو طرف دیدگاه‌های خود را درباره مسائل دوجانبه و منطقه ای مطرح کنند.

افخم با اشاره به جایگاه خاص و تأثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در منطقه گفت: آقای ظریف در دیدار وزیر خارجه انگلیس، بر راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه تأکید و اعلام کرد سرنوشت سوریه باید به دست مردم این کشور تعیین شود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در آستانه دور جدیدی از مذاکرات هسته ای برداشت ما این است که ملاقات وزرای خارجه ایران و انگلیس یک قدم به جلوست.

وی در بخش دیگری از سخنانش به سفر دیروز رئیس جمهور و هیات همراه به نیویورک اشاره کرد و گفت: ‌آقای روحانی به منظور شرکت در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی این سفر را آغاز کرد و در این سفر حامل پیام صلح خواهی ملت ایران که مبتنی بر تعامل سازنده با کشورهای جهان است خواهد بود .

افخم با اشاره به اهمیت ابعاد این سفر افزود: سخنرانی های آقای روحانی در مجمع عمومی ، در جلسه خلع سلاح و درجمع وزرای جنبش عدم تعهد مهمترین برنامه های رئیس جمهور است که طی آن مواضع و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات منطقه و جهان و رویدادهایی که امنیت ، صلح و همزیستی مسالمت آمیز را در سطح جهان تحت تاثیر قرار داده است تبیین می شود .

سخنگوی وزارت امور خارجه دیدار با مقامات عالیرتبه و سران کشورها و دیدار با صاحبنظران ،تحلیلگران وکانونهای اندیشه، ‌اصحاب رسانه و رهبران ادیان الهی را از دیگر برنامه های رئیس جمهور در این سفر خواند و برای آقای روحانی و همراهانش در این سفر برای رسیدن به اهداف تعیین شده آرزوی موفقیت کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا قرار است در مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 که سطح آن از معاونان سیاسی به وزرای خارجه ارتقاء‌یافته است دیداری دوجانبه میان ظریف و جای کری صورت گیرد افزود: ‌هیچ برنامه ای برای این دیدار در دستور کار نیست .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روابط ایران و روسیه را متین، خوب و برابر دانست و گفت: گفتگوهای خوبی بین مقامات دو کشور برقرار است و آخرین آن که تفاهماتی نیز به همراه داشت دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس شانگهای بود.

خانم مرضیه افخم در ادامه نشست خبری امروز افزود: مواضع ایران و روسیه درباره مسائل منطقه ای و بین الملل نزدیکی خوبی دارد و گفتگوها و رایزنی‌های دو کشور در چارچوب خود ادامه خواهد داشت.

وی گفت: البته گفتگوها و رایزنی‌ها همه ابعاد مناسبات و روابط دو کشور را در بر می گیرد که واگذاری موقت نیروگاه فضای مناسبتری را در مناسبات دو کشور به وجود آورده است.

افخم درباره روابط تهران با ریاض و قاهره و برخی اخبار درباره سفر رئیس جمهور به عربستان افزود: ما هم چنین خبری را شنیدیم و وزارت امور خارجه اطلاع بیشتری از آن دریافت نکرده است، اما ما همواره نسبت به همگرایی و لزوم همکاری برای تامین منافع منطقه به عنوان راهکار و راهبرد تاکید داریم و در این باره نیز امیدواریم مناسبات خوب منطقه ای تحرک لازم خود را پیدا کند و نزدیکی دیدگاه‌های طرفین نسبت به موضوعات مختلف بیش از پیش اتفاق بیافتد که نیازمند خواست و اقدام متقابل نیز هست.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره برخی اظهارات مبنی بر کاهش تحریم ها در ازاء انعطاف پذیری ایران در قبال کاهش غنی سازی گفت: مذاکره باید پشت میز مذاکره باشد و چنین رایزنی‌هایی را تایید نمی کنیم.

وی درباره درگیری‌های ارتش مصر با حماس و سلسله حملات این جنبش فلسطینی در صحرای سینا و نیز احتمال حمله ارتش این کشور به حماس در غزه نیز گفت: قبل از اینکه رخدادی روی دهد اظهارنظری نمی کنیم و متناسب با رویدادها موضعگیری‌مان را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، نرمش قهرمانانه را مبتنی بر آرمانها و اصول روشن نظام جمهوری اسلامی ایران و با تکیه بر سه اصل مستحکم عزت، حکمت و مصلحت خواند.

مرضیه افخم در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره شاخصه های وزارت خارجه برای تحقق بیانات مقام معظم رهبری در بحث نرمش قهرمانانه افزود: ‌در واقع این موضوع در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر حرکت خردمندانه و هوشمندانه برای تامین منافع جمهوری اسلامی ایران است و این موضوع را نباید به معنای ضعف از مواضع و حقوق مسلم ملت ایران تفسیر کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به این که نتانیاهو اعلام کرده است طرحی را برای رویارویی با لبخند روحانی دارد آیا ما هم طرحی برای رویارویی با تندروی های نتانیاهو داریم؟ افزود: عصبیت و شتابزدگی این رژیم در مواجهه با ایران نشان از حضور ملت ایران در صحنه و پیام انتخابات حماسی ایران و پیام صلح و دوستی ملت ایران است که به جهان عرضه کرده و این نوع واکنش های خصمانه و مبتنی بر دشمنی کاملا ً‌ طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه جهانیان عاقلانه با این رویدادهای برخورد می کنند افزود: جهان تحت تاثیر این تحرکات که مبتنی بر ایجاد نفاق و توطئه است قرار نمی گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با دور شدن شبح جنگ از منطقه راهکارهای سیاسی درباره سوریه تقویت شده است.

افخم افزود: هم اکنون صدای کشورهایی که خواهان بکار گیری دیپلماسی هستند بیشتر و این امیدواری در منطقه و صحنه بین الملل تقویت شده است که سوریه به سمت یک راهکار سیاسی حرکت کند.

وی ادامه داد: یکی از این چارچوب ها، اجلاس ژنو 2 است که سازو کارهایی نیز برای آن در حال اجراست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از هر سازو کار دیپلماتیک که ظرفیت های دیپلماسی را بکار گیرد و برای حل بحران سوریه بر اساس خواست مردم این کشور بدون تعیین پیش شرط گام بردارد حمایت می کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها