رئیس‌جمهور که صبح دیروز به استان بوشهر رفته بود عصر دیروز در آخرین سفر استانی به شهر مشهد رفت

فازهای 15 و 16 پارس جنوبی راه‌اندازی شد

رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش‌ها و کارشکنی‌های قدرت‌های غربی در مسیر تلاش ایران برای کسب خودکفایی خطاب به مستکبران گفت: مهم‌تر از ساخت پالایشگاه، شکسته شدن انحصار کشورهای مدعی در دنیاست. این انحصار باید شکسته شود و پارس‌جنوبی نقطه آغاز شکست این تحریم‌هاست.
کد خبر: ۵۸۴۴۴۰

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد دیروز در مراسم آغاز عملیات بهره‌برداری از پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، خطاب به کشورها و قدرت‌های غربی اظهار کرد: تاریختان نشان می‌دهد، دروغ است که دم از حمایت ملت‌ها می‌زنید.

وی با اشاره به این‌که کارهای اجرا شده در عسلویه دو بخش کلی دارد، افزود: اقدامات اجرا شده در بخش استحصال و پالایش گاز از مخزن مشترک گازی پارس‌جنوبی و نیز بخش دوم کار یعنی استفاده از گاز تولید شده در تولید محصولات ثانویه پیشرفت قابل توجهی داشته و مجموعه کاری که انجام شده در ایران یقینا بی‌نظیر و در دنیا به لحاظ سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌ها جزو چند مجموعه انگشت‌شمار به حساب می‌آید.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: پارس‌جنوبی یکی از مراکز اصلی تامین انرژی و درآمدهای کشور است و ان‌شاءالله تا یکی دو سال آینده به هدف نهایی تولید 700 میلیون متر مکعب گاز روزانه در این منطقه خواهیم رسید که اگر محاسبه کنید خواهید دید چه سرمایه عظیمی برای ملت و کشور فعال شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که گاهی اظهارنظرها جزیی و نقطه‌ای است و طبعا نتیجه‌گیری‌ها هم نادرست خواهد بود، تصریح کرد: این‌که چرا اصرار داریم از صفر تا صد کار در طراحی، ساخت و بهره‌برداری از منابع نفت و گاز کشور در دست خودمان باشد، فلسفه‌ای بسیار مستحکم و حقیقی دارد.

احمدی‌نژاد افزود: متاسفانه برخی تصور می‌کنند مناسبات اقتصادی در دنیا فقط تابع قوانین اقتصادی است در حالی که قریب به صد درصد این مناسبات تحت تاثیر مناسبات سیاسی است و مباحث عرضه و تقاضا و بازار آزاد فقط مربوط به کتاب‌های درسی و خرید عمومی است.

رئیس‌جمهور با اشاره به واهی بودن تصور پایان دوره استعمار تصریح کرد: استعمارگران در طول 400 سال به زور سلاح سرزمین‌های دیگران را اشغال کرده و حتی برای تثبیت سلطه خود اصالت و فرهنگ ملت‌ها را مضمحل کردند، آنها با هدف غارت منابع کشورها در پهنه‌ای به گستردگی اندونزی تا شیلی و آرژانتین را درنوردیدند و این اشتباه است که گمان کنیم با ظهور نهضت‌های استقلال‌طلبانه، دوره استعمار به پایان رسیده است.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که تسلط ظاهری و نظامی استعمارگران از بین رفته،‌ اما سلطه آنان بر روند غارت منابع همچنان پابرجاست، گفت:‌ استعمارگران با یک طراحی پیچیده و گسترده روندی را بنا گذاشته‌اند که براساس آن سود استخراج منابع و تولید و محصولات حاصل از آن به جیب خودشان می‌رود،‌ اگر نه فقط رسوب 20 درصد از منابعی که از آفریقا غارت می‌شود در این قاره کافی است تا آفریقا را به مرفه‌ترین قاره تبدیل کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که منابع انرژی از جمله منابعی بوده که استعمارگران همواره به دنبال تسلط به آن بوده و هستند، اضافه کرد: زمانی استعمارگران منابع انرژی را از برخی کشورها به غارت می‌بردند و امروز نیز سازوکاری ایجاد کردند که سود اصلی تولید و استخراج این منابع به جیب خودشان می‌رود وگرنه چگونه بود که ایران 30 سال پیش با تولید روزانه 5/5 میلیون بشکه نفت با فقر عمومی در عمده بخش‌های کشور مواجه بود.

احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که تئوری‌های بازار آزاد و عرضه و تقاضا موهوماتی بیش برای فریب افکار عمومی نیست، ‌اظهار کرد: اگر قرار است قیمت منابع انرژی در بازار آزاد تعیین شود، چرا امروز مستکبران قیمت این محصول را به کشورهای صاحب این منابع تحمیل می‌کنند و در تمام مراحل استخراج، تولید و فروش این محصولات با حق وتو حضور دارند؛ تحریم‌هایی که مستکبران به کشورهایی نظیر ایران به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای تحمیل می‌کنند، فقط بازی‌های سیاسی است. رئیس‌جمهور با بیان این‌که شرکت‌های غربی فقط یک سری بنگاه اقتصادی هستند، اشتباه است، اظهار کرد: صاحبان اصلی این شرکت‌ها همان کسانی هستند که به بهانه‌های مختلف فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشورهایی همچون ایران را تحریم می‌کنند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که همین شرکت‌های غربی اجرای فازهای 1 تا 10 پارس جنوبی را به عهده داشتند و در کنار بهانه‌های زیادی که برای هزینه‌تراشی بیشتر می‌آوردند بین 60 تا 80 ماه زمان اجرای هر فاز را به درازا کشاندند، خاطرنشان کرد: آنها از سه سال قبل هم به بهانه‌های مختلف ایران را ترک کردند و البته دلیل اصلی‌شان این بود که وقتی می‌توانند منابع گازی پارس جنوبی را از جای دیگر براحتی غارت کنند، چه دلیل دارد که کشور مستقل ایران را به عنوان رقیبی وارد این عرصه کنند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که مبارزه برای استقلال همچنان ادامه دارد، گفت: غربی‌ها، سه سال پیش تلاش کردند ضمن خروج خود از عرصه فعالیت‌های استخراج و تولید گاز و نفت در ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان را نیز با یک موج تشدید کنند و متاسفانه عده‌ای نیز در داخل موج ایجاد شده از سوی آنان را هموار می‌کردند، اما ما به اتفاق شرکت‌های ایرانی همین‌جا جمع شدیم و در مقابل آنها یک موج ایجاد کردیم و خواستیم باید همه فازهای باقی‌مانده پارس جنوبی با همت و تخصص ایرانی نه در مدت 60 یا 80 ماه بلکه در مدت 35 ماه فعال و وارد مدار تولید شود که متاسفانه باز هم عده‌ای در داخل علیه این اقدام دولت منفی‌بافی کردند.

احمدی‌نژاد گفت: کسانی که دم از استقلال می‌زدند و برای مستقل شدن تلاش می‌کردند، مورد تشویق قرار گرفتند، اما وقتی دولت با کمک متخصصان داخلی عزم خود را برای کسب استقلال بیشتر در عرصه استخراج و تولید نفت و گاز جزم کرد؛ از سوی عده‌ای در داخل کشور تخطئه شد، اما با وجود همه اینها و با وجود تحریم‌های سنگین، کارها بخوبی پیش رفت و این در حالی بود که برای اولین بار در کشور چنین پروژه‌هایی اجرا می‌شد و کشورمان در حال کسب تجربه نیز بود.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: جا دارد از یک مرد بزرگ و یک قهرمان نام ببرم؛ مرحوم چاوز که حقیقتا انسانی آزاده، مومن و شجاع بود، وقتی در سال 85 برای بازدید به منطقه پارس جنوبی آمد عمیقا از پیشرفت‌های ملت ایران خوشحال شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ‌آقای چاوز هر جا که می‌رفت از عظمت ملت ایران، ‌انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن سخن می‌گفت و به همه ملت‌هایی که به دنبال کسب استقلال هستند، پیشنهاد می‌کرد که با همراهی ملت ایران می توانند پیشرفت‌های بزرگی کسب کنند.

آخرین سفر استانی

رئیس‌جمهور عصر دیروز در آخرین سفر استانی به مشهد رفت.

به گزارش ایرنا، محمدرضا رحیمی معاون اول، اعضای کابینه دولت دهم، معاونان و مشاوران رئیس‌جمهور، احمدی‌نژاد را در این سفر همراهی کردند. نخستین جلسه هیات دولت نهم هم به ریاست احمدی‌نژاد در جوار حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) برگزار شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها