سوریه اعلام کرد به معاهده منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی می‌پیوندد

نشست سه‌جانبه سوریه، آمریکا و روسیه در ژنو

با استقبال جهانی از طرح پیشنهادی روسیه مبنی بر قرار دادن سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت نظارت سازمان ملل و عقب‌نشینی آمریکا از یک حمله نظامی، منابع خبری اعلام کردند امروز قرار است وزرای خارجه سه کشور آمریکا، سوریه و روسیه برای بررسی نحوه اجرای پیشنهاد مسکو در ژنو گرد هم آیند.
کد خبر: ۵۹۶۲۹۰

به گزارش ایسنا، براساس این خبرها قرار است این نشست میان جان کری وزیر امور خارجه ‌آمریکا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه برگزار شود. این درحالی است که واشنگتن می‌گوید در انتظار پیشنهادهای روسیه درخصوص قرار دادن سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت نظارت بین‌المللی است. جان کری روز سه‌شنبه گفت: هرگونه توافقی بر سر این مساله باید با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تضمین شود.

قرار بود بعد از ظهر روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل رایزنی‌هایی پشت درهای بسته داشته باشد اما سفیر استرالیا در سازمان ملل گزارش داد که این نشست لغو شده است. بعد معلوم شد مخالفت روسیه با برگزاری این نشست آن را لغو کرده است.

همکاری روسیه و آمریکا

روسیه گفته است هفته آینده پیشنهادهای خود را درباره نظارت بر تسلیحات شیمیایی در سوریه به آمریکا می‌فرستد. آمریکا نیز می‌گوید این پیشنهادها را به دقت بررسی خواهد کرد. باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز در سخنانی اعلام کرد، مقام‌های مسکو و واشنگتن درباره این ابتکار روسیه رایزنی خواهند کرد و وی نیز درباره این موضوع با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود سخن خواهد گفت. اوباما از کنگره خواست رای‌گیری درباره حمله به سوریه را به تعویق بیندازد تا به راه‌حل دیپلماتیک روسیه در این مورد پرداخته شود. رئیس‌جمهور آمریکا به مردم کشورش تأکید کرد که حکومت سوریه باید درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی پاسخگو باشد. او گفت، آمریکا اکنون هم آماده حمله محدود به سوریه است. رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنان بار دیگر به برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و مدعی شد: سکوت در برابر اقدامات بشار اسد، تهران را هم برای دستیابی به سلاح هسته‌ای جسورتر می‌کند.او گفت: آمریکا پلیس جهان نیست، ولی می‌تواند جلوی حمله شیمیایی به کودکان را بگیرد.

در واکنش به برخی اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر حمله به سوریه، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، دولت آمریکا را از به کارگیری زور علیه سوریه برحذر داشت. به گزارش ایرنا، پوتین روز سه‌شنبه گفت: پیشنهاد روسیه برای نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه فقط در صورتی قابل اجرا خواهد بود که آمریکا و متحدانش درصدد استفاده از زور علیه سوریه برنیایند.

روز دوشنبه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با ولید المعلم همتای سوری خود پیشنهاد کشورش برای نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه را مطرح کرد و المعلم نیز به نمایندگی از طرف کشورش این پیشنهاد را پذیرفت.

قطعنامه شورای امنیت

به محض استقبال جهانی از پیشنهاد روسیه، دولت فرانسه اعلام کرد طرح پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را برای تحت کنترل در آوردن سلاح‌های شیمیایی سوریه آماده کرده است تا در اختیار شورای امنیت قرار دهد. این پیش‌نویس قرار بود روز سه‌شنبه در اختیار شورا قرار گرفته و پیرامون آن بحث شود که این نشست به دلیل مخالفت روسیه لغو شد. درهمین رابطه سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد این کشور حاضر است تا در چارچوبی مشخص تغییراتی را در پیش‌نویس این قطعنامه به وجود آورد. وی گفت: ما آماده‌ایم در پیش‌نویس این قطعنامه تغییراتی بدهیم به شرط این‌که اصول اولیه و اهداف این قطعنامه حفظ شود. پیش‌نویس قطعنامه‌ فرانسه درباره سوریه تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل تنظیم شده و الزام‌آور خواهد بود. مطابق این پیش‌نویس به سوریه 15 روز مهلت داده می‌شود تا مکان نگهداری تمامی سلاح‌های شیمیایی خود را به سازمان ملل اعلام کند.

روز گذشته بازرسان سازمان ملل در اولین گزارش خود پس از خروج از سوریه، اعلام کردند: ادعاهایی وجود دارد مبنی بر این‌که دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی در حومه دمشق استفاده کرده است اما هنوز ما نتوانسته‌ایم به ادله محکمی در این باره دست یابیم. کارشناسان شیمیایی سازمان ملل که روی نمونه‌های جمع‌آوری شده از حومه دمشق تحقیق می‌کنند، دولت و مخالفان سوریه را متهم کردند که مرتکب جنایت‌ جنگی شده‌اند.

از سوی دیگر، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی مدعی شد، سوریه یکهزار تن عامل شیمیایی از جمله گاز خردل و سارین در اختیار دارد. وی خطاب به قانونگذاران آمریکایی گفت که برخی از این عامل‌های شیمیایی به صورت مجزا و در مصارف دوگانه استفاده شده در حالی که سایر عامل‌ها احتمالا در تانکرها حفاظت می‌شود.

در همین رابطه ولید المعلم وزیر خارجه سوریه گفته است دمشق آمادگی دارد که به پیمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی بپیوندد. وی تاکید کرد، سوریه به بندهای این پیمان عمل خواهد کرد. المعلم گفت، دمشق آماده است همه اطلاعات لازم در مورد سلاح‌های شیمیایی خود را به سازمان ملل ارائه کند. وی تصریح کرد سوریه آماده است در زرادخانه سلاح‌های شیمیایی خود را روی نمایندگان روسیه و دیگر اعضای سازمان ملل باز کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها