طی 5 سال 85 درصد ظرفیت آموزش عالی به پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی اختصاص می‌یابد

حذف کنکور فقط برای 85 درصد ظرفیت‌ دانشگاه‌ها

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: تلقی حذف کنکور یک اشتباه است و مهم‌ترین نکته قانون سنجش و پذیرش دانشجو این است که طی پنج سال 85 درصد ظرفیت آموزش عالی به پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی اختصاص می‌یابد.
کد خبر: ۵۸۶۸۲۷

ابراهیم خدایی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به بررسی و تصویب قانون طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مجلس افزود: تقریبا تمام مواد مورد نظر در طرح سنجش و پذیرش دانشجو به تصویب مجلس رسید. در نهایت آنچه مصوب شد یک ایده بود که روش‌های پذیرش دانشجو بر اساس میزان تقاضا تعیین شود و سه نوع ارزشیابی در قانون دیده شد.

وی افزود: در این سه نوع ارزشیابی ، یک سوابق تحصیلی، یک آزمون عمومی و یک آزمون اختصاصی در نظر گرفته شده است. بنابراین هرچه رقابت سخت تر می‌شود امتحان هم سخت تر می‌شود.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: قانون می‌گوید طی پنج سال آینده 85 درصد ظرفیت کل ظرفیت آموزش عالی اعم از دانشگاه آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی و همه زیرنظام‌های پذیرش از مقطع دیپلم صرفا با سوابق تحصیلی موجود و آنچه ایجاد می‌شود پذیرش می‌شوند. قانون نمی‌گوید در پنج سال آینده تاثیر درصد سوابق تحصیلی به 85 درصد افزایش می‌یابد.

وی گفت: بر اساس این قانون برای 15 درصد ظرفیت رشته‌های پر رقابت دوره‌های روزانه دانشگاه‌های دولتی، درصد تاثیر سوابق تحصیلی باید روند صعودی داشته باشد. بر اساس این قانون در سال 93 درصد تاثیر سوابق تحصیلی 25‌درصد است.

خدایی خاطرنشان کرد: حال طی سالهای بعد شورای سنجش و پذیرش که به این منظور در قانون دیده شده است، بر اساس میزان سوابق تحصیلی استاندارد و مطابق سنجش و اندازه گیری می‌تواند این درصد را افزایش دهد. برای ایجاد کردن سوابق تحصیلی باید امتحانات نهایی برگزار شود پس این میزان بر اساس سوابق تحصیلی ایجاد شده افزایش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: بر این اساس کنکور حذف نمی‌شود و این تلقی غلطی است چرا که حتی کنکور عمومی یا آسان نیز بر اساس میزان تقاضا در آن رشته‌ها تعیین می‌شود. در 15 درصد رشته‌های پر رقابت بحث‌های جدی برای عدالت آموزشی وجود دارد و از همین رو در یکی از این تبصره‌های قانون آموزش و پرورش مکلف شده است که سازوکارهای عدالت آموزشی را فراهم کند.

رئیس سازمان سنجش درباره علت تغییر قانون مرتبط با سنجش و پذیرش دانشجو گفت: قانون حذف کنکور مصوب سال 86 به دلیل این‌که مشکلات جدی در اجرا داشت، لغو شد وگرنه امکان تمدید آن وجود داشت. اما به دلیل این‌که واقعا در بخشی از بندها امکان اجرای آن وجود نداشت لغو و قانون جدید سنجش و پذیرش دانشجو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

سه‌شنبه، پایان مهلت انتخاب رشته کنکوری‌ها

مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به پایان مهلت انتخاب رشته کنکور سراسری 92 در روز سه‌شنبه بیست‌و‌دوم مرداد از اعلام نتایج نهایی این آزمون در نیمه دوم شهریور ماه خبر داد.

حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رقابت بیش از 900 هزار داوطلب حاضر در آزمون، اظهار کرد: تمامی داوطلبانی که در این آزمون شرکت کرده‌اند مجاز به انتخاب رشته شده‌اند.

وی با اشاره به انتخاب رشته مجازین کنکور از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org افزود: بر اساس دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اینترنتی داوطلبان می‌توانند با وارد کردن شماره پرونده، نام کاربری، رمز ورود و شماره شناسنامه یا شماره پرونده، کدرهگیری و شماره شناسنامه نسبت به ثبت کد رشته محل‌های تحصیلی مورد علاقه از رشته‌های تحصیلی گروه‌ آزمایشی مجاز یا گروه‌های آزمایشی مجاز اقدام‌کنند.

توکلی درباره نحوه انتخاب رشته داوطلبان، تصریح کرد: تمامی داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند پس از دریافت دفترچه راهنما نسبت به انتخاب حداکثر 150 کد رشته محل از میان کدرشته محل‌های مورد علاقه خود از گروه‌های آزمایشی مجاز از بخش اول دفترچه انتخاب رشته اقدام و به ترتیب تقدم علاقه اقدام کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش افزود: داوطلبانی که غایب جلسه آزمون بودند یا اصلا در آزمون ثبت‌نام نکرده‌اند، می‌توانند تا اواخر شهریور ماه با ثبت‌نام در رشته محل‌های بدون آزمون، صد رشته محل بدون آزمون را انتخاب کنند.

زمان اعلام نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد 92

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد 92 در هفته اول شهریور خبر داد و با بیان این‌که آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 92 در روزهای هجدهم تا بیستم بهمن 91 با رقابت 741 هزار و 232 داوطلب حاضر در جلسه آزمون برگزار شد، گفت: از این تعداد 362 هزار و 938 داوطلب در این آزمون مجاز به انتخاب رشته شده‌اند.

به گفته وی گزینش نهایی در کلیه کد رشته‌های تحصیلی بر اساس 80 درصد نمره آزمون و 20 درصد معدل تراز شده دوره کارشناسی و سهمیه داوطلبان انجام می‌شود. توکلی با بیان این‌که داوطلبان مجاز امکان انتخاب صد کد رشته محل از میان کد رشته‌ محل‌های مورد علاقه خود را داشتند، افزود: فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی در هفته اول شهریور ماه امسال از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها