در ادامه ناآرامی‌های مصر، منابع خبری اعلام کردند تاکنون صدها نفر از طرفداران محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور بازداشت شده‌اند. با این حال تظاهرات موافقان و مخالفان مرسی همچنان ادامه دارد و مقامات سیاسی این کشور تلاش می‌کنند پس از تشکیل یک دولت تکنوکرات به اوضاع کشور سامان دهند.
کد خبر: ۵۸۰۳۹۸

به گزارش ایسنا، در درگیری روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بین طرفداران مرسی و نیروهای پلیس مصر در قاهره هفت نفر کشته و 216 زخمی شدند. همچنین به دنبال این درگیری‌ها نیروهای امنیتی مصر 401 نفر را بازداشت کرده و به دادستانی کل ارجاع دادند. هزاران نفر از حامیان مرسی طی چند روز گذشته تاکنون درنقاط مختلف شهر قاهره از جمله مقابل مسجد رابعه العدویه، میدان رامسس، میدان نصر و در مقابل مقر امنیت ملی مصر تظاهرات کرده‌اند. تظاهرکنندگان شعارهایی در محکومیت استبدادگری و سرکوبگری دستگاه امنیتی کشور سرداده و خواستار بازگشت مرسی به قدرت شدند. حتی برخی از حامیان رئیس‌جمهور برکنار شده مصر با تجمع خود در میدان جیزه مانع از رفت و آمد خودروها شدند.

این در حالی است که خبرگزاری‌ها گزارش دادند یک بار دیگر افراد مسلح با استفاده از موشک و مسلسل به پادگانی وابسته به ارتش مصر در شمال سینا حمله کردند. بر اثر این حمله دو نظامی زخمی شده‌اند. این نوع حملات پس از سقوط مرسی در صحرای سینا تشدید شده و تاکنون در مجموع 13 نفر کشته برجای گذاشته است.

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که اعضای کابینه دولت انتقالی مصر با ادای سوگند در حضور عدلی منصور رئیس‌جمهور موقت رسما کار خود را آغاز کردند. عصر روز سه‌شنبه حازم الببلاوی، نخست‌وزیر دولت موقت به همراه 35 وزیر و معاونانش که اغلب تکنوکرات هستند، در مراسمی که بسیار کوتاه برگزار شد، سوگند یاد کردند. دراین کابینه عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش مصر نقش معاون اول نخست‌وزیر و وزیر دفاع را به عهده دارد. کابینه ببلاوی دارای چهار وزیر زن، یک وزیر از دوران مبارک و دو وزیر از دوران مرسی است. اخوان‌المسلمین اعلام کرد دولت جدید برآمده از کودتا را به رسمیت نمی‌شناسد و در آن شرکت نخواهد کرد. همچنین گروه سلفی النور نیز برخلاف آن‌که تصور می‌شد در این کابینه حضور داشته باشد تنها به نقش مشاوره بسنده کرده است.

در یک خبر دیگر اعلام شد پرونده فرار مرسی و رهبران اخوان‌المسلمین از زندان به جریان افتاده است. در همین رابطه دادستان کل مصر این پرونده را برای مشخص شدن قاضی و آغاز تحقیقات به وزارت دادگستری ارجاع داد. از سوی دیگر احمد مسلمانی، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور جدید مصر گفت که مرسی در مکانی امن است و با وی با احترام کامل و همانند رئیس جمهور سابق مصر برخورد می‌شود. مقامات آمریکا و غرب تاکنون بارها خواستار آزادی مرسی شده‌اند. روز گذشته نیز عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه یک بار دیگر خواستار آزادی مرسی شد. دریک خبر دیگر یک منبع در جماعت اخوان‌المسلمین مصر تائید کرد که نیروهای امنیتی این کشور باکینام الشرقاوی، مشاور سیاسی مرسی و مسئول پیگیری پرونده امنیتی ریاست‌جمهوری در دوران وی را به همراه یکی از مردان کادر رهبری اخوان‌المسلمین که همراه با مرسی بازداشت شده بود، آزاد کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها