اخوان‌المسلمین از هواداران خود خواست تا پایان هفته در سراسر مصر هر روز تظاهرات کنند

دستگیری‌‌های گسترده طرفداران اخوان در مصر

با کشته شدن بیش از 80 نفر از طرفداران اخوان‌المسلمین در روز جمعه در شهرهای مختلف مصر، اوضاع این کشور روز گذشته بحرانی بود و مردم این کشور ساعات و لحظات سختی را پشت سر گذاشتند. نتیجه خشونت نیروهای امنیتی علیه معترضان علاوه بر این‌که تعداد زیادی کشته و زخمی برجا گذاشت، باعث دستگیری بیش از یک هزار نفر دیگر شد. شدت این بازداشت‌ها و دستگیری‌ها به حدی بود که برخی تظاهرکنندگان از ترس در مسجد فتح در نزدیکی خیابان رامسس قاهره پناه گرفتند.
کد خبر: ۵۸۸۹۷۳

خیابان رامسس همان خیابانی است که بیشتر درگیری‌های روز جمعه در اطراف آن به وقوع پیوست. مسجد فتح همچنین روز جمعه به بیمارستانی میدانی برای معترضان اخوان‌المسلمین تبدیل شده بود که از درگیری‌های سراسر شهر به این نقطه منتقل می‌شدند.

با این حال و با توجه به حضور این افراد در مسجد فتح، نیروهای امنیتی از صبح دیروز تلاش کردند به این مکان وارد شوند. نیروهای امنیتی مصر اوایل صبح دیروز برای از بین بردن موانعی که در ورودی اصلی مسجد برپا شده بود، وارد عمل شدند که این تلاش‌شان ناکام ماند. به گزارش بی‌بی‌سی، پس از این حمله برخی معترضان مسجد را ترک کردند، اما آنهایی که در مسجد بودند از نیروهای امنیتی خواستند تا قبل از ترک مسجد، عقب‌نشینی کنند. با گذشت چند ساعت و در اواسط ظهر، نیروهای امنیتی مصر برای خروج صدها نفر از هواداران اخوان‌المسلمین وارد این مسجد شدند. گفته می‌شود تعداد زیادی از افراد پناه گرفته در این مسجد پس از بازرسی از سوی نیروهای امنیتی، از این مکان خارج شده‌اند.

آمار زیاد دستگیر شدگان

منابع خبری روز گذشته آمار بالایی درباره تعداد دستگیرشدگان در شهرهای قاهره گزارش کردند. در همین باره، وزارت کشور مصر از بازداشت 1118 نفر از اعضای اخوان‌المسلمین در ناآرامی‌های جمعه مصر خبر داد. گفته می‌شود نیروهای امنیتی فقط در قاهره 263 نفر از جمله شهروندی پاکستانی را بازداشت کرده تا بازجویی‌های لازم از این افراد درباره آشوب در کشور صورت گیرد. این منابع تصریح کردند، 16 قبضه سلاح و هفت نارنجک دست‌ساز نزد این افراد کشف شده است.

درگیری‌های روز جمعه پس از آن آغاز شد که طرفداران اخوان‌المسلمین بعد از اقامه نماز جمعه به سمت برخی مناطق حساس در قاهره و دیگر استان‌های مصر حرکت کردند و با نیروهای امنیتی و ارتش که مسئول نگهداری و حفاظت از این اماکن بودند، درگیر شدند. در قاهره نیز طرفداران اخوان با تجمع در میدان رامسس با غیرنظامی‌های مخالف اخوان‌المسلمین و نیز نیروهای امنیتی درگیر شدند که بنا بر آمار اولیه، این درگیری‌ها بیش از 80 کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند. شبکه الجزیره به نقل از مسئولان اخوان‌المسلمین اعلام کرد، در درگیری‌های روز جمعه در سراسر مصر دست‌کم 213 نفر کشته شده‌اند؛ اما این آمار را منابع رسمی مصر تائید نکرده است.

در دیگر استان‌های مصر نیز درگیری‌های مشابهی میان هواداران اخوان‌المسلمین ونیروهای امنیتی از یک سو و مخالفان رئیس‌جمهوری مخلوع مصر از سوی دیگر رخ داد که هنوز آمار دقیقی از تلفات این درگیری‌ها در دست نیست؛ اما فعالان نزدیک به اخوان‌المسلمین از کشته شدن نزدیک به 50 نفر در دیگر استان‌های مصر خبر دادند. در همین حال وزارت بهداشت مصر اعلام کرد، تعداد افرادی که در استان‌های مختلف در روز جمعه کشته شده‌اند به 17 نفر رسیده و 182 نفر دیگر زخمی شده‌اند.همچنین منابع خبری اعلام کردند عمار بدیع پسر محمد بدیع،‌رهبر اخوان المسلمین مصر بر اثر جراحات وارده در حوادث روز جمعه جان خود را از دست داد.

سازمان عفو بین‌الملل با توجه به حوادث روزجمعه خواستار انجام تحقیقات کامل و واقعی درباره درگیری‌های خونین در مصر طی روزهای اخیر شد. با وجود این خشونت‌ها، اخوان‌المسلمین از هواداران خود خواست تا پایان هفته در سراسر مصر هر روز تظاهرات کنند. این گروه در عین حال بروشنی اعلام کرد که خواستار مبارزه‌ای مسالمت‌آمیز و بدور از خشونت است.

حمایت برخی کشورها از کشتار مردم مصر

در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی و غربی اقدام نیروهای امنیتی در سرکوب شدید و کشتار مردم مصر را محکوم کرده‌اند وحتی برخی خبرهای جسته و گریخته حکایت از احتمال اعزام یک هیات دیپلماتیک جدید برای میانجیگری به مصر دارد، در کمال تعجب برخی کشورهای عربی منطقه اقدام سرکوبگرانه نیروهای امنیتی را تلاش برای مقابله با تروریسم دانستند. اولین کشور عربستان بود که با تروریست خواندن طرفداران اخوان، از برخورد نیروهای امنیتی قدردانی کرد.

پس از عربستان، ناصر جودة،‌ وزیر خارجه اردن نیز اعلام کرد کشورش به رهبری ملک عبدالله دوم، پادشاه این کشور از تلاش‌های مصر جهت حمایت از قانون، بازگرداندن امنیت و ثبات به کشور و تحقق اداره مردم این کشور جهت مقابله با تروریسم و ناکام گذاشتن تلاش‌ها جهت دخالت در امور این کشور حمایت می‌کند. امارات نیز موضع عربستان را برای حمایت از مصر و حاکمیت آن تائید و اعلام کرد اظهارات پادشاه عربستان نشات گرفته از موضع استوار و جسارت در گفتن سخن حق و طرح‌های عقلانی در جهت حفظ منافع منطقه و ثبات آن است. دولت بحرین نیز در بیانیه‌ای رسمی تاکید کرد این حق قانونی مصر است که از منافع حیاتی خود دفاع کند. تشکیلات خودگردان فلسطین هم در بیانیه‌ای با تاکید بر این‌که با توجه بسیار اوضاع مصر را دنبال می‌کند، اعلام کرد، خدشه‌دار کردن امنیت مصر برای لطمه زدن به امنیت ملی کشورهای عربی و اسلامی صورت می‌گیرد و تهدیدی بر مساله فلسطین تلقی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها