سرکوب طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده در قاهره و دیگر شهرها همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۵۸۹۵۴۹
ادامه سرکوب مخالفان دولت کودتا در مصر؛قتل ده‌ها زندانی

به گزارش واحد مرکزی، دستگاه قضایی مصر اعلام کرد بیش از یکهزار نفر از طرفداران محمد مرسی را در24ساعت گذشته دستگیر و روانه زندان کرده است.اتهام این افراد مشارکت در ناآرامی های اخیر اعلام شده است.

نیروهای امنیتی مصر همچنین 92 تن از اعضای فعال اخوان المسلمین و دیگر احزاب مخالف را دستگیر کردند.

بر اثر شورش طرفداران محمد مرسی در یکی از زندان های این کشور که دیروز روی داد ، 38 زندانی کشته شدند.

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد، اخوان المسلمین مصر در بیانیه ای ، نیروهای امنیتی این کشور را به قتل عمدی زندانیان طرفدار این گروه متهم کرد.

اخوان المسلمین همچنین وزارت کشورمصر را به طرح ادعاهای متناقض متهم کرد و افزود: وزارت کشور در ابتدا اعلام کرد این زندانیان براثر اصابت گلوله های جنگی کشته شدند، اما بعد علت مرگ آنها را خفگی اعلام کرد.

حزب سلفی النور هم خواستار تحقیقات درباره قتل این زندانیان شد و آن را جنایت علیه بشریت دانست.

در حالی که وزارت کشور مصر شمار زندانیان کشته شده را سی و شش نفر اعلام کرد، اخوان المسلمین شمار آنها را پنجاه و دو نفر دانست.

وزارت کشور مصر بدون اشاره به آمار کشته ها مدعی شد این افراد  قصد فرار از زندان را داشتند.

گزارشها همچنین از برگزاری تظاهرات شبانه مخالفان در شهرهای مختلف این کشور با وجود برقراری حکومت نظامی حکایت دارد.

ائتلاف حمایت از مشروعیت که یکی از مهمترین گروههای مخالف دولت است از طرفداران خود خواست با نادیده گرفتن قانون منع رفت و آمد، شبانه در خیابانها  تظاهرات و اقدامات سرکوبگرانه ارتش را محکوم کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر واکنش کشورها به رفتارهای خشن و غیر منطقی ارتش این کشور در قبال مردم را دخالت در امور داخلی کشورش دانست و محکوم کرد.

مصر تدابیر امنیتی را در اطراف دادگاه عالی قانون اساسی این کشور در قاهره در آستانه تظاهرات گسترده برنامه ریزی شده طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر، تقویت کرده است.

عبدالعاطی با اذعان به گسترده بودن مخالفت ها در سطح جهانی افزود: چون  اوضاع داخلی متشنج است ما  به این مخالفت ها توجه نمی کنیم.

ریانووستی از قاهره گزارش داد ، نبیل فهمی وزیر امور خارجه مصر روز یکشنبه اظهار داشت، قاهره هیچ مداخله خارجی را در امور داخلی خود نخواهد پذیرفت.

نبیل فهمی همچنین نسبت به اظهارات اخیر برخی مقامات کشورهای غربی در خصوص تجدید نظر در کمک هایشان در مصر واکنش نشان داد و گفت: قاهره کمک هایی را که سال هاست دریافت کرده است ارج می نهد اما این هدایا بی غرض اعطا نمی شوند.

غرب سرکوب خشونت بار تظاهرات نزدیک به مرسی را محکوم کرده است. اتحادیه اروپا اعلام کرده  است طی روزهای آتی در مناسبات خود با قاهره تجدید نظر کند و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از نهادهای مسئول خواسته است در برنامه کمک مالی و نظامی سالانه به مصر تجدید نظر کنند.

دادگاه مصر حکم بازداشت سیصد و سه طرفدار مرسی را که با کودتای ارتش مخالفت کرده بودند، صادر کرد.

این حکم در پی حوادث دو روز پیش میدان رامسس در قاهره صادر شده است.

خبرگزاری رسمی مصر به نقل از دولت اعلام کرد: در خشونت های روز شنبه مصر 79 نفر کشته شده اند.

سخنگوی اخوان المسلمین مصر در اسکندریه اعلام کرد: نیروهای امنیتی منزل 34 نفر از رهبران و چهره های معروف حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین را بازرسی کردند.

سرکوب مرگبار روزچهارشنبه طرفداران مرسی صدها کشته داشت و باعث شد مصر با چند روز خشونت شدید دست و پنجه نرم کند.

شبکه تلویزیونی الجزیره  درخبری به نقل از وزیر امور خارجه قطر اعلام کرد: قطر از مصر و نه از اخوان المسلمین حمایت می کند.

بعد از چندین روز ناآرامی و درگیری های مسلحانه، با وجود تدابیر شدید امنیتی، اوضاع قاهره آرام گزارش می شود.

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد، نیروهای امنیتی مصر سحرگاه امروز بمبی را که در خیابان رامسس قاهره کشف شده بود، خنثی کردند.

شبکه تلویزیونی پرس تی وی گزارش داد، مردم انگلیس با برپایی تظاهرات مقابل دفتر دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس ، جنایت های ارتش مصر را در کشتار مردم بی دفاع محکوم کردند.

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: بیست و چهار سرباز مصری در حمله کمین افراد مسلح در شمال سینا نزدیک رفح کشته شدند.

کارشناسان درباره عواقب گسترش پدیده لباس شخصی ها در مصر که به موضوعی نگران کننده تبدیل شده است،هشدار می دهند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، از وقتی نیروهای امنیتی مصر اقدام به برچیدن تحصن های مخالفان کودتای نظامی در میدان های رابعه العدویه و النهضه در قاهره کردند، رسانه ها تصاویری را پخش کردند که نشان می دهد پلیس و ارتش مصر به همراه افراد لباس شخصی که اراذل و اوباش نامیده می شوند از خشونت علیه مردم استفاده می کنند.

پایگاه اینترنتی آنتی وار در گزارشی درباره دیدگاه مردم آمریکا نسبت به مداخله واشنگتن در بحران مصر نوشت : باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در واکنش به خشونت ها در مصر رویکردی دوگانه را در پیش گرفته است ، از یک سو  از لغو رزمایش نظامی این کشور با مصر خبر می دهد و از سوی دیگر از قطع کمک های نظامی به این کشور خودداری می کند.

اوباما هفته گذشته اعلام کرد : « آمریکا نمی تواند آینده مصر را تعیین کند و این مسئولیت بر عهده مردم مصر است. »

بررسی اجمالی نظرسنجی های به عمل آمده از آمریکاییها درباره اوضاع مصر نشان می دهد اظهارات اوباما بازتابی از احساسات شهروندان این کشور است چراکه شهروندان آمریکایی تمایل چندانی به مداخله کشورشان در تحولات مصر ندارند وآن را بی نتیجه می دانند.

اوضاع و ناآرامی های سیاسی در مصر وضع اقتصادی این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده و به صنعت گردشگری این کشور آسیب جدی وارد کرده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، شرکت های بزرگ بین المللی همچنان از توقف فعالیت کارخانه های خود در مصر خبر می دهند.

این در حالیست که صنعت گردشگری مصر نیز به سبب تشدید ناآرامی ها در این کشور موج جدیدی از زیان را تجربه می کند.

محمد فاوی گزارشگر این شبکه در گزارشی در این باره با اشاره به این که آثار شدیدترین ناآرامی های سیاسی در مصر به بورس های بزرگ بین المللی نیز رسیده است افزود: بر همین اساس سهام شرکت های بزرگ گردشگری در جهان با توجه به نگرانی از تحت تاثیر قرار گرفتن فعالیت آنها در مصر، خسارات سنگینی را متحمل شده است.

در ادامه گزارش آمده است: شرکت های بزرگ بین المللی از جمله جنرال موتورز، شل و دیگر شرکت ها از این قبیل توقف تولیدات خود را در مصر اعلام کرده اند و این در حالیست که اقتصاد داخلی مصر نیز با پیامدهای بسته شدن بیش از چهار هزار کارخانه در سالهای اخیر دست به گریبان است. این در حالیست که صنعت گردشگری مصر نیز که چهار میلیون مصری در آن فعالیت می کنند در پی اعلام توقف سفرها و لغو پروازهای شرکت های بزرگ گردشگری به مصر، خود را برای پرداخت تاوان سنگین اوضاع کشور آماده می کند.

در ادامه گزارش آمده است: علاوه بر این دولت مصر با بحران نقدینگی بالغ بر بیست و پنج میلیارد دلار روبروست و از سوی دیگر ارزش لیره مصر نیز پانزده درصد کاهش یافته و موج شدید گرانی را به دنبال داشته است. در همین حال زیان های امسال بورس مصر به حدود نه میلیارد دلار می رسد.

گزارشگر در ادامه با اشاره به کمک های مالی دوازده میلیارد دلاری که امارات عربی متحده، کویت و عربستان سعودی وعده آن را به مصر داده اند و میلیاردها دلاری که قطر پیش از آن به این کشور داده است گفت این کمک ها صرفا مسکنی موقت برای اقتصاد این کشور به شمار می رود. افزایش میانگین رشد که به دو درصد کاهش یافته است، کاهش بیکاری که به سیزده درصد افزایش یافته است و کنترل بدهی های عمومی که به بیش از یک و نیم تریلیون لیره مصری رسیده است از جمله مهمترین چالش های پیش روی دولت مصر به شمار می رود.

شبکه تلویزیونی اسکای نیوزعربی گزارش داد: بورس مصر در نخستین روزهای آغاز بحران سیاسی ، هفتصد و پنجاه میلیون دلار زیان دید و این عدد پس از گذشت یک هفته به بیش از یک میلیارد دلار رسید.

این در حالی است که تمایل سرمایه گذاران خارجی به سرمایه گذاری در مصر کم شده است و آنها از ادامه فعالیت در بخش اقتصادی این کشور تا حدودی خودداری کرده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها