حیدرپور: کمتر از نصف گندم‌های تولیدی به دولت فروخته شده است

افزایش سود دلالان از کمبود نقدینگی مراکز خرید گندم

مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که کمتر از نیمی از گندم برداشت شده خریده شده است، گفت: کمبود نقدینگی مراکز خرید گندم باعث دلسردی کشاورزان و افزایش سود دلالان شده است که باید هر چه سریع‌تر نقدینگی لازم برای خرید تضمینی گندم تامین شود.
کد خبر: ۵۸۷۵۸۷

دلاور حیدرپور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:‌ تاکنون حدود چهار میلیون و 300 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده این در حالی است که میزان برداشت گندم از مزارع از مرز ده میلیون تن گذشته است.

وی افزود: بزرگ‌ترین مشکل خرید تضمینی گندم، کمبود اعتبار و نقدینگی است که ادامه این روند می‌تواند کاهش خرید این محصول استراتژیک و تولید آن را در سال آینده رقم بزند.

مدیر کل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر برداشت گندم در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، اراک و... ادامه دارد و خرید این محصول هنوز در کشور به اتمام نرسیده است، اما با وجود این که نرخ خرید تضمینی گندم 80 تومان افزایش یافته است، هنوز اعتبار برای پرداخت مابه‌التفاوت آن را به مراکز خرید نداده‌اند واز سوی دیگر نیز این مراکز حتی نقدینگی برای خرید تضمینی گندم به قیمت گذشته را هم ندارند.

وی تصریح کرد: با توجه به ضرورت جمع‌آوری و خرید تضمینی گندم به اندازه نیاز داخلی کشور، دولت هر چه سریع‌تر نقدینگی مورد نیاز برای خرید تضمینی این محصول فراهم کند تا انگیزه کشاورزان برای تحویل این محصول به دولت و افزایش تولید آن در سال جاری بیشتر شود.

قیمت جهانی گندم افزایش یافت

در همین حال اعلام شد، قیمت جهانی گندم که به پایین‌ترین سطح آن از سال 2012 رسیده بود به دلیل پیش‌بینی وزارت کشاورزی آمریکا که عرضه جهانی این محصول ممکن است کمتر از پیش‌بینی قبلی باشد، افزایش پیدا کرد.

به گزارش ایرنا و به نقل از بلومبرگ، قیمت گندم برای تحویل در ماه دسامبر (دهم آذر تا دهم دی) در ساعت 14 و 7 دقیقه روز دوشنبه به وقت سنگاپور روی تابلوی تجاری بازار شیکاگو 4/0 درصد افزایش پیدا کرد و به 6.495 دلار در هر بوشل رسید و پیشتر 6.4775 دلار در هر بوشل بود.

بلومبرگ پیش‌بینی کرد، موجودی گندم جهان در سال 2014-2013 احتمالا 171 میلیون و یکصد هزار تن باشد، این در حالی است که وزارت کشاورزی آمریکا آن را در ماه جولای (دهم تیر تا نهم مرداد)، 172میلیون و 380 کیلو گرم تخمین زده بود.

لوک متیوز استراتژیست گندم در بانک کامان ولت استرالیا در گزارشی نوشت، انتظار می‌رود گزارش وزارت کشاورزی آمریکا به دلیل پیش‌بینی کاهش سطح تولید جهانی گندم، از افزایش ملایم قیمت این محصول حمایت کند.

کشتی‌های گندم منتظرند

از سوی دیگر براساس تصمیم ستاد تدابیر ویژه از این پس نیز به نهاده‌های دامی و گندم ارز 1226 تومانی تعلق می‌گیرد.

عباس پشم‌فروش، معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کشتی‌های حامل نهاده‌های دامی با بیان این‌که از مجموع شش کشتی حامل نهاده‌های دامی، چهار کشتی در حال ترخیص بار هستند، بیان کرد: مجموعا شش کشتی نهاده دامی به مقصد ایران در حال حرکت بود که از این تعداد چهار کشتی در حال ترخیص است.

وی ادامه داد: ولی بار این کشتی‌ها به دلیل مسائل ارزی اجازه خروج از بندر را ندارد.

پشم‌فروش با اعلام این که براساس تصمیم ستاد تدابیر ویژه از این پس به نهاده‌های دامی و گندم ارز 1226 تومانی تعلق می‌گیرد، خاطرنشان کرد: هرچند بانک مرکزی اعلام کرده است که ارز 1226 حذف شده، ولی ستاد تدابیر ویژه قول داده که بحث ارز را حل کند. معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام در ادامه از کاهش قیمت سویا، ذرت و جو در بازار طی روزهای اخیر خبر داد و تصریح کرد: از این پس نهاده‌های دامی و گندم با ارز 1226 تومانی وارد می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها