هجوم گرازهای وحشی به مزارع شیروان

هجوم گله‌های گراز وحشی به مزارع روستاهای شیروان استان خراسان شمالی سبب نابودی بخش زیادی از محصولات کشاورزی این منطقه شده است.
کد خبر: ۵۸۶۲۵۴

این در حالی است که در سال‌های اخیر نیز کشاورزان روستاهای شهرستان شیروان نظیر روستای اسطرخی از‌جانب گرازهای وحشی متحمل خسارات و زیان‌های فراوانی شده بودند.

حاج محمد فیضی، یکی از ساکنان روستای اسطرخی در گفت‌وگو با مهر گفت: یک سال تمام شب و روز زحمت می‌کشیم، ولی در یک شب تمام محصول و دسترنج ما به‌وسیله گراز نابود می‌شود.

وی افزود: گراز، آفتی است که هیچ کس و هیچ چیز توان مقابله با آن را ندارد، زیرا بخش زیادی از محصولات آبی، دیم و باغات را می‌خورد و باقیمانده را نیز با غلت زدن یا با پوزه‌اش تخریب می‌کند. این جانور که به صورت گله‌های حدود صدتایی حرکت می‌کند، هر ساله حدود هفت تا ده توله به دنیا می‌آورد.

یکی دیگر از کشاورزان این روستا گفت: من به‌عنوان کشاورزی که با تسهیلات دریافتی از بانک کشت و کار می‌کنم و سپس این‌گونه محصولاتم نابود می‌شود، با چه انگیزه‌ای به کار کشاورزی ادامه دهم؟

عضو منتخب چهارمین دوره شورای اسلامی روستای اسطرخی گفت: اکنون هیچ نوع سلاح و مجوزی برای شکار و جلوگیری از به بار آوردن خسارت این نوع حیوان نداریم و به ناچار باید این مشکل را تحمل کنیم.

سلیمان شادمان افزود: با شرایط کنونی، فرزندان پسر خانواده هیچ علاقه‌ای به انجام کشاورزی و باغداری ندارند و به بهانه یافتن کار راهی شهرهای مجاور می‌شوند که این امر آینده کشاورزی، باغداری و دامپروری در این روستا را با مشکل جدی مواجه می‌سازد.

وی اظهار کرد: با توجه به وجود تعداد زیادی گراز در این روستا و به طور کلی در دهستان گلیان شیروان، باید طرحی جامع برای مبارزه و مقابله با حیواناتی که به محصولات کشاورزی خسارت وارد می‌کنند، تهیه و اجرا شود.

شادمان، خواستار حل این مشکل از سوی مسئولان مربوط برای جلوگیری از ادامه بروز صدمات جبران‌ناپذیر به کشاورزان این منطقه شد و گفت: زمانی که باید تمام کار و تلاش کشاورزان و باغداران این منطقه به نتیجه برسد، محصولات تولیدی از سوی این حیوان از بین می‌رود که این امر قطعا در زندگی این اقشار پرتلاش جامعه تاثیر منفی و جبران‌ناپذیری خواهد گذاشت.

وعده مساعد محیط‌زیست شیروان

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شیروان گفت: تاکنون هیچ نوع گزارشی مبنی بر تخریب زمین‌های زراعی و کشاورزی روستای اسطرخی یا روستاهای مجاور از سوی دهیاری و شورا به این اداره داده نشده ‌است.

حبیب لشکری افزود: در صورتی که تخریب زمین‌های زراعی و باغات از سوی گراز‌ها صحت داشته باشد و این امر را شورا و دهیاری‌ها تائید و اعلام کنند، این اداره مشکلی در رابطه با دفع و مقابله با این حیوان ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها