ارمغان گالری‌های تهران در نیمه شهریورماه

گالری‌های تهران در نیمه شهریورماه سال جاری میزبان نمایشگاه‌های تازه‌ای در زمینه نقاشی و عکس هستند.
کد خبر: ۵۹۴۰۶۵
ارمغان گالری‌های تهران در نیمه شهریورماه

گالری‌های تهران آخرین روزهای فصل تابستان را با نمایشگاه‌های متنوعی در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی پشت سر می‌گذرانند.

گالری نی

در نخستین سال وقوع زلزله آذربایجان شرقی، برای همدردی با آسیب دیدگان این حادثه، نمایشگاه عکسی در گالری «نی» سازمان فرهنگی هنری فارسی‌زبانان (ای آی تی) برپا می‌شود.

این نمایشگاه دربر گیرنده  حدود 30 عکس‌ سیاه و سفید در ابعاد بزرگ 105 در 75 و 100 در 150 سانتیمتری از مهدیه میرحبیبی است که از شانزدهم شهریور ماه جاری از ساعت 17 گشایش می‌یابد.

«حیدر بابا! آسمان‌ها ابریست» (حیدر بابا! گویلر بوتون دوماندی) عنوان این نمایشگاه است که با حمایت سازمان جوانان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی  ایران برگزار خواهد شد.

نمایشگاه یاد شده تا 22 شهریورماه جاری از ساعت 10 تا 20 در نگارخانه‌ «نی» واقع در خیابان موحد دانش (اقدسیه)، شرق به غرب، بعد از سباری (آجودانیه)، کوچه نیلوفر، پلاک 3 ، سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان ادامه دارد.

میرحبیبی پیش از این نمایشگاه‌ انفرادی عکس (همراه باد در موگادیشو) در کشور هند  را  آبان 1390 برگزار کرده و مجموعه عکس‌هایش را با عنوان «به رنگ سومالی» در خانه هنرمندان تهران فروردین 1391 و در نگارخانه صلح تهران اسفند 1390 به نمایش گذاشته است.

میرحبیبی برگزیده نخست جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش عکس و منتخب بهترین مجموعه عکس سال سومالی در دهمین جشن تصویر سال هم بوده است.

گالری گلستان

رویداد تابستانه گالری گلستان یا به عبارتی نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» عصر جمعه 15 شهریورماه 92 با حضور 177 هنرمند آغاز به کار می‌کند.

این بیست و یکمین دوره رویداد «صد اثر صد هنرمند» است که از سال 1371 هر تابستان در گالری گلستان برپا می‌شود و در آن آثار چهار نسل از هنرمندان معاصر ایران زیر یک سقف به نمایش و فروش گذاشته می‌شود. امسال 256 هنرمند با آثارشان برای «صد اثر صد هنرمند» اعلام حضور کردند که لیلی گلستان سرانجام آثار 177 هنرمند را انتخاب کرده است؛ همه آثار حداکثر ابعاد 50×70 سانتیمتر دارند تا امکان نمایش همه آن‌ها فراهم شود. بزرگ‌ترین اثر به یک نقاشی از زنده‌یاد سهراب سپهری تعلق دارد که 100×70 سانتیمتر است.

در این نمایشگاه آثاری از بزرگان هنر تجسمی معاصر ایران سهراب سپهری، فریده لاشایی، سیدمحمد احصایی، پرویز کلانتری، پروانه اعتمادی، نصرالله افجه‌ای، حسین محجوبی، ژازه تباتبایی، محمدعلی ترقی‌جاه، محمدابراهیم جعفری، جعفر روحبخش، منوچهر معتبر، اردشیر محصص، غلامحسین نامی، بهمن نیکو، یعقوب عمامه‌پیچ، بهرام دبیری، ابراهیم حقیقی، نصرت‌الله مسلمیان در کنار آثار هنرمندانی جوان‌تر چون علیرضا سعادتمند، حسین چراغچی، دلبر شهباز، شهرزاد غفاری و... به نمایش گذاشته می‌شوند.

 علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه از عصر جمعه 15 شهریورماه به گالری گلستان به نشانی گالری گلستان، دروس، خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، خیابان شهید کماسایی، پلاک 34 مراجعه کنند.

گالری هما

‎نمایشگاه انفرادی عکس‌های علیرضا چیتایی با عنوان «کنش درون» از بعدازظهر جمعه 15 شهریورماه 92 در گالری هما گشایش می‌یابد.

علیرضا چیتایی در این نمایشگاه 14 فتومونتاژ را در ابعاد 70×100 سانتیمتر به نمایش می‌گذارد. وی در بخشی از یادداشت عکاس برای این نمایشگاه می‌نویسد: «در فضایی بی‌زمان و بی‌مکان، از میان سایه‌هایی تیره موجوداتی غریب خود را نمایان می‌سازند و با چشم‌هایی آغشته به شک و تردید به من می‌نگرند و پس از لحظه‌ای کوتاه از نظر پنهان می‌شوند. به یکی از آنها نزدیک می‌شوم. به آرامی دستم را به سمت بدن پوشیده از خزش می‌برم، می‌خواهم لمسش کنم، بدن سبکش از تعادل خارج می‌شود و به روی زمین می‌افتد. انگار سال‌ها پیش از این مرده است. در درونم خلائی ایجاد می‌شود.»

علیرضا چیتایی متولد 1358 در تهران است که به کار فیلمسازی و عکاسی اشتغال دارد. ساخت یازده فیلم کوتاه و انیمیشن، حضور در بیش از پنجاه جشنواره داخلی و بین المللی، برگزاری دو نمایشگاه انفرادی در گالری گلستان و خانه هنرمندان و دریافت جوایزی از جشنواره‌های مختلف در کارنامه‌ی کاری او به چشم می‌خورد.

این نمایشگاه روز جمعه 15 شهریورماه ساعت 16 گشایش خواهد یافت و تا 26 شهریورماه جاری همه روزه از ساعت 11 تا 19 دایر است.

گالری هما در خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد ۱ واقع است.

گالری ایده

نمایشگاه آثار علیرضا جوادی و وجیهه رجاییه با عنوان «کمی نزدیک‌تر بیا»، روز جمعه 15 شهریورماه در گالری ایده افتتاح می‌شود.

 نمایشگاه آثار علیرضا جوادی و وجیهه رجاییه در برگیرنده 14 اثر انتزاعی و خط نقاشی از این دو هنرمند است. اغلب آثار این نمایشگاه که فضایی انتزاعی دارند را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. برخی از آثار انتزاعی نمایشگاه، حالتی رستاخیرگونه و انفجاری را در درون اثر نشان می‌دهد و برخی دیگر حالتی سرد و یخ زده دارند.

همچنین در این مجموعه، برخی از آثار همراه با خط نوشته‌هایی‌ هستند که هنرمند بر اساس شکل فرمی خطوط برای ترکیب‌بندی اثر، به ارائه آنها پرداخته است. با در کنار هم قرار گرفتن رنگ‌های انفجارگونه در پهنه بوم و یخ زدگی گستره تابلوها به همراه رقص حروف در این آثار، به نوعی مخاطب را ارجاع به این کلام انجیل یوحنا می‌دهد که «در ابتدا کلمه بود.»

نمایشگاه آثار علیرضا جوادی و وجیهه رجاییه با عنوان «کمی نزدیک‌تر بیا»،از ساعت 16 روز جمعه 14 شهریور افتتاح و تا 21 شهریورماه ادامه دارد.

گالری آریا

عصر سه‌شنبه 12 شهریورماه 92 نمایشگاه گروهی عکاسی تبلیغاتی با عنوان «توسی» با گردآوری یدالله ولی‌زاده در گالری آریا افتتاح می‌شود.

آیدین انوشه، سینا پورسهی، میلاد پروز، آرزو سردارنیا، مجتبی سلیمان‌زاده، گیتی درختی، علی روحانی، پانته‌آ قدسی، مهتاب کاشانپور، مانا مالکی و بهارک میر رضوی عکاسان شرکت‌کننده در این نمایشگاه هستند.

در بخشی از متن بروشور نمایشگاه آمده است: «در دنیای امروز با وجود بمباران تصاویر و تبلیغات که سرعت و جذابیت، فاکتورهای اصلی آن شده‌اند، توان نگه داشتن مخاطب پای اثر برای تامل در باب لایه‌های پنهان و رسیدن به وجه اندیشه آن کاری بس دشوار است که به نظر، روش آن جز از طریق تکنیک و فرم نیست.

در حالی که روز به روز شاهد بیشتر شدن ارتباط هنر معاصر و تبلیغات هستیم اما همچنان راه عکاسی تبلیغاتی راهی سخت به نظر می آید. فریاد بلند عکاسی تبلیغاتی، ترکیب خلاقیت مفهومی و خلاقیت تکنیکی است و حرکت دقیق و ظریف بین این دو وجه که هر لحظه لغزش می تواند آسیبی در هویت این سبک باشد از ویژگی‌های ذاتی عکاسی تبلیغاتی است. ادعای این روش، جلوه بصری در کنار دغدغه‌های پنهان است در این مسیر روش حرف زدن و اندیشه جز گذر از دروازه تکنیک و خلاقیت نیست.»

این نمایشگاه سه‌شنبه 12 شهریورماه ساعت 16 گشایش خواهد یافت و تا 19 شهریورماه 92 هر روز از ساعت 10 تا 20 و جمعه‌ها از 16 تا 20 دایر است.

گالری آریا در خیابان ولیعصر، بالاتر از سه‌راهی دکتر بهشتی (عباس آباد)، کوچه زرین، پلاک 10 واقع است.

گالری باغ فردوس

نمایشگاه عکس‌های تلفیقی مهراد مسلمیان با عنوان «شهر پارازیت» در کافه گالری باغ فردوس برپاست.

مهراد مسلمیان که در این نمایشگاه آثارش را به صورت تلفیقی به نمایش گذاشته است، درباره این عکس‌ها توضیح داد:  پارازیت، نا هنجاری، محدوده‌ای که همیشه خودمان برای خودمان مقرر کرده‌ایم. ناشی از تأثیراتی است که ما بر طبیعت می گذاریم و تاثیراتی که از عواقب رفتار ما، طبیعت بر ما باز می‌تاباند که البته شرایط جغرافیایی حاصله و حواشی آن بر ما پنهان نیست. این نا هنجاری ها و رفتارهای غلط را ما هر روز، در خواب و بیداری می بینیم و این اتفاقی است که برای همه نسل بشر هر روز رخ می دهد.

مهراد مسلمیان متولد سال 1367 است و منتخب مسابقه «ایتاکا» یونان در سال 2008 میلادی با موضوع صلح و برگزیده جایزه مسابقه خانه عکاسان در سال 1388 است.

نمایشگاه عکس‌های تلفیقی مهراد مسلمیان با عنوان «شهر پارازیت» از 8 تا 18 شهریورماه همه روزه از ساعت 17 تا 21 میزبان علاقه‌مندان هنرهای تجسمی خواهد بود.

گالری شکوه

نمایشگاه نقاشی های هومن بیات در گالری شکوه  تا 19 شهریور ماه تمدید شد.

در پنج روز نخست برپایی این نمایشگاه سه اثر از مجموعه « کیف قاپ ها» و یک اثر از مجموعه «کودکان» هومن بیات به فروش رسیده است، این نمایشگاه که حاوی نقاشی های فیگوراتیو و کنش های نقاشانه جالب توجه در بهره مندی از تکنیک های مختلف است ، چهار موضوع محوری را مد نظر خود قرار داده،  «کیف قاپ ها» شامل شش اثر، «کودکان» 11 اثر، «آتش و انسان» دو اثر  و«سیل پاکستان» که در سال 2010 اتفاق افتاد یک اثر این نمایشگاه را در بر می گیرد.

هومن بیات در مورد آثاری که در این نمایشگاه ارائه داده است، گفت: اتودهای اولیه مجموعه «موتورسواران کیف قاپ» را سه سال پیش شروع کردم، اما استارت اولیه این مجموعه با بدنیا آمدن دخترم همزمان شد و همین موضوع فضای آثارم را تغییر داد و وارد فضای کودکان شدم، پس از آن هر دو مجموعه  «کیف قاپ ها» و «کودکان »را همزمان با هم کار کردم.

او در مورد استفاده از رنگ های مختلف در آثارش گفت: رنگ ها در آثارم جایگاه ویژه ای دارند و بیشتر از هر چیزی مرا مجذوب می کنند به همین دلیل توجه بیشتری به آن دارم. معمولا سعی می کنم تمام فضای آثارم رنگین باشد. بوجود آوردن رنگی که مد نظرم است کار بسیار سختی است و همیشه نوعی چالش و جنگ برای من محسوب می شود که هیچگاه پایان نمی یابد.

هومن بیات متولد 1357 ملایر است، 18 سال است که به شکل حرفه ای نقاشی می کشد، او را می توان هنرمندی خودآموز در زمینه نقاشی نامید، بیات در سال 74 یک نمایشگاه طراحی سورئال در همدان داشته است و این دومین نمایشگاه وی محسوب می شود.

این نمایشگاه تا نوزدهم شهریور ماه در گالری شکوه واقع در بلوار اندرزگو،خیابان شهید سلیمی، کوچه امیر نوری ، پلاک 19 دایر است.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها