تولید نانوکامپوزیت برای ترمیم دندان

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق به ساخت نانوکامپوزیت دندانی برای استفاده در دندانپزشکی ترمیمی و ‏پرکردن دندان‌های قدامی شدند.
کد خبر: ۵۸۳۱۸۷
تولید نانوکامپوزیت برای ترمیم دندان

کامپوزیت‌های دندانی نورپخت به دلیل زیبایی قابل توجه و همرنگ بودن آنها با دندان، خواص فیزیکی و مکانیکی مناسب ‏و عدم عوارض جانبی برای بیمار و دندانپزشک و نیز کاربرد راحت جایگاه ویژه‌ای در بین مواد دندانی ترمیمی به خود اختصاص ‏داده‌اند.‏

از این رو گروهی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تحقیقاتی با هدف ساخت نانو کامپوزیت دندانی قدامی برای استفاده در دندانپزشکی ترمیمی و پرکردن دندان‌های و همچنین بررسی تأثیر شدت‌های مختلف لیزر آرگون و درصدهای متفاوت پرکننده‌ها ‏بر روی میزان جذب آب و حلالیت نمونه‌ها اجرایی کردند.

این محققان برای این منظور ابتدا به تهیه پرداختند و با ترکیب رزین با نانوذرات ‏SiO2‎ (دی اکسید سیلیکون)‏ به عنوان نانوفیلر و افزودن کانفورکینون به عنوان آغازگر نوری برای پخت کامپوزیت، نانو کامپوزیت‌های دندانی را تولید ‏کردند.

نانوکامپوزیت تهیه شده در تست‌های گوناگون حلالیت و جذب آب بر روی نمونه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت.‏

استفاده از نانوذرات ‏SiO2‎‏ با اندازه اولیه ‏10 نانومتر و استفاده از لیزر آرگون برای پخت کامپوزیت به جای ‏استفاده از سیستم‌های متداول نظیر لامپ‌های هالوژن از ویژگی‌های ممتاز این طرح است.

استفاده از نانوذرات در ساخت این نانوکامپوزیت‌ها منجر به بهبود پرداخت سطحی و استحکام خمشی این کامپوزیت‌ها ‏نسبت به نمونه‌هایی که دارای فیلرهایی با ابعاد میکروهستند، شد. ‏

این پژوهشگران امیدوارند با ادامه این تحقیقات در فاز جدید به بررسی ساخت کامپوزیت دندانی با ترکیبی از نانوذرات و ذرات میکرو برای ‏دستیابی به خواص فیزیکی و مکانیکی بهینه‌تر، بپردازند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
۰
۰
كی تجاری میشه ؟
كجا میتونیم بریم و دندونامون رو پر كنیم ؟

نیازمندی ها