گالری‌های تهران در آخرین ماه تابستان

موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای معاصر فلسطین و گالری‌های طراحان آزاد،‌ مژده،‌ ایده و هما برنامه‌های تازه‌ای را برای نخستین روزهای آخرین ماه تابستان تدارک دیده‌اند.
کد خبر: ۵۹۰۳۵۰
گالری‌های تهران در آخرین ماه تابستان

تابستان به آخرین ماه خود رسیده است و با خنک‌تر شدن هوا گالری‌های تهران نیز رفته رفته از خواب تابستانی خود بیدار می‌شوند و در تدارک برنامه‌های تازه‌ای برای آخرین روزهای فصل تابستان خواهند بود.

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران از روز گذشته برای اولین میزبان نمایشگاه بزرگی از آثار هنرمندان جنبش سقاخانه شده است که برای اولین بار در تمام گالری‌های موزه به نمایش گذاشته شده است.

در این نمایشگاه آثاری از هشت هنرمند مکتب سقاخانه شامل منصور قندریز،‌ حسین زنده‌رودی، فرامرز پیلارام، مسعود عربشاهی، پرویز تناولی، ناصر اویسی، ژازه طباطبایی و صادق تبریزی روی دیوار رفته است که همه این آثار دو بعدی و شامل نقاشی،‌ طراحی و چاپ است به جز آثار تناولی و ژازه طباطبایی که آثار حجمی آن‌ها نیز در این نمایشگاه پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.

این هشت هنرمند از جمله هنرمندان فعال در جنبش سقاخانه بودند که در فاصله سال‌های 1340 تا 1355 فعالیت داشته‌اند و هنرمندان دیگری در سال‌های بعد متأثر از این هشت هنرمند، آثاری را خلق کردند.

در این نمایشگاه حدود 100 اثر در موزه هنرهای معاصر روی دیوار رفته است که بخش بزرگی از این آثار را از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و بخش دیگری را هم از گنجینه موزه امام علی (ع) و آرشیو شخصی هنرمندان گردآوری کرده‌اند.

نمایشگاه مروری بر آثار جنبش سقاخانه در هنر معاصر ایران تا آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

موزه هنرهای معاصر فلسطین  

موزه هنرهای معاصر فلسطین با نمایشگاهی از عکس‌های «سلیمان غندوز»، تصویر جدیدی از قدس، قبله اول مسلمانان جهان را برای علاقه‌مندان به نمایش خواهد گذاشت.

این نمایشگاه همزمان با اجلاس بین المللی روز جهانی مسجد، از سوی موزه هنر های معاصر فلسطین و با همکاری جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه، مسجد الاقصی قبله اول مسلمین و معراج گاه پیامبر اعظم با نگاهی زیبایی شناسانه، از دوربین این هنرمند برجسته ترک به تصویر کشیده شده است.

این آثار با نگاهی هنرمندانه به معماری، جلوه های حضور این بنای مقدس در زندگی مردم فلسطین، موقعیت محوری قدس در تشکیل صفوف جماعت و اجتماعات مختلف عبادی - سیاسی، تجلیاتی بدیع از این نگین درخشان غرور، حماسه و مقاومت جهان اسلام را به نمایش گذاشته است.

نمایشگاه «قبله اول» از امروز چهارشنبه 30 مرداد ماه در سالن سران کنفراس اسلامی، میزبان حضور هنرمندان و علاقه مندان خواهد بود.

گالری مژده

گالری مژده عصر جمعه یکم شهریورماه میزبان نقاشی‌خط‌های سه بعدی پیمان شعفی است.

عنوان نمایشگاه شعفی «twisted characters» به معنای «حروف پیچ خورده» است که او در این نمایشگاه 10 تابلو نقاشی خط ارائه داده است.

شعفی از تکنیک های مختلفی چون رنگ روغن، رنگ صنعتی، ترکیب مواد و اکرلیک در خلق آثارش بهره گرفته است.

آثار او در این نمایشگاه شامل دو دسته حروف پیچ خورده و اشعار حافظ است که بر روی بوم های  دست ساز سه بعدی نقش بسته اند.

در آثار شعفی نوآوری‌هایی دیده می‌شود. او آثارش را بر روی بوم هایی بعد دار به شکل اشکال هندسی ارائه داده است زیرا معتقد است سالیان زیادی است که هنرمندان بر روی بوم های ساده و تخت کار می کنند و این باعث نوعی خستگی در مخاطبان شده به همین دلیل بدنبال ایجاد نوعی تنوع در شکل بوم ها بوده و آنها را به صورت سه بعدی و اشکال هندسی تو در تو درآورده است.

پیمان شعفی کار خود را با خطاطی سنتی آغاز کرده است. مهارت وی در خطاطی نستعلیق و به کارگیری آنها در نقاشی های آبستره است.

او در سال 1353 متولد شده است و تاکنون نمایشگاه های مختلفی در ایران و دبی و آمریکا داشته است.

این نمایشگاه به مدت 10 روز در گالری مژده واقع در سعادت آباد، علامه شمالی، خیابان 18 شرقی، پلاک 27 واحد یک برپا خواهد بود و علاقه‌مندان می توانند از ساعت 16 الی 20 از آن دیدن کنند.

گالری ایده

نمایشگاه عکس و ویدیو آرت فرزانه محمدیان با عنوان «موازی» روز جمعه اول شهریورماه در گالری ایده برپا می‌شود.

محمدیان در اولین نمایشگاه انفرادی خود 15عکس و یک ویدیو آرت را در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد داد.

محمدیان در این مجموعه آثار، نگاهی ساختارشکنانه به جهان فرمال عکاسی داشته و از دریچه دوربین خود به موضوع «کارواش» نگاه کرده است.

خشونت، زیبایی، دنیای پرکنش و لحظه‌های خلق شده در این رویداد روزمره در قاب تصویر محمدیان روایتی نقاشانه و انتزاعی به خود گرفته است.

نمایشگاه عکس و ویدیوآرت «موازی» از ساعت 16 روز جمعه اول شهریورماه در گالری ایده افتتاح می‌شود و تا 14 شهریورماه ادامه دارد.

علاقه‌مندان همه روزه از ساعت 10 تا 17 می توانند با مراجعه به گالری ایده واقع در خیابان کریم خان، خیابان خردمند شمالی، خیابان هجدهم، شماره 36، از این نمایشگاه دیدن کنند.

گالری هما

نمایشگاه «سری شاد» شامل آثار پورنگ پیرعطایی است که قرار است 100 اثر خود را به گالری هما ببرد.

پیرعطایی در این نمایشگاه با برداشتی از طبیعت و فرم‌های انسانی و حیوانی شخصیت‌های کمیک را طراحی کرده که عنوان نمایشگاه خود را نیز بر همین اساس انتخاب کرده است.

در این نمایشگاه آثاری با استفاده از پاستل روغنی ارائه می‌شود.

نمایشگاه «سری شاد» جمعه یکم شهریور ماه افتتاح می‌شود و تا 12 شهریور در گالری هما برپاست.

علاقه ‏مندان می‏‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به گالری هما واقع در خیابان ولیعصر- بین ظفر ونیایش- کوچه بابک بهرامی- پلاک 58-واحد یک مراجعه کنند.

گالری طراحان آزاد

«شکارچی می‎گریزد» عنوان نمایشگاهی است شامل آثار زرتشت رحیمی که روز جمعه اول شهریورماه در گالری طراحان آزاد روی دیوار می‌رود.

در نمایشگاه حدود 10 اثر با فضایی گرافیکی و با استفاده از حروف و برخی نشانه‌ها به نمایش درخواهد آمد که متأثر از رشته تحصیلی این هنرمند است.

زرتشت رحیمی تاکنون نمایشگاه‎های گروهی بسیاری برگزار کرده است و همچنین منتخب نمایشگاه «global generation» در شهر فرایبورگ آلمان در سال 1388 و برگزیده منتخب نسل نو دوره چهارم نیز بوده است.

علاقه‌مندان برای بازدید از آثار این نمایشگاه می‎توانند از یکم تا ششم شهریور به گالری طراحان آزاد واقع در میدان گل‌ها، میدان سلماس، پلاک پنج مراجعه کنند.

گالری لاله

گالری لاله میزبان آثاری از موزه گرافیک ایران است که به پوسترهای تئاتر در فاصله سال‌های 1348 تا 1368 اختصاص دارد.

این نمایشگاه به مناسبت دومین جشنواره تئاتر شهر و با حمایت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در نگارخانه لاله برگزار شده است که تا ششم شهریورماه ادامه دارد.

در این نمایشگاه آثار طراحان پوسترهای دو دهه تئاتر ایران همچون مرحوم ممیز،‌ قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، صادق بریرانی، هومن مرتضوی، عباس سارنگ، مرتضی اتابکی،‌ یحیی پاکدل، امیر اسمی، آرش تنهایی،‌ مجید کاشانی، مهدی فاتحی و... به نمایش درآمده است.

علاقه‌مندان می توانند برای بازدید از نمایشگاه تا چهارشنبه ششم شهریورماه از ساعت 10 تا 19 به نگارخانه لاله واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبروی پارکینگ طبقاتی مراجعه کنند. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها