همه‌آدم‌های خاکستری سیروس مقدم/ گزارشی از آخرین روز تصویربرداری سریال «بچه‌های نسبتا بد»

سیروس مقدم، اوایل امسال با سری دوم مجموعه «پایتخت» توانست بار دیگر توانایی‌های خود را در ساخت کارهای تلویزیونی پرمخاطب ثابت کند. مقدم قرار بود ماه رمضان امسال هم «بچه‌های نسبتا بد» را روی آنتن بفرستد که این اتفاق رخ نداد تا او زمان بیشتری برای تولید این کار در اختیار داشته باشد.
کد خبر: ۵۹۶۷۴۸
همه‌آدم‌های خاکستری سیروس مقدم/ گزارشی از آخرین روز تصویربرداری سریال «بچه‌های نسبتا بد»

بچه‌های نسبتا بد که برخلاف کارهای دیگر مقدم، با کمترین اطلاع‌رسانی و پوشش گزارشی روبه‌رو شد، روایت چهار جوان خلافکار است که یک گاو صندوق ـ اندوخته موسسه خیریه برای اهدا به زوج‌های نیازمند ـ را به سرقت می‌برند و با این اتفاق، موسسه دچار مشکلاتی می‌شود. از بازیگران این سریال می‌توان به میلاد کی‌مرام (سمیر)، حمید گودرزی (طاها)، یوسف تیموری (تورج)، علی طباطبایی (رهی)، اشکان خطیبی (همایون)، سینا رازانی (سیامک)، مجید مشیری (زرافشان)، شهرزاد کمال‌زاده (طلا)، مهرانه مهین‌ترابی (مادر طاها)، پرویز پورحسینی (پدر طاها)، محمد مطیع (دایی طاها) و... اشاره کرد.

در این سریال صحنه‌ های اکشن زیادی وجود دارد ازجمله تصادف ماشین، زد و خوردهای مختلف، تعقیب و گریز و انفجار.

یکی از سکانس‌هایی که در آخرین روز تصویربرداری، گروه سازنده سریال برای ضبط آن زمان زیادی را صرف می‌کنند تا به بهترین اجرا برسند، مربوط به بدلکاری است.

گروه سازنده این سریال در جاده‌ای که به امامزاده داوود ختم می‌شود یکی از صحنه‌های بدلکاری سریال را ضبط می‌کند؛ صحنه‌ای که در آن قرار است ماشینی از بالای تپه به پایین پرت شود.

سراغ محمود اتحادی، مدیر تولید سریال می‌روم. او می‌گوید: این مجموعه در 26 قسمت برای پخش در پاییز در نظر گرفته شده است. کار از بیست و یکم خرداد کلید خورد و تا به حال چیزی حدود صد لوکیشن داشته‌ایم. امروز هم در جاده امامزاده داوود ضبط داشتیم و باید ماشینی را از پرتگاه به پایین پرت می‌کردیم و منفجر می‌شد. در این کار صحنه‌های اکشن زیادی داشتیم ازجمله تصادف ماشین، زد و خوردهای مختلف، تعقیب و گریز و انفجار.

اتحادی می‌گوید: تعدد لوکیشن‌ها در سریال بچه‌های نسبتا بد، به نسبت کارهای دیگر سیروس مقدم می‌تواند به‌عنوان یکی از ویژگی‌های کار تازه این کارگردان مطرح باشد.

نکته جالب توجه در طرح جدید مقدم حضور نداشتن همسر وی - الهام غفوری - به‌عنوان تهیه‌کننده و حضور سیدکمال طباطبایی به جای اوست.

اجرای عملیات رزمی و بدلکاری

 

/Media/Image/1392/01/16/635007880361682626.jpg

از بخش‌های قابل توجه این سریال بخش اکشن و بدلکاری آن است که طراحی و اجرای آن به عهده علیرضا فتحی و گروه بدلکاری او قرار دارد؛ بخشی که امروز از نزدیک شاهد اجرای آن هستم. فتحی که قبل‌تر در سریال «دیوار» مقدم بخش اکشن را در دست داشت در این سریال هم صحنه‌هایی اکشن را برای او کار کرده است. به‌عنوان نمونه از سکانس‌های به‌ یاد ماندنی سریال دیوار چپ کردن ماشین در اتوبان است که با راهنمایی فتحی از سوی امیرحسین خنجری اجرا شد و انصافا هم سکانس خوبی بود.

خنجری که علاوه بر این در دیوار هم بازی می‌کرد و هم بدلکار بود، در بچه‌های نسبتا بد هم علاوه بر بدلکاری ایفاگر یکی از نقش‌های سریال است.

او در فاصله اجرای بدلکاری در یکی از فصل‌های سریال در این‌باره می‌گوید: در سریال بچه‌های نسبتا بد، نقش محافظ یا بادیگارد رئیس (با بازی سینا رازانی) را بازی می‌کنم و تقریبا شبیه نقشی بود که در سریال دیوار داشتم، اما گسترده‌تر از آن. اول قرار بود فقط بدلکاری کنم، بعد سیروس مقدم تصمیم گرفت نقشی به من بدهد. وقتی نقش را برایم توضیح داد دیدم فردی است که جای کار دارد و با این‌که کمی شبیه نقشم در دیوار است، اما مطمئنا بهتر از آن درآمده است، چراکه در بچه‌های نسبتا بد، عملیات رزمی و بدلکاری را به نسبت سریال دیوار، بیشتر اجرا کرده‌ام.

سکانس بدلکاری با تلاش چندباره گروه بدلکاری، پس از تمرین‌های پیوسته تصویربرداری می‌شود.

ضبط سکانس‌ دیگر که با بدلکاری همراه است، به تعقیب اشکان خطیبی (همایون) و حمید گودرزی (طاها) از سوی یک موتورسوار مربوط است. یکی از بدلکاران (امیرحسین خنجری) سوار بر موتور است و در چند صحنه پیاپی خطیبی و گودرزی را تعقیب می‌کند و در آخر با برخوردی به در ورودی یک ساختمان به زمین می‌افتد.

سیروس مقدم تاکنون انواع سریال‌ها و کارهای تلویزیونی را براساس شرایط زمانی مختلف کارگردانی کرده است. مثلا مقدم «چک برگشتی» را در 16 روز ساخت و اکنون سریال 26 قسمتی بچه‌های نسبتا بد را در دو ماه ساخته و به مراحل فنی رسانده است.

مقدم درباره این‌که چرا پس از حدود ده سریال و همکاری با همسرش الهام غفوری این‌بار با سیدکمال طباطبایی برای تهیه این کار همکاری کرده، می‌گوید: فیلمنامه بچه‌های نسبتا بد برای من متن جذابی داشت و دوست داشتم حتما آن را دست بگیرم و از سویی همسرم تا حدودی درگیر کارهای مربوط به سریال پایتخت بود، به همین دلیل این فیلمنامه از سوی شبکه پیشنهاد شد و آنقدر قصه‌اش مرا درگیر کرد که مصر شدم کارگردانی آن را بپذیرم. او درباره این‌که آیا بچه‌های نسبتا بد هم مانند دیگر آثارش دغدغه‌های اجتماعی دارد، می‌گوید: جذابیت متن به این علت بود که قصه‌ای شهری با سه قهرمان جوان داشت که برای من جالب توجه بود.

کارگردان سریال بچه‌های نسبتا بد درباره پخش نشدن این سریال در ایام ماه مبارک رمضان می‌گوید: این تصمیم سازمان بود که بچه‌های نسبتا بد را در ایامی دیگر روانه آنتن کند، چراکه به هر ترتیب یکی از اولویت‌هایشان برای این ایام سریال کمدی بود و طبیعتا «دودکش» را به دلیل گونه شیرین و مفرحی که داشت، انتخاب کردند.

نقشی با فراز و فرودهای بسیار

میلاد کی‌مرام که نقش اصلی این سریال را عهده‌دار است، درباره چگونگی پذیرش چنین نقشی گفته است: بعد از سریال «نابرده رنج» حدود سه سال بود کار نکرده بودم و به خودم قول داده بودم تا نقش متفاوت از کار قبلی و سریال خوبی پیشنهاد نشود کار نکنم. در ادامه نذری داشتم که دلم می‌خواست در ماه رمضان سریالی را بازی کنم و اوایل که شروع به کار کردیم قرار بود سریال برای این ایام پخش شود. در ضمن نام سیروس مقدم که به عقیده من ستاره کارگردانی در تلویزیون است هر بازیگری را به کار کردن وسوسه می‌کند و من هم از این قاعده مستثنا نیستم.

بازیگر نقش سمیر درباره کاراکتر جدیدی که ایفاگر آن بوده، افزود: نقش سمیر در مقایسه با نقش‌های قبلی‌ام بسیار متفاوت است و در شخصیت پردازی کنش‌های دراماتیک عجیب و فراز و فرود‌های زیادی دارد که بر اساس موقعیت‌های مختلفی که در زندگی برایش اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود این قصه برای مخاطب جذاب شود.

بازیگر فیلم «ملکه» در ادامه گفته است: اصولا زیاد کار نمی‌کنم، اما سعی می‌کنم نقش‌هایی را که قبول می‌کنم به بهترین شکل ممکن اجرا کنم.

به عقیده کی‌مرام یکی از نکاتی که در این سریال بسیار به آن پرداخته شده این که معضلات اجتماع و شخصیت انسان‌ها را راس کار خود قرار داده است. در قصه ما، آدم بد و خوب وجود ندارد. آدم‌ها می‌توانند نسبتا خوب یا بد باشند. این موقعیت‌ها هستند که آدم‌ها را شکل می‌دهند و هر فردی در هر موقعیتی می‌تواند خوب یا بد باشد، درست برخلاف فیلمنامه‌هایی که الان می‌بینیم شخصیت‌ها صرفا خوب یا بد هستند.

شهرزاد کمال‌زاده که یشتر در سریال «راه طولانی خانه» و فیلم‌هایی چون «عقاب صحرا»، «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» و... حضور داشته، در آخرین ساخته سیروس مقدم در نقش طلا بازی می‌کند.

او درباره نقش خود می‌گوید: طلا در این سریال نقش مقابل همایون (با بازی اشکان خطیبی) است. پسر جوانی که به خاطر طلا دست به کاری می‌زند و در ادامه مشکلاتی برایش به وجود می‌آید. در این سریال، اکرم محمدی و مجید مشیری (که نقش پدر و مادر طلا را در این سریال بازی می‌کنند) در کنار خطیبی هرکدام به نوبه خود به من کمک کردند و در اندوختن تجربه‌های تازه برایم سهمی بسزا داشتند.

کمال‌زاده ادامه می‌دهد: نقشم در این سریال کاملا با دیگر نقش‌هایی که تاکنون ایفا کرده‌ام، متفاوت است. البته همیشه سعی کرده‌ام نقش تکراری بازی نکنم و تاکنون هم این اتفاق رخ نداده است.

او درباره موفقیت سریال بچه‌های نسبتا بد در زمان پخش می‌گوید: تا زمانی که کار پخش نشود نمی‌توان درباره موفقیت و پرمخاطب بودنش قضاوت درستی داشت، اما باید بگویم این سریال تمام فاکتورهای موجود برای موفقیت و جذب مخاطب را دارد. از سوژه اصلی گرفته تا تیم بازیگران همه گویای این موضوع است.

در روزی که با حال و هوای سریال جدید سیروس مقدم بیشتر آشنا شدم، باردیگر به سراغ مقدم می‌روم تا درباره ادامه‌دار شدن مجموعه پایتخت از او بپرسم. مقدم می‌گوید: حقیقت این است که ساخت و ادامه این مجموعه به ما بستگی ندارد و خود سازمان صدا و سیما به‌عنوان صاحب اثر باید تمایلی در این‌باره داشته باشد؛ ضمن آن که مردم هم دوست داشته باشند، ادامه پایتخت را ببینند و تا زمانی که این اتفاق‌ها رخ ندهد ما نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم.

مقدم به‌عنوان اول شخص مهم سریال پایتخت بر این نکته هم تأکید می‌کند که تکرار، سبب جذاب نشدن ادامه پایتخت خواهد شد و درباره پایتخت 3 هم این مساله را رعایت خواهیم کرد و به دنبال سوژه‌ای خواهیم بود که مخاطب را جذب کند.

اکنون تا قسمت پانزدهم سریال بچه‌های نسبتا بد تدوین شده و موسیقی و صداگذاری کار نیز در حال انجام است. این احتمال وجود دارد که سریال برای پخش در شب‌های پاییز آماده پخش شود.

از دیگر عوامل سازنده مجموعه بچه‌های نسبتا بد می‌توان به تهیه‌کننده: سیدکمال طباطبایی، نویسنده: پیمان عباسی، تصویربردار: فرشاد گل‌سفیدی، مدیر تولید: افشین قلی‌پور، صدابردار: علی احمدی، طراح صحنه: آرزو غفوری ، طراح گریم: زهره سیه‌پوش، عکاس: پیام ایرایی، جانشین تولید: محمود اتحادی، مدیر تدارکات: آرش صالحی، مدیر برنامه‌ریزی: فهیمه کمالی، دستیار اول کارگردان: مجید کرباسیان، تدوینگر: سیامک مهماندوست، صداگذاری: رامین ابوالصدق، آهنگساز: بهنود یخچالی و... اشاره کرد.

مائده میری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها