جابه‌جایی مکرر مدیران در بحبوحه مشکلات دارویی

بازار دارویی کشور طی چند ماه اخیر با بحران کم‌سابقه‌ای مواجه بوده است.
کد خبر: ۵۸۵۳۰۹
جابه‌جایی مکرر مدیران در بحبوحه مشکلات دارویی

مطابق آمارهای رسمی، قیمت برخی داروهای خارجی تا 90 درصد و حتی برخی داروهای ساخت داخل تا 40 درصد افزایش داشته است و این گرانی‌های سرسام‌آور دارو درحالی مهار نشده‌اند که کمبود دارو نیز ـ بخصوص داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج ـ بسیاری از بیماران نیازمند دارو را کلافه و ناامید کرده است.

خوشبختانه هفته گذشته، خبر از ترخیص 330 تن داروی در گمرک مانده اعلام شد و با این حال انتظار می‌رود مشکلات دارویی کشور طی روزهای آینده، کمی سروسامان پیدا کند، اما نباید تصور کرد که با تزریق این حجم دارو به داروخانه‌ها، مشکلات دارویی کشور تمام و کمال حل شود.

همچنان بسیاری از مشکلات دارویی کشور مثل تاخیر در پرداخت یارانه دارو، تحریم‌های بین‌المللی، پرداخت نشدن مابه‌التفاوت قیمت ارز دارو به بیماران و حمایت محدود بیمه‌ها در پوشش داروهای گرانقیمت به قوت خود باقی است و به همین دلیل نیز می‌توان گفت که بحران دارویی کشور، همچنان در وضع هشدار قرار دارد.

حال با وجود همه این مشکلات، روز گذشته برای دومین بار طی سه ماه اخیر، معاونت دارویی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت عوض شد و رئیس سازمان غذا و دارو طی حکمی، مهدی سلیمانجاهی را به سمت سرپرستی معاونت دارویی سازمان غذا و دارو منصوب کرد؛ آن هم در وضعی که عمر دولت دهم پایان یافته و به نظر نمی‌رسد این تغییر مدیریتی، سودی به حال بیماران نیازمند به دارو داشته باشد.

یعنی جالب است در حالی که اوضاع نابسامان دارویی کشور، دغدغه‌های جدی و متعددی دارد و باید تمرکز مسئولان وزارت بهداشت بر حل مشکلات اولویت دار بازار دارویی کشور باشد، اما سازمان غذا و دارو به عنوان نهاد متولی امر تهیه و توزیع دارو به حاشیه می‌رود و دعواهای سازمانی را قربانی حل مشکلات دارویی مردم می‌کند.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها