خیلی از خانم‌ها فکر می‌کنند بارداری به معنای تعطیل کردن کار و زندگی روزمره است. آنها تصور می‌کنند به محض این‌که دوران بارداری شروع می‌شود باید استراحت کنند و دائم در بستر بمانند. در صورتی که استراحت مطلق همیشه و برای تمام خانم‌های باردار نیز توصیه نمی‌شود و می‌تواند عوارض و مشکلات متعددی را برای‌ آنها ایجاد کند.
کد خبر: ۵۸۷۰۷۳

به‌طور کلی، نباید فراموش کنیم استراحت مطلق در بارداری که به معنای قطع تمام فعالیت‌ها و استراحت کامل و شبانه‌روزی در بستر است، به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود. با این حال، متاسفانه بسیاری از خانم‌ها تصور می‌کنند به محض مثبت بودن جواب آزمایش بارداری باید فعالیت‌ها و زندگی روزمره را تعطیل و در بستر استراحت کنند. در حالی که فقط در صورت وجود برخی از عوارض بارداری یا سابقه بارداری‌های نامطلوب، محدود کردن فعالیت‌های فیزیکی‌ در حدی که پزشک تعیین می‌کند، کاری عاقلانه و منطقی است، نه این‌که به طور کلی همه فعالیت‌ها‌ را کنار بگذارد و هیچ حرکتی در این ماه‌ها نداشته باشد.

به‌عنوان نمونه زایمان زودرس، جفت سرراهی، نارسایی سرویکس و حاملگی‌های چند قلویی می‌تواند موجب شود پزشک استراحت مطلق را برای مادر تجویز کند. همچنین در پیش گرفتن زندگی کم‌تحرک برای بعضی از خانم‌هایی که دچار فشار خون بالای بارداری هستند، افراد مشکوک به داشتن جنین مبتلا به محدودیت رشد یا بیماران مبتلا به بیماری‌های شدید قلبی و ریوی نیز ممکن است مفید باشد.

علاوه بر این، باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که فعالیت بدنی در بارداری نه تنها موجب سقط جنین نمی‌شود که حتی بسیار مناسب و لذت‌بخش نیز به حساب می‌آید و با حفظ تناسب اندام مادر باعث می‌شود او بخوبی دوره بارداری را سپری کرده و زایمان کند و به بهبود سلامت جنین نیز کمک می‌کند.

بنابراین نباید فراموش کنیم 10 تا 20 دقیقه پیاده‌روی روزانه در بهبود گردش خون مادر موثر بوده، موجب دفع مواد زاید از بدن می‌شود، اشتها را افزایش و یبوست را کاهش می‌دهد، با استرس‌ها و فشارهای روحی مقابله کرده و موجب داشتن خواب و استراحتی طولانی و مطلوب می‌شود. همچنین نشاط و روحیه خوبی هم به مادر خواهد بخشید.

استراحت دائم​ در بستر اما برعکس عمل می‌کند و باعث خشکی و گرفتگی عضلات و دردهای غیرمعمول در نقاط مختلف بدن خواهد شد. افسردگی مادر و همچنین داشتن خاطره‌ای بد که از این روزها در ذهنش باقی می‌ماند نیز از جمله دیگر معایب استراحت بیش از حد در دوران بارداری است.

همچنین​کسانی که پزشک استراحت مطلق را برایشان تجویز می‌کند نیز نباید تمام ساعات شبانه روز را در بستر بمانند. بلکه باید براساس نظر پزشک و آنچه او تعیین می‌کند، اقدام کنند. با وجود این​ باز هم تاکید می‌شود استراحت دائم برای خانم‌های باردار به هیچ عنوان مفید نبوده و می‌تواند مشکلات زیادی برایشان ایجاد کند.

دکتر حبیبه رازی / جراح و متخصص زنان و زایمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها