آمادگی ایران برای همکاری با آژانس انرژی اتمی

سفیر و نماینده جدید ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر همکاری نزدیک ایران و آژانس برای توافق درخصوص مدالیته تاکید کرد.
کد خبر: ۵۹۶۷۲۲

به گزارش ایرنا، رضا نجفی در نشست شورای حکام آژانس، آمادگی ایران را برای رفع هرگونه ابهام از فعالیت‌های هسته‌ای خود، اعلام کرد و گفت: ما در انتظار همکاری نزدیک با مدیرکل و تیم او در روزهای آینده هستیم.

وی گفت: ما با حسن‌نیت به همکاری خود با آژانس ادامه می‌دهیم تا مدالیته‌های مورد توافق را بیابیم و برای همیشه مسائل موجود را حل و فصل کنیم. ما در انتظار همکاری نزدیک با مدیرکل و تیم او در روزهای آینده هستیم.

نجفی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها بیان کرده که برنامه هسته‌ای‌اش همواره صرفا برای مقاصد صلح‌آمیز بوده است. ایران بر اساس حقوق و تعهدات خود که در معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT)به رسمیت شناخته شده آماده است در تعاملی صمیمانه، هرگونه ابهامی را از فعالیت‌های هسته‌ای خود رفع کند. در این راستا اجازه دهید دچار اشتباه نشویم. مقامات کشورم متعهد هستند تا اطمینان دهند حق مسلم ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای مطابق NPT هرگز به مصالحه گذاشته نخواهد شد.

نماینده ایران در آژانس افزود: ما ضمن انکار قاطعانه ادعاهای مربوط به فعالیت‌هایمان از جمله درباره مکان‌های خاص در ایران، آماده‌ایم تا با آژانس در چارچوب موافقت‌نامه‌ای که اکنون بین دو طرف در حال مذاکره است، به‌طور سازنده همکاری کنیم تا هرگونه ابهامی را در مورد آنها برطرف کنیم؛ مشروط به آن‌که نتایج همکاری ما بدون هیچ قید و شرطی در گزارش‌های آژانس منعکس شود.

وی تاکید کرد: ایران مایل نیست وارد دیگر موضوعات اختلافی شود و ترجیح می‌دهد این موضوعات را مستقیما با آژانس مورد بحث و بررسی قرار دهد تا بتواند با آژانس به توافق رسیده و هر چه زودتر کار محتوایی را آغاز کند.

برنامه‌ریزی روسیه برای تحویل واحد اول نیروگاه در 24 سپتامبر

خبر دیگر مربوط به حوزه هسته‌ای این‌که یوری اوشاکوف، دستیار امور بین‌المللی رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد: تحویل واحد اول نیروگاه هسته‌ای بوشهر به ایران برای بیست‌وچهارم سپتامبر (اوایل مهرماه) برنامه‌ریزی شده است.

سرگئی کریینکو، رئیس شرکت دولتی روس اتم، پیمانکار نیروگاه بوشهر نیز بتازگی اعلام کرد: مراحل تحویل اولین نیروگاه هسته‌ای به طرف ایرانی در مراحل پایانی است.

وی یادآوری کرد: نیروگاه هسته‌ای بوشهر بتازگی به 100 در صد ظرفیت اسمی خود رسیده است.

نیروگاه هسته‌ای بوشهر در سال 2012 با مشارکت کارشناسان روسی راه‌اندازی شد و هم‌اکنون برق تولیدی خود را به شبکه ملی برق ایران وارد می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها