شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در بخش‌های خیابانی، کودک و نوجوان و عروسکی از دهم تا چهاردهم شهریور به میزبانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز در این شهر آغاز می‌شود و در هفته اول مهر در بخش‌های صحنه‌ای و مهمان، به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت و با همکاری مرکز هنرهای نمایشی در تهران و به دبیری حسین مسافرآستانه ادامه می‌یابد.
کد خبر: ۵۹۲۳۵۱
تئاتر مقاومت، از جشنواره تا صحنه

این جشنواره هم‌اکنون جایگاهی تثبیت شده میان اهالی هنر نمایش دارد و توجه هنرمندان و منتقدان این هنر را به خود جلب کرده است، اما باید دید این جشنواره در دوره‌های گذشته چه دستاوردهایی داشته که نیاز به تقویت آن وجود دارد و با چه آسیب‌ها و کمبودهایی دست به گریبان بوده است. تداوم نداشتن برگزاری هر ساله این جشنواره، نکته‌ای است که مسعود دلخواه، کارگردان تئاتر درباره آن می‌گوید: استمرار نداشتن برگزاری جشنواره‌هایی با مضامین مقاومت، لطمه‌ای به جریان هنر متعهد در این حوزه می‌‌زند. برای مثال جشنواره تئاتر دفاع مقدس به صورت مستمر ادامه نیافت و باعث شد اعتباری که باید این جشنواره‌ها میان هنرمندان و مردم داشته باشد، محقق نشود.

او می‌افزاید: باید برای اجرای عمومی آثار نمایشی در زمینه تئاتر مقاومت زمینه‌سازی کرد و در طول سال شاهد اجرای آنها باشیم و فقط به جشنواره‌ها محدود نشوند و سالن‌های نمایشی در طول سال پذیرای اجرای این‌گونه آثار نمایشی باشند.

این کارگردان با تاکید بر این‌که اصولا تئاترهای موضوعی در کل دنیا داوطلبان و مخاطبان خاص خود را دارد‏، اظهار می‌کند: هنرمندان و مخاطبان خاصی به موضوع مقاومت گرایش دارند و نباید انتظار داشت همه هنرمندان و همچنین مخاطبان، به این موضوع علاقه‌مند باشند. همان‌گونه که نمایش‌هایی با مضامین کودک و نوجوان ‏، بانوان، آثار دینی و مذهبی هم علاقه‌مندان خاص خود را دارند.

او تاکید می‌کند: متاسفانه در ایران هنرمندان همواره با محدودیت مواجه بوده‌اند و از سوی دیگر، کمبود امکانات باعث از بین رفتن انگیزه هنرمندان برای گرایش به این حوزه شده است. برای استفاده از مضامین دفاع مقدس و مقاومت باید هنرمند ضمن حفظ چارچوب‌ها، احساس آزادی کند. در این صورت است که می‌تواند اثری خلق کند که روی مخاطب تاثیر بگذارد و در عین حال هم باید از شعار به دور باشد و به عمق وقایع بپردازد.

کلیشه‌ای شدن، آسیب تئاتر مقاومت

حمید پورآذری، کارگردان، مشکل اصلی تئاتر مقاومت را در کلیشه‌ای شدن آن می‌داند و می‌افزاید: عده‌ای براین باورند تئاتر مقاومت تا حدی دچار کلیشه شده است که شاید یک دلیل آن اعمال برخی محدودیت‌ها از سوی سیاستگذاران در مقابل راه هنرمندان باشد.

او اظهار می‌کند: هنرمندان ما پس از گذشت 34 سال از انقلاب اسلامی ایران با خطوط قرمز بویژه در بخش نگارش نمایشنامه آشنا هستند و بهتر است برای خارج‌شدن از مرزهای کلیشه‌ای کمی ممیزی را کمرنگ‌تر و به هنرمندان اعتماد کنند.

پورآذری با اشاره به بی‌شمار بودن موضوعات قابل پرداخت در حوزه تئاتر مقاومت می‌گوید: شاید این روزها کمی با مشکل متن مواجه‌ایم که تئاتر دفاع مقدس و مقاومت درگیر تکرار شده است، در حالی که موضوعات قابل پرداخت در این زمینه بی‌شمارند و نگاه خلاقانه نمایشنامه‌نویسان را طلب می‌کند.

آسیب‌های ناشی از بی‌نظمی در برگزاری

کورش زارعی که تاکنون آثار متنوعی را با مضمون دفاع مقدس و مقاومت روی صحنه برده است درباره برپایی جشنواره تئاتر مقاومت می‌گوید: جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره بسیار خوب و بااهمیتی است، همان‌طور که بی‌نظمی در برگزاری آن کاهش تولید آثار نمایشی با موضوع دفاع مقدس و مقاومت را در پی دارد، توجه به این جشنواره نیز در ترغیب هنرمندان برای تحقیق، پژوهش و نگارش متن نقش بسزایی خواهد داشت.

این هنرمند تئاتر در تشریح دلایل توجه نداشتن هنرمندان به تولید نمایش‌هایی که دربرگیرنده موضوع دفاع مقدس هستند، می‌گوید: یکی از دلایل کم‌بودن گرایش هنرمندان برای تولید آثار نمایشی با موضوع مقاومت و دفاع مقدس، حمایت اندک از این آثار است، چرا که هنرمند با توجه به ارزش و اهمیت این موضوع برای تولید اثر، از افراد حرفه‌ای دعوت به همکاری می‌کند، در حالی که اجرای نمایشش با وجود تلاش چندین ساعته در هر روز، فقط به‌چند اجرای جشنواره‌ای معطوف می‌شود و پرونده نمایش با به پایان رسیدن جشنواره بسته می‌شود و افراد بلاتکلیف می‌مانند.

این هنرمند تئاتر، اکتفا نکردن به برگزاری جشنواره دفاع‌مقدس را از جمله راهکار‌های مهم در رشد تئاتر دفاع‌مقدس و تئاتر مقاومت می‌داند و می‌افزاید: سفارش متن و خلق نمایش با این موضوع، اختصاص منبع مالی برای حمایت از اجرای این آثار، در نظر گرفتن سالن نمایش مناسب برای تولید و اجراهای سالانه نمایش‌های دفاع مقدس می‌تواند، هم به رشد کیفی آثار کمک کند و هم باعث آشنایی مردم با این رویکرد موضوعی شود.

او در آسیب‌شناسی مشکلات موجود در این حوزه می‌گوید: متاسفانه اکنون برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مناسبی برای این موضوع نمایشی وجود ندارد، بنابراین بهتر است در پایان هر سال ردیف بودجه‌ای برای اجرای آثار نمایشی سال آتی در نظر گرفته شود و با انتشار فراخوان کارگردانان و گروه‌های حرفه‌ای برای تولید نمایش‌های جدید، متنوع، سرشار و خلاق دعوت شود، هم نمایش‌های فاخری تولید شوند و هم آثار ارزشمندی به اجرا در آیند.

زارعی همچنین می‌گوید: همان‌طور که در سبک زندگی ایرانی باید به فرهنگ غنی، آداب و سنن، رسوم و قومیت، فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، مذهب و دین توجه داشته باشیم، در تولید نمایش نیز می‌توان با گرایش به موضوع دفاع مقدس و مقاومت به سمت تئاتر ملی حرکت داشت. همچنین مسئولان، نمایندگان مجلس و مدیران کشوری می‌توانند با توجه به این موضوع به عنوان بحث ملی، تولید آثار با مضامین دفاع مقدس و مقاومت را بیشتر مورد حمایت قرار دهند.

تئاتر مقاومت درگلزار شهدای گمنام تبریز

مراسم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت، یازدهم شهریور در گلزار شهدای گمنام تبریز که نزدیک مرقد دو امامزاده به نام‌های عون‌بن‌علی و زید‌بن‌علی است، برگزار خواهد شد و علاوه بر خاص بودن مکان برگزاری مراسم، شاهد اجرای برنامه‌های متنوعی از جمله اجرای نمایش خیابانی و پرده‌خوانی نیز خواهیم بود.

ده گروه در بخش کودک و نوجوان و تئاتر عروسکی و 11 گروه نمایشی هم در بخش تئاتر خیابانی به رقابت خواهند پرداخت. علاوه بر این 200 هنرمند و مهمان هم در تبریز حضور پیدا می‌کنند. همچنین دو کارگاه آموزشی از سوی دو استاد بین‌الملل به نام‌های چنگیز اوزک از ترکیه و کارلئوس از نروژ برگزار خواهد شد. این کارگاه از یازدهم تا چهاردهم شهریور و هر روز در دو نوبت در سالن‌های مجتمع فرهنگی و هنری تبریز، خانه‌تئاتر تبریز و تالار استاد مبین برپا خواهد شد که علاوه بر حضور ده کارگردان حاضر در جشنواره 20 نفر هم پس از انجام ثبت‌نام در این کارگاه آموزشی شرکت خواهند کرد.

فروغ شمیم / جام​جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها