زنگنه: با همه کشورها و شرکت‌های بزرگی که می‌توانند در توسعه نفت ایران نقش داشته باشند، مذاکره خواهیم کرد

وعده افزایش تولید و صادرات نفت ایران

وزیر نفت که در راس هیاتی از مدیران و معاونان شرکت ملی نفت ایران با سفر به پارس جنوبی از طرح‌های این منطقه استراتژیک بازدیدکرد، از افزایش قریب‌الوقوع تولید و صادرات نفت ایران خبر داد.
کد خبر: ۵۹۰۷۷۳

به گزارش خبرنگار اعزامی جام‌جم به عسلویه، بیژن نامدارزنگنه در این سفر با تشریح راهکارهای ضربتی برای احیای جایگاه ایران در بازارهای جهانی انرژی تاکید کرد: ایران تمام تلاش خود را برای بازگشت قدرتمند به بازارهای نفت به کار خواهد گرفت و صادرات نفت ایران با وجود معضلاتی که در پیش‌رو داریم در آینده نه چندان دور افزایش خواهد یافت. ‌ وی با بیان این‌که ظرفیت تولید نفت ایران باید در مدت شش هفت ماه باید به میزان سال 84 بازگردد، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود، برای این‌که بتوانیم صادرات داشته باشیم معضلات زیادی پیش رویمان است، ولی باید تلاش کنیم صادرات نفت را افزایش دهیم.

مذاکره خواهیم کرد

وزیر نفت درباره نحوه تعامل با کشورهای دیگر برای توسعه بازار نفت گفت: با همه کشورها، هم طرف‌های مصرف‌کننده و هم تولیدکننده و شرکت‌های بزرگی که می‌توانند در توسعه نفت ایران و اجرای طرح‌های توسعه این صنعت مهم نقش داشته باشند، مذاکره خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: هیچ منعی در این زمینه وجود ندارد و بازار و امکانات کشور را برای جلب مشارکت آنان در دوران جدید توسعه صنعت نفت مجددا عرضه خواهیم کرد.

زنگنه درباره سفر برای مذاکره به کشورهای تعیین کننده در بازار انرژی و اوپک گفت: هنوز برنامه خاصی برای سفر به این کشورها ندارم، اما بزودی و پس از این که کمی از کارهای فوری و اولویت دار فارغ شدم و تصمیم‌گیری‌های لازم در زمینه رفع تنگناها و مشکلات مدیریتی پیمانکاران و مدیران در فازهای اولویت‌دار پارس جنوبی و دیگر بخش‌ها گرفته شد، به برنامه سفر و کارهای مربوط به آن خواهم پرداخت.

برداشت از پارس جنوبی تغییری نکرده است

زنگنه پس از بازدید از منطقه ویژه انرژی پارس درباره شرایط پارس جنوبی وفازهای آن گفت: در مدت هشت سال گذشته چیزهایی ثابت مانده و یک‌سری بخش‌ها با آمدن فازهای جدید تغییر کرده است، اما با این حال برداشت از مخازن گازی میدان پارس‌جنوبی در این مدت خیلی تغییر نکرده است.

سخنان وزیر نفت در حالی بیان می‌شود که مشاهدات خبرنگار جام‌جم از فازهای 15 و 16 پارس جنوبی حکایت از این داشت که بخشی اندکی از این فازها راه‌اندازی شده و بخش چشمگیری از تاسیسات، احداث نشده یا نیمه‌کاره باقی مانده است. براین اساس هنوز کارهای ساختمانی در اکثرسازه‌های پالایشگاه در جریان است و تعداد اندکی از کارگران ساختمانی در این سازه‌ها مشغول کار هستند. همچنین به خبرنگاران بازدیدکننده گفته شد که سکوهای دریایی این فازها نیز نصب نشده است.

وزیر نفت افزود: هم اکنون همه توان را روی پایان کار فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 قرار داده‌ایم، این فازها می‌توانند روزانه 200میلیون مترمکعب گاز و 300 هزار بشکه میعانات گازی تولید کنند که این اقدام برای مردم کشور امید زیادی ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: توسعه فازهای دیگر پارس جنوبی از جمله فازهای 19، 14، 21 تا 23 را یک تا یک ماه و نیم دیگر به صورت جدی پیگیری خواهم کرد.

زنگنه تاکید کرد: ضرورتی ندارد همه فازهای پارس جنوبی را با یک سرعت پیش ببریم، ولی اکنون همه فشار و توان را روی پایان کار فازهای 12، 15 ، 16 ، 17 و 18 قرار داده‌ایم.

امیدواری به توسعه پارس جنوبی

وزیر نفت دولت یازدهم درعین حال گفت: با مشاهده پیشرفت و توسعه فعالیت‌ها در نخستین بازدید از پارس جنوبی نسبت به گذشته امیدوارتر شدم که با همکاری و کمک همه نیروهای توانمند و با انگیزه، باید همه با هم برای توسعه پارس جنوبی تلاش و هر چه می‌توانیم برای زمستان امسال گاز تولید کنیم.

وی تصریح کرد: بنده نیز 60 درصد وقت اصلی خود را برای توسعه و به نتیجه رساندن فازهای پارس جنوبی و میدان‌های مشترک صرف خواهم کرد و در چنین شرایطی با همکاری مشترک کارها باید انجام شود و با تمام وجود باید تلاش کنیم.

وزیر نفت تاکید کرد: ضروری است با نگاه مثبتی به حل مشکلات پیمانکاران که در پارس جنوبی در حال فعالیت هستند نگاه شود و مشکلات قراردادی را حل کنیم و قراردادی را روی هوا نفرستیم، زیرا باید به دو طرف قرارداد احترام گذاشته شود.

زمستان امسال، تزریق گاز فاز 12 به شبکه سراسری

زنگنه روند اجرای فاز 12 را مطلوب ارزیابی و گفت: زمستان امسال گاز فاز 12 باید وارد شبکه سراسری شود، زیرا اکنون روزانه 90 میلیون لیتر سوخت مایع به جای گاز در نیروگاه‌ها سوزانده می‌شود.

زنگنه درباره روند پیشرفت فازهای 15 و 16 پارس جنوبی گفت: با تزریق گاز ترش فازهای 6، 7 و 8 پالایشگاه شیرین‌سازی این فازها به طور موقت راه‌اندازی شده، ولی فعالیت‌های بخش دریایی این فازها در دست اجراست و اکنون سکوهای آن در یارد خرمشهر ساخته شده که باید حمل و در محل این دو فاز نصب و راه‌اندازی شود تا چاه‌های فاز 15 و 16 نیز تکمیل شود.

وی پیش‌بینی کرد فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی نیمه دوم سال آینده به بهره‌برداری کامل برسد، هرچند که کار باید جلو برود تا زمان دقیق‌تر اعلام شود.

تدوین برنامه افزایش فوری تولید نفت

همزمان با این اظهارات مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران از تدوین برنامه افزایش تولید نفت در کوتاه‌ترین زمان ممکن خبر داد و گفت: عملیات اجرایی تحقق این هدف با تعمیر برخی چاه‌های تولیدی در میدان‌های نفتی آغاز شده است.

عبدالمحمد دلپریش تصریح کرد: با توجه به اولویت وزیر نفت برای احیای ظرفیت تولید نفت خام کشور به میزان سال ١٣٨٤ به‌عنوان قدم نخست، برنامه‌ریزی‌های تولید نفت، متناسب با ذخایر موجود و برخورداری کشور از افزایش قدرت اقتصادی، امنیتی و سیاسی انجام شده است.

وی تصریح کرد: در کوتاه‌ترین زمان ممکن (سه چهار ماه آینده) می‌توانیم به ظرفیت تولید نفت براساس برنامه مصوب سال ١٣٩٢، برای تولید روزانه حدود چهار میلیون بشکه دست یابیم.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران گفت: تولید از میدان‌های مختلف سراسر کشور در مناطق نفت‌خیز جنوب، اروندان و نفت مرکزی اکنون در حال انجام است؛ ولی تولید برخی میدان‌ها محدود شده بود که برای دستیابی به افزایش ظرفیت تولید از این میدان‌ها نیز به ظرفیت مورد نیاز برمی‌گردد.

وی افزود: همچنین میدان‌های غرب کارون شامل میدان‌های آزادگان جنوبی و شمالی، یادآوران و آذر در یکی دوسال آینده به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

دلپریش با بیان این که اکنون روزانه ٧٠ هزار بشکه نفت از میدان‌های آزادگان و یادآوران تولید می‌شود، گفت: افزایش میزان تولید نفت زودهنگام یادآوران و آزادگان شمالی امسال در برنامه شرکت ملی نفت قرار دارد.

تکمیل فاز 15 و 16 با رفع تحریم‌ها

در همین حال مدیر عامل شرکت بهره‌برداری و مدیریت پتروپارس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت پتروپارس در حال حل مشکلاتی است که در راه‌اندازی واحد اول فاز 15و 16 وجود داشت.

مهرزاد صفوت با بیان این‌که کمپرسور 15 و 16 تا 40 کیلومتری ساحل عسلویه آمده است، اما به دلیل تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی که با ما همکاری می‌کردند از کار دست کشیدند، گفت: زمان نهایی تکمیل فاز 15 و 16 بستگی به تامین کالاهای موردنیاز آن دارد و اکنون به دلیل تامین نشدن بموقع برخی قطعات، ساخت و تکمیل سکوهای فاز 15 و 16 پارس جنوبی به کندی پیش می‌رود. وی با بیان این‌که راه‌اندازی فاز 15 و 16 شامل چهار بخش می‌شود، از تلاش برای راه‌اندازی بخش دوم این فاز خبر داد و افزود: در تلاش هستیم تا بتوانیم پالایشگاهی خریداری و از آن بهره‌برداری کنیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری و مدیریت پتروپارس تصریح کرد: در پالایشگاهی که 500 نفر برای انجام کارهای آن کفایت می‌کنند، شرکت گاز 1200 نفر را به کار گماشته است، اما ما قادریم که پالایشگاه را راهبری اقتصادی کنیم.

صفوت با بیان این‌که راه‌اندازی پالایشگاه به مراتب سخت‌تر از بهره‌برداری از آن است، خاطرنشان کرد: پتروپارس از سال 80 همزمان با شرکت‌های خارجی بهره‌برداری را شروع کرده است و این‌که ما به بحث بهره‌برداری از فاز 12 وارد شدیم برای آن است که خود ما به مدت 1.5 سال بهره‌برداری برای فازهای 6، 7 و 8 را انجام دادیم و راه‌اندازی فاز 15 و 16 را ما انجام می‌دهیم.

مدیر عامل شرکت پتروپارس با اشاره به فعالیت شرکت بهره‌برداری و مدیریت پتروپارس در حوزه عملیاتی پارس جنوبی یادآور شد: این شرکت با پیشینه دوازده ساله، از زمان احداث فاز یک پارس جنوبی تاکنون در بخش‌های پیش‌راه‌اندازی، راه‌اندازی و بهره‌برداری در این حوزه عملیاتی فعالیت می‌کند.

وی با بیان این‌که کار پیش‌راه‌اندازی، راه‌اندازی فاز یک و فازهای 6 تا 8 از سوی شرکت پترو پارس و در پی آن از سوی شرکت بهره‌برداری و مدیریت پتروپارس انجام شده، تصریح کرد: این شرکت در رقابت با چهار شرکت معتبر، برنده مناقصه پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی و بهره‌برداری اولیه فازهای 15 و 16 شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها