طرفداران مرسی تظاهراتی به نام تظاهرات شب قدر به منظور بازگرداندن مرسی به قدرت برگزار کردند

تلاش برای ایجاد آشتی فراگیر در مصر

با اعمال فشارهای خارجی و به منظور جلوگیری از خونریزی‌های بیشتر در مصر، مقامات نظامی و سیاسی این کشور قول دادند روند آشتی در پیش گرفته و به مصالحه روی آورند. این درحالی است که برخی منابع نزدیک به اخوان‌المسلمین نیز می‌گویند این گروه در مواضع خود تعدیل‌هایی را به وجود آورده و می‌خواهد از این فرصت برای انجام یک معامله بزرگ استفاده کند.
کد خبر: ۵۸۵۵۰۹

به گزارش فارس، عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر دیروز در تماس تلفنی با چاک هیگل همتای آمریکایی خود تأکید کرد که مقامات دولت موقت مصر در حال تدارک برپایی یک آشتی ملی و سیاسی فراگیر در کشور هستند. هیگل نیز در این تماس تلفنی از ادامه خشونت در مصر بعد از برکناری مرسی ابراز نگرانی کرد. جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون نیز در یک توضیح بیشتر افزود هیگل از السیسی خواسته است بدون حذف گروه یا جریانی از فرآیند سیاسی در مصر حمایت کند. وزیر دفاع مصر نیز گفته است که دولت موقت به اجرای نقشه راه ایجاد شده برای برگزاری انتخابات و تدوین قانون اساسی جدید پایبند خواهد بود. السیسی همچنین دراین گفت‌و‌گوی تلفنی از واشنگتن خواست به اخوان‌المسلمین برای پایان دادن به بحران کنونی فشار آورد.

از سوی دیگر ژنرال السیسی، وزیر دفاع و معاون نخست‌وزیر مصر در نخستین مصاحبه خود از زمان سرنگونی محمد مرسی با انتقاد شدید از آمریکا، کاخ سفید را به نادیده گرفتن خواسته مردم مصر و حمایت‌های ناکافی در بحبوحه تهدیدهای یک جنگ داخلی متهم کرد. به گزارش ایسنا، فرمانده نیروهای مسلح مصر در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست درباره دولت آمریکا گفت: شما به مردم مصر پشت کرده و آنها را تنها گذاشتید. مصری‌ها این کار شما را فراموش نخواهند کرد. حالا می‌خواهید باز هم به این بی‌اعتنایی خود ادامه دهید؟ ژنرال السیسی که از او به عنوان قدرتمندترین مرد مصر یاد می‌شود در این مصاحبه یک بار دیگر تاکید کرد تمایلی به نامزدی برای پست ریاست جمهوری ندارد.

فشارهای خارجی

این اظهارات در حالی منتشر می‌شود که از چند روز پیش ویلیام بارنز، معاون وزارت خارجه آمریکا به همراه برخی از مقامات اروپایی و عربی در مصر مشغول رایزنی و میانجی‌گری با طرف‌های بحران دراین کشور هستند. برخی خبرهای تائید نشده حاکی از پیداشدن یک راهکار جدید برای برون رفت از شرایط کنونی در اثر فشارهای خارجی است. در این راهکار گفته می‌شود قرار است السیسی و مرسی کنار گذاشته شده و بقیه مقامات مصری برای همکاری با یکدیگر فرمولی پیدا کنند. دراین راهکار بر کناره‌گیری کامل نظامیان از دنیای سیاست تاکید شده است. طرفداران مرسی نیز تاکید دارند که باید حتما مصر به دوران ما قبل کودتا بازگشته و درمورد کشتارهایی که از یک ماه پیش اتفاق افتاده است، تحقیق شود.

درهمین رابطه محمد البرادعی در جریان دیدار با بارنز تاکید کرد که راه حل بحران سیاسی مصر باید مبتنی بر پرهیز از خشونت و محافظت از جان مردم باشد و این امر تنها در چارچوب قانون اساسی محقق خواهد شد. بارنز علاوه برمقامات کنونی مصر با تعدادی از اعضای اخوان‌المسلمین و شاخه سیاسی‌ آن موسوم به «حزب آزادی و عدالت» نیز گفت‌وگو کرده است. گفته می‌شود بعد از همه فشارهای داخلی و خارجی متحدان مرسی روز شنبه به اطلاع میانجی‌گرها رساندند که به خواسته‌های توده‌ مردم مبنی بر برکناری مرسی احترام می‌گذارند، اما شرط آنها برای ورود به یک معامله جدید این است که عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع نیز نقشی در این فرآیند نداشته باشد. متحدان مرسی همچنین بر عمل به قانون اساسی موجود تاکیددارند؛مساله‌ای که مخالفان مرسی آن را نمی‌پذیرند و می‌گویند هرگز حاضربه بازگشت به گذشته نخواهند بود. گفته می‌شود در این تلاش‌های دیپلماتیک خارجی ‌آنه پترسون، سفیر آمریکا در قاهره و برناردینون لئون، فرستاده اتحادیه اروپا نیز نقش مهمی دارند.

تظاهرات قدر

این درحالی است که هزاران نفر از طرفداران مرسی در پاسخ به دعوت «ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت» اقدام به برگزاری تظاهراتی میلیونی کردند و تحصن هواداران مرسی در میادین رابعه العدویه و النهضه نیز همچنان ادامه دارد. این تظاهرات که به تظاهرات شب قدر معروف شد به منظور بازگرداندن مرسی به قدرت، برگزار شد. این تظاهرات برخلاف روزهای گذشته در فضایی حاکی از اطمینان خاطر تظاهرکنندگان برگزار شد، زیرا تدابیر امنیتی کاملا عادی بود و از بالگردهای ارتش نیز که شب‌های قبل در ارتفاعی پایین و بالای سر تظاهرکنندگان به پرواز در می‌آمدند، خبری نبود. مقامات دولتی مصر می‌گویند از این پس تظاهرات مسالمت‌آمیز معترضان را متفرق نخواهند کرد. این درحالی است که دو روز پیش شیوخ الازهر نیز با صدور فتوایی اعلام کردند برگزاری هرگونه تظاهرات مسالمت‌آمیز حق طبیعی شهروندان بوده ودولت نمی‌تواند با آنان برخورد کند. آنها افزودند در چنین مواقعی وظیفه دولت حمایت وحراست از تظاهرکنندگان و تامین امنیت آنهاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها