توافق آمریکا و روسیه درمورد سلاح‌های شیمیایی سوریه

در سومین روز از مذاکرات فشرده مقامات آمریکایی و روسی دیروز برسر یک طرح شش ماده‌ای برای کنترل سلاح‌های شیمیایی سوریه توافق شد.
کد خبر: ۵۹۷۱۳۹

به گزارش الجزیره، مطابق این طرح سوریه یک هفته فرصت دارد فهرستی از سلاح‌های شیمیایی خود را ارائه دهد. همچنین بازرسان سازمان ملل باید برای نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه تا ماه نوامبر وارد دمشق شوند.

روزگذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا به اتفاق سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به همراه کارشناسان مربوط برای سومین روز متوالی در ژنو گرد هم آمدند تا راهکاری برای کنترل سلاح‌های شیمیایی سوریه پیدا کنند. به گزارش بی.بی.سی، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پایان نشست دیروز از جزئیات یک طرح شش‌ماده‌ای پرده برداشت که براساس آن سوریه باید فهرستی کامل از تسلیحات شیمیایی خود را ظرف یک هفته ارائه دهد. به گفته وزیر خارجه آمریکا، هدف نهایی این طرح شش ماده‌ای نابودی کامل تسلیحات شیمیایی سوریه تا اواسط سال ۲۰۱۴ میلادی است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم در سخنانی گفت که در این توافق اشاره‌ای به توسل به زور در صورت پایبند نبودن سوریه به مفاد این توافق نشده است. شبکه الجزیره درگزارش خود یادآور شد روسیه و آمریکا توافق کرده‌اند اگر سوریه به تعهد خود عمل نکرد از این پس از طریق شورای امنیت عمل اقدام خواهد شد. روسیه و آمریکا همچنین اعلام کردند که سوریه باید به بازرسان اجازه دسترسی به تمامی تسلیحات شیمیایی این کشور را بدهد.

روزجمعه مقامات بلند پایه کاخ سفید اعلام کردند ایالات متحده انتظار ندارد قطعنامه‌ای از طرف شورای امنیت علیه سوریه به تصویب برسد که در صورت مخالفت دمشق یک‌حمله نظامی را تجویز کند. هفته گذشته مقامات فرانسوی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تهیه کرده بودند تا تحت بند هفتم شورای امنیت به تصویب برسد. این بند استفاده از زور را علیه نقض‌کنندگان قطعنامه مجاز می‌شمارد. روسیه با تصویب چنین قطعنامه‌ای مخالفت کرد.

پس از مذاکرات سه‌جانبه روسیه، سازمان ملل و آمریکا در مورد بحران سوریه طرفین توافق کردند که براساس معاهده مذاکرات خود را پیش برند. درهمین رابطه وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو، واشنگتن و سازمان ملل توافق کردند که حل‌وفصل بحران سوریه براساس معاهده ژنو تنها راه برای پایان خشونت‌ها در این کشور است.

همچنین روز جمعه دولت سوریه اعلام کرد آمادگی آن را دارد تا به کنوانسیون منع تولید و گسترش سلاح‌های شیمیایی بپیوندد. این درخواست سوریه با استقبال جهانی مواجه شد و بسیاری آن را گامی مهم در راه رفع نگرانی‌های بین‌المللی از سلاح‌های شیمیایی سوریه توصیف کردند. درهمین حال سازمان منع تکثیر سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد، ظرف هفته جاری نشستی را برای بررسی درخواست سوریه جهت عضویت در این سازمان برگزار خواهد کرد. پیش از این بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کرده بود کشورش رسما درخواست عضویت در سازمان منع تکثیر سلاح‌های شیمیایی و پیوستن به کنوانسیون منع استفاده از این سلاح‌ها را ارائه کرده است.

حمایت از مخالفان

گفت‌وگوهای بین آمریکا و روسیه درحالی جریان دارد که دولت فرانسه به همراه سه کشور عربستان، اردن و امارات تصمیم گرفتند برای حمایت بیشتر از مخالفان سوریه توافق ‌کنند. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با وزرای این سه کشور یک بار دیگر بر لزوم حمایت بیشتر از مخالفان میانه‌روی سوریه تاکید کرد. روز گذشته مخالفان سوریه نشستی را در ترکیه برگزار کردند تا نخست‌وزیر دولت انتقالی خود را تعیین کنند. هدف از این کار اعتبار بخشیدن به‌ائتلاف مخالفان در سطح بین‌المللی عنوان شده است. گرچه نتایج نشست دیروز تا لحظه تنظیم این گزارش منتشر نشده است، اما برخی خبرها حکایت از امکان تعیین احمد طعمه یکی از چهره‌های مخالفان برای تصدی نخست‌وزیری دارد. قرار بود طعمه روز جمعه برای تصدی پست نخست‌وزیری انتخاب شود، اما تعدادی از اعضای ائتلاف درخواست کردند که این رای‌گیری به روز شنبه موکول شود.

طعمه یکی از چهره‌های اسلامگرای مخالفان سوری، دندانپزشک و متولد دیرالزور است و از مخالفان برجسته نظام بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به شمار می‌آید که از 2007 تا 2010 به دلایل سیاسی در این کشور زندانی بود.

گزارش سازمان ملل

همچنین بان کی مون دیروز از گزارش جدید درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه سخن گفت که در آن «کاربرد سلاح‌های شیمیایی در سوریه تائید شده است». دراین گزارش به این مساله اشاره نشده است که کدام یک از طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند. دبیرکل سازمان ملل متحد که در یک نشست سازمان ملل متحد صحبت می‌کرد، افزود: «باور دارم گزارش (بازرسان) چشمگیر و قاطع خواهد بود، گزارش چشمگیری که نشان خواهد داد که از سلاح شیمیایی استفاده شده است؛ هرچند اکنون پیش از این‌که این گزارش به دستم برسد، نمی‌توانم این مساله را به طور عمومی اعلام کنم.»

آکه سلستروم، کارشناس تسلیحاتی سوئدی ریاست یک هیات از بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل را برعهده داشت که از مناطق مورد حمله شیمیایی در حومه دمشق بازدید کرد. اکنون قرار است گزارش آکه سلستروم منتشر شود.یک دپیلمات در سازمان ملل که نخواست نامش فاش شود، گفته است که آکه سلستروم در تعطیلات آخر هفته (شنبه و یکشنبه) به نیویورک سفر خواهد تا گزارش خود را ارائه کند. نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد گفته است که بان کی مون دوشنبه گزارش آکه سلستروم را به شورای امنیت و دیگر اعضای سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

دیگر خبرهای مربوط به سوریه حاکی از افزایش تعداد ناوهای روسیه در دریای مدیترانه است. به گزارش ایسنا، فرمانده نیروی دریایی روسیه اعلام کرد این کشور قصد دارد در دریای مدیترانه بویژه مناطق نزدیک به سواحل سوریه حضور نظامی خود را توسعه بخشد.این مقام نظامی روس اعلام کرد که قرار است تعداد ناوهای روسیه در مدیترانه به‌ده عدد افزایش یابد.وی در ادامه خاطرنشان کرد: روسیه حضور نظامی نیروی دریایی خود را در مدیترانه تا زمانی که لازم باشد افزایش خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها