اثرات رفتار غیر کلامی‌ بر تربیت کودک

بچه‌ها با پند و اندرز مؤدب نمی‌شوند

آموزش احترام گذاشتن به دیگران و بخصوص بزرگ‌ترها، یکی از نکات مهم و اساسی در تربیت کودکان است. خوب است که همه کودکان بدانند و بیاموزند که بادیگران با ادب و احترام برخورد کنند، اما در این زمینه نباید از نقش والدین غافل شد؛ والدین می‌توانند با رفتار خود به کودک بیاموزند چرا و چگونه باید به دیگران احترام بگذارد.
کد خبر: ۵۹۳۱۸۹

برای آموزش ادب و احترام به کودکان و کنترل رفتارهای بی‌ادبانه و ناپسند او لازم است:‌

* الگوی خوبی برای او باشید. اگر می‌خواهید کودک کاری را انجام دهد، شما هم باید به آن عمل کنید.

* بگویید چه انتظاری دارید. پدر و مادر باید انتظارات خو را به کودک بگویند. تا او بداند که همیشه و در هر شرایطی باید مودب باشد. بنابراین اگر انتظارات شما بیشتر باشد ـ البته منطقی ـ بچه‌ها هم بیشتر به آن اهمیت خواهند داد.

* به آنها آموزش دهید. به کودک یاد بدهید. باید احترام بگذارد و با هر ابزاری او را تشویق به این کار کنید.

* او را تشویق کنید. هر وقت کودک از کلمات محترمانه استفاده می‌کند و گفتارش همراه با ادب و احترام است، او را تشویق کنید. به او نشان دهید که شما متوجه برخورد مثبت او می‌شوید و برایش ارزش قائل هستید.

* با او صحبت کنید. زمانی که کودک دیگری را دیدید، در مورد رفتار او با فرزند خود صحبت کنید. رفتارهای محترمانه یا بی‌احترامی‌های او را مشخص کرده و در مورد آنها با کودک‌تان‌ صحبت کنید.

* برخوردش را اصلاح کنید. محکم و قاطعانه به او بیاموزید چگونه باید با احترام برخورد کند. البته حواستان باشد هنگامی که می‌خواهید رفتار او را اصلاح کنید، احترام را در رفتار خودتان در نظر داشته باشید.

* کودک را درک کنید. کودکان در حال رشد هستند و هم زمان می‌آموزند چگونه باید برخورد کنند. بنابراین ممکن است گاهی به دلیل این‌که نمی‌دانند شیوه صحیح برخورد چیست، واژه‌ای را انتخاب ‌کنند یا به شیوه‌ای خاص برخورد نمایند که مورد پسند شما نیست.

* رفتارهای خوب را تقویت کنید. هر از چند گاهی رفتارهای خوب کودک را به او یادآوری کنید. آنها باید بدانند رفتار خوب چه حس‌ و ‌نتایجی برایشان دارد.

البته به خاطر بسپارید که تشویق‌های شما نباید او را عادت دهد همیشه برای هدیه و پاداشی خاص، با احترام برخورد کند، بلکه باید ارزش این برخورد را درک کرده و همیشه چنین شیوه‌ای را پیش بگیرد.

>> جام جم/ ضمیمه چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها