کمیته داوران: قهرمانی محروم می‌شود، از دایی و رویانیان شکایت می‌کنیم

انگشت اتهام به سوی داوری اشتباه

تصمیم جنجالی محسن قهرمانی در دقیقه سه دیدار پرسپولیس ـ سپاهان، فراتر از آنچه تصور می‌شد قضاوت این داور را زیر سوال برد، چرا که هم علی دایی سرمربی پرسپولیس این داور را متهم به دریافت رشوه از سوی سپاهان کرد و هم محمد رویانیان پا را فراتر نهاد و از پیشنهاد رشوه 60 میلیونی یکی از داوران ‌در فصل گذشته لیگ برتر پرده برداشت.
کد خبر: ۵۹۹۳۸۷

هفته دهم لیگ برتر فوتبال شرایطی جمعه شب با برتری 2 بر صفر سپاهان مقابل پرسپولیس در ورزشگاه فولادشهر اصفهان پیگیری شد که محسن قهرمانی، داور این مسابقه در دقیقه سه، روی یک صحنه مشکوک در محوطه جریمه پرسپولیس ضمن اعلام ضربه پنالتی برای سپاهانی‌ها، میثم حسینی مدافع پرسپولیس را هم مستقیما با کارت قرمز جریمه کرد. تصمیمی که اکثر قریب به اتفاق کارشناسان داوری آن را اشتباه دانستند و در حالی که طبق روال معمول داوران از انجام مصاحبه درباره قضاوت‌شان خودداری می‌کنند، مسئولان و مربیان دو تیم واکنش‌های متضادی را به این تصمیم داشتند و البته کمیته داوران فدراسیون فوتبال هم یکی به میخ زد و یکی به نعل. یعنی هم به تصمیم اشتباه قهرمانی اذعان کرد و هم مدیرعامل و سرمربی پرسپولیس را به شکایت تهدید کرد.

باشگاه پرسپولیس دیروز در شرایطی با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال درباره قضاوت محسن قهرمانی از این داور به کمیته انضباطی و کمیته داوران فدراسیون شکایت کرد که علی دایی دقایقی پس از پایان بازی در جمع خبرنگاران عملکرد قهرمانی را بشدت زیرسوال برد و گفت: تمام کارشناسان دیدند که ابتدا شجاع خلیل‌زاده مرتکب خطا شد، می‌دانستم قهرمانی به آن طرف غش کرده است و آخر نیز کار خودش را کرد.

ده نفره بازی کردن مقابل تیمی مثل سپاهان واقعا سخت است. اما به غیرت بازیکنانم تبریک می‌گویم، آنها هر چه داشتند در زمین گذاشتند.

اما وقتی نمی‌توانیم در داخل زمین و فوتبال نتیجه بگیریم، چه باید کرد؟

سرمربی پرسپولیس خطاب به قهرمانی گفت: آقای قهرمانی ما خیلی چیزها می‌دانیم، من که شماره حساب رفقایت را نمی‌دانم و دوستانت را نمی‌شناسم، ولی می‌دانم در این پنالتی خیلی چیزها تاثیر داشت. اگر شما داور هستید من پروفسور داوری هستم. هر کسی یک سوت دستش گرفته و داوری می‌کند.شب قبل از مسابقه با همکارانم در کادر فنی جلسه گذاشتم و به آنها گفتم که قهرمانی به آن سمت غش کرده است. خیلی از داوری‌‌های این آقا را بررسی کنید تا ببینید چقدر کار غیرمعمول انجام داده است.

رویانیان: یک داور 60 میلیون رشوه خواست

این در حالی بود که محمد رویانیان، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم در این باره گفت : چرا می‌آیند و قبل از بازی بنر نصب می‌کنند که باید به داور احترام گذاشت؟ این اتفاق‌ها وقتی با اشتباه محرز داور همراه می‌شود هزار و یک ابهام و علامت سوال به‌وجود می‌آورد. حق دارم به این اتفاق‌ها مشکوک باشم و باید محرومیت داور بازی به طور شفاف اعلام شود. این همان داوری است که در شهرآورد فصل گذشته سه پنالتی پرسپولیس را به گفته سه کارشناس داوری نگرفت. مگر هواداران ما تا کی باید صبوری کنند، ما چگونه باید پاسخگوی آنها باشیم؟

رویانیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش دست به افشاگری زد و به سایت باشگاه گفت: فصل گذشته قبل از یک بازی حساس ساعت 10 صبح داور بازی گفته بود بیایید در خیابان فلان و 60 میلیون تومان به من بدهید تا بازی را به نفع شما تمام کنم‌، فوتبال ما این است که می‌بینید. این مثال را زدم تا خیلی‌ها که از پشت پرده فوتبال آگاه نیستند آگاه شوند. بیش از این چیزی نمی‌گویم و همین مثال کافی است. البته چیزی نمانده بود که این اتفاق رخ دهد که بنده مطلع شدم و جلوی چنین فاجعه‌ای را گرفتم.

وی گفت: برخی مسائل وجود دارد که خیلی‌ها از آن آگاه هستند و می‌خواهند چشم‌های خود را روی واقعیت‌ها ببندند تا فوتبال با همین حالت پیش برود.

کرانچار: داور خوب سوت زد

با وجود این باشگاه سپاهان هم واکنش متفاوتی به داوری داشت. زلاتکو کرانچار، سرمربی سپاهانی‌ها در این باره گفت: فیلم بازی را دیدم و کاملا پنالتی مشخص بود. داور قضاوت خوبی انجام داد و به نظر من نیازی به پوشش ضعف‌ها با این حرف‌ها نیست. دایی اتهام کوچکی را وارد نکرده است، باید در مراجع قانونی به صحبت‌های او رسیدگی شود.

همچنین مسعود تابش، قائم مقام باشگاه سپاهان در باره ادعای علی دایی گفت: دوستان حتما باید مستنداتی داشته باشند و این ادعاها را ثابت کنند، ضمن آن که معاونت حقوقی باشگاه با جدیت پیگیر این موضوع است. هیچ جای دنیا شاهد چنین مسائلی نیستیم و واقعا از این بابت متاسفیم.

این در حالی است که رویانیان در واکنش به سخنان سپاهانی‌ها گفت: سه امتیاز مبارک اصفهانی‌ها، اما از آنها می‌خواهم در مساله‌ای که به آنها ربطی ندارد، دخالت نکنند.

اصفهانیان: برخورد می‌کنیم

فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران در این باره به سایت فدراسیون گفت: براساس آنالیز این بازی توسط اعضای دپارتمان داوری، مشخص است که داوری پراشتباه بوده و بی‌شک طبق قوانین و آیین‌نامه کمیته داوران با کادر داوری این دیدار برخورد خواهد شد.

همان‌طوری که برای عملکرد خوب داوران تشویق در نظر گرفته می‌شود، برای عملکرد نامطلوب‌شان نیز مطابق مقررات جریمه‌های قانونی در نظر گرفته می‌شود.

وی درباره اظهارنظرهای پرسپولیسی‌ها گفت: وظیفه داریم این مسائل را به کمیته‌ انضباطی ارجاع دهیم. البته اعضای این کمیته‌ خودشان حرف‌ها را شنیده‌ و خوانده‌اند، ولی ما گزارش می‌دهیم و توقع برخورد داریم. نمی‌توان به این راحتی اتهاماتی را وارد کرد و پاسخگو نبود. این ‌که رویانیان گفته ‌است داوری مبلغی از او خواسته، می‌توانست طبق روال قانونی این مساله را اطلاع دهد تا ما آن را پیگیری کنیم. از خدایمان است که اگر نیروی فاسدی وجود دارد، شناسایی و سریعا کنار گذاشته شود.

اصفهانیان ادامه داد: از دایی که الگو و سمبل فوتبال ماست، انتظار نداشتم این صحبت‌ها را مطرح کند. به مربیان حق می‌دهم از شکست تیم‌ خود ناراحت شوند؛ ولی اینها دلیل نمی‌شود که بخواهند هر صحبتی را مطرح کنند.

ضرب‌الاجل 48 ساعته به پرسپولیس

علیرضا علیپور، دبیر هیات رسیدگی به تخلفات فوتبال ایران از ضرب‌الاجل 48 ساعته به مدیرعامل باشگاه پرسپولیس برای ارائه مستندات در مورد اظهارات خود و سرمربی این تیم خبر داد.

وی در گفت‌وگو با فارس افزود: ستاد رسیدگی به تخلفات آمادگی دارد هر گونه مستندات یا گزارش‌های کتبی و شفاهی و ادله باشگاه پرسپولیس را در مورد اظهاراتشان مورد بررسی قرار دهند و با متخلفان با شدیدترین وجه ممکن از نظر قانونی برخورد شود.البته در صورتی که این صحبت‌ها فقط گمانه‌زنی باشد و هیچ‌گونه مستنداتی نداشته باشد با افرادی که چنین صحبت‌هایی را بیان کردند طبق قانون برخورد خواهد شد.

تصمیم قهرمانی زیر ذره‌بین کارشناسان

محمد فنایی: محسن قهرمانی خطای بازیکن سپاهان روی مدافع پرسپولیس را قبل از اخراج ندید و انگار تمرکزش را از دست داده بود.

رضا غیاثی: اگر قهرمانی زودتر صحنه خطا را می‌دید یقینا باید به مهاجم سپاهان کارت زرد نشان می‌داد و نیازی به گرفتن پنالتی و اخراج میثم حسینی نبود، اشتباه او واقعا بر بازی تاثیرگذار بود.

هوشنگ نصیرزاده: کاملا مشخص بود که بازیکن سپاهان در آن صحنه با یک فن کمر باعث سرنگونی سیدمیثم حسینی شد، اما داور این ماجرا را ندید و بعد حسینی ضربه‌ای را که شدت نداشت به بازیکن سپاهان زد که داور این صحنه را دید و یک کارت قرمز به بازیکن پرسپولیس داد که کاملا اشتباه بود.

علی خسروی: خطای اول به شکل آشکاری از طرف بازیکن سپاهان روی بازیکن پرسپولیس اتفاق افتاد و داور باید ضربه آزاد به سود پرسپولیس اعلام می‌کرد، نه خطای پنالتی به سود سپاهان.

پرویز سیار: بازیکن سپاهان فن کمر را به زیبایی زد و خطا می‌بایست به نفع پرسپولیس اعلام می‌شد، این اشتباه بزرگ در دقایق ابتدایی بازی علامت سوال بزرگی است و من نمی‌دانم داور چگونه می‌خواهد این اشتباه خود را توضیح دهد.

نوذر رودنیل: حتی اگر داور این صحنه را از دست داده باشد، کمک‌داور باید به او کمک می‌کرد. باید خطای بازیکن سپاهان گرفته می‌شد و موضوع پنالتی کاملا منتفی بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها